Imię i nazwisko:
Adres email:

London BETT Show - o krok dalej niż inni. Refleksje z tegorocznej edycji.

Colin Rose, 11 Luty 13

W tym roku Bett Show odbyły się na przełomie stycznia i lutego. Były to cztery intensywne dni pełne doświadczeń, pokazów, konferencji i prezentacji świeżych odkryć w dziedzinie edukacji. Bett to największa i najlepsza za razem okazja w Europie do zaprezentowania najnowszych technologii. To także czas, by zadać sobie wiele nowych pytań i międzynarodowymi siłami odpowiedzieć na to wyzwanie. 

Jedną z priorytetowych refleksji jest pytanie o cel i zastosowanie innowacyjnych rozwiązań oraz fakt, że tylko te metody, które znajdują odzwierciedlenie w praktyce są skuteczne i warte uwagi. Program „Cyfrowa Szkoła” jest wprowadzany na całym świecie – są miejsca na mapie, które wręcz emanują rozkwitem nowoczesnej edukacji, a inne szkoły pozostawiają lata świetlne za sobą. 
 

 
bett



Jutro? Nie, zrobimy to już dziś!

Wyobraźmy sobie następującą sytuację: nauczyciel pokazuje trudne zadanie naukowe na tablicy interaktywnej. Żeby lepiej zobrazować przekaz, używa kolorowej animacji i krótkiego filmu wideo, który wybrał z Wirtualnych Zasobów Uczenia (brzmi świetnie, prawda?). Profesjonalnie wykonana animacja przykuwa uwagę uczniów i skłania ich do koncentracji na zadaniu. Każdy z nich może podejść do tablicy – niektórzy korzystają z tego przywileju, podchodzą i przesuwają elementy aby lepiej zrozumieć logikę ich dopasowania. Każdy uczeń podsiada tablet lub pada na swoim biurku; każdy zabezpieczony jest silikonową osłoną. 

Również nauczyciel wyposażony jest w najlepszej jakości sprzęt: na swoim komputerze widzi tablicę z aktualnie prowadzoną lekcją. Dzięki połączeniu wszystkich urządzeń, może swobodnie kontrolować postępy poszczególnych uczniów oraz badać rezultaty ich działań. Uczniowie również widzą te informacje na tabletach, którymi sami zarządzają. To daje im poczucie kontroli i uczy konstruktywnej autokrytyki. Pulpit wyświetla też linki do listy zadań, której zadaniem jest przypominać uczniom o bieżących zadaniach, terminach oraz sprawdzianach („Przypominacze” mogą być wysyłane mailem lub smsem). 
 
 
bett_05


Wystarczy przycisk „wyślij”, by informacje z komputera nauczyciela w oka mgnieniu znalazły się na pulpitach uczniów. Nauczyciel na bieżąco ma możliwość kreowania nowych zadań i kontrolowania tempa pracy. Treść zawsze zawiera kluczowe fakty oraz, w ramach możliwości, wideo, zbiory danych oraz wiadomości dodatkowe. Klasa również bierze aktywny udział w tworzeniu dodając swoje notatki na temat przerabianego tematu. Każde zadanie jest tak zaprojektowane, aby uczniowie musieli przemyśleć temat i gruntownie go zbadać, aby mogli go zrozumieć. W każdej chwili mają możliwość odwołania się do Listy Pytań, która znajduje się na ich tabletach ze wskazówkami. Zadania mają jasny cel uczenia się i kryteria sukcesu – dzięki temu uczniowie dokładnie wiedzą co robić, aby ukończyć zadanie z sukcesem.

Brzmi jak opowieść rodem z filmów Science Fiction? Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu takie rozwiązania w Polsce wydawały się nierealną mrzonką przyszłości. Dzieci proszone o narysowanie szkoły 2020 roku obok latających na kosmicznych spodkach rówieśników rysowały właśnie tablety zamiast podręczników i multimedialne tablice nie wiedząc jeszcze, jak nazywa się taki sprzęt. Dzisiaj takie rozwiązania nie są niczym zaskakującym – program Cyfrowa Szkoła w Polsce wytrwale i skutecznie ściga zagraniczny postęp i sukcesywnie wdraża go w edukacyjną rzeczywistość. 
 
 
bett_02



Nauka zawsze i wszędzie

Uczniowie kończą zadanie jako pracę domową na następnej lekcji dodatkowo zapoznając się z materiałem, który nauczyciel wysłał pod hiperłączem. Materiały te mogą również zawierać filmy wideo lub e-booki, ponieważ tablet posiada również funkcję czytnika. Tablety wyposażone są w odpowiedni zasób darmowych Aplikacji (Apps). Nauczyciel może zasugerować, która jest szczególnie przydatna do wykonania bieżącego zadania. Ponieważ istnieje ponad pół miliona aplikacji (!), dostawca tabletów dostarczył listę najważniejszych stu. Aplikacje te zawierają treści matematyczne, geograficzne, biologiczne, fizyczne oraz chemiczne – niektóre w 3D oraz z grami – co stymuluje kreatywne myślenie. 


Jak wygląda komunikacja w czasie e-zajęć?

Wróćmy do klasy – każdy uczeń wysyła zakończone zadanie lub jeszcze nieukończoną pracę do nauczyciela poprzez bezpieczny system w Wirtualnym Systemie Uczenia się. Witryna ta może być również użyta przez nauczyciela dla Grupy Wspólnego Uczenia, jeżeli ten uzna to za stosowne. Po otrzymaniu wykonanych zadań oraz ich ocenie wysyła indywidualne wyniki (informacja ta jest wzmocniona później indywidualną rozmową). Istnieją także inne możliwości powiadomienia o rezultatach: wysłanie imiennego, krótkiego komentarza ustnego lub uwagi zapisane w formie wideo. Wyniki , które podane są w rubryce oceniania, mają cztery poziomy sukcesu co sprawia, że informacja jest czytelna.

Dzięki temu nauczyciel wie, kto z uczniów jest gotowy, aby przejść na kolejny poziom, co z kolei pozwala dostosować dobór materiałów. Niektórzy będą potrzebowali więcej pomocy i uwagi aby dołączyć do rówieśników. Taką pomoc mogą uzyskać bezpośrednio od nauczyciela lub od ucznia wyznaczonego przez niego; również bezpośrednio bądź za pomocą tabletu. 
 
 
bett_03



Wypasione komputery i komunikacja na najwyższym poziomie

Komputer nauczyciela ma zainstalowane Oprogramowanie Oceniające, które automatycznie przechowuje rezultaty i wyniki pracy ucznia. Tworzy raporty i ich porównania umożliwiając nauczycielowi zarządzanie klasą i planowanie lekcji. 

Uczniowie z kolei posiadają e-learning portfolio które zawiera ich prace. Te wiadomości mogą być udostępniane rodzicom poprzez bezpieczne logowanie się do Panel u Rodzica. Istnieje możliwość rozmów on-line za zadany temat dzięki Wirtualnemu Systemowi Uczenia się  – to kolejne ułatwienie oraz oszczędność czasu obydwu stron. 


Nauczanie zoptymalizowane

Celem każdego dobrego nauczyciela jest dostosowanie się do możliwości ucznia, jego tempa pracy i sposobu uczenia się. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić – bo jak poradzić sobie z 30-osobową klasą? Dzięki połączeniu oprogramowania i stosunkowo niedrogich tabletach nauczanie indywidualne jest nie tylko możliwe, ale dostosowane do możliwości uczniów. Nie „będzie możliwe”. To się dzieje teraz!

Szczegółowa komunikacja pomiędzy nauczycielami a uczniami, która została opisana powyżej sprawia, że możliwe są dwie rzeczy: cel uczenia oraz kryteria oceny jakości pracy. Są czytelne i jasne dla ucznia, a poziom zrozumienia i sposobu myślenia młodego pokolenia jest czytelny i przejrzysty dla nauczyciela. W ten sposób stworzyliśmy warunki współpracy idealnej, która pozwala osiągnąć jakościowy wynik i daje początek zindywidualizowanej ścieżki uczenia się dla każdego ucznia. 

Uczenie wychodzi poza sale lekcyjne. Jednym z trendów, który został entuzjastycznie wprowadzony przez nauczycieli USA i Wielkiej Brytanii jest system „Flipped Classroom”. W tym wypadku materiał jest opracowywany i poznawany przez uczniów na podstawie materiałów przygotowanych przez nauczyciela, na podstawie dostępnych e-booków lub pochodzi bezpośrednio z sieci. Dzięki temu nawet podczas nieobecności w szkole w łatwy sposób uczeń może być na bieżąco. 
 
 
bett_04



Ile to wszystko kosztuje ? 

Oczekuje się, że koszt dla jednego ucznia wynosi 850 zł za tablet, oprzyrządowanie i oprogramowanie, które zostało tu opisane. Polskie Ministerstwo Edukacji właśnie ogłosiło wprowadzenie znacznego budżetu dla Szkoły Multimedialnej. 

Jeśli jednak potrzebne jest pilotażowe wprowadzenie systemu w szkole, firma zaproponowała i wprowadziła korzystną ofertę leasingową. Rodzice mogą kupić tablet za niewiele ponad 35 zł miesięcznej opłaty, a koszt zakupu rozłożony jest na ponad dwa lata. Zwiera się w nim całe oprogramowanie, którego będzie potrzebować szkoła! Tak więc koszt dla szkoły jest praktycznie żaden. 


Co jeszcze?

Istotna jest specyfikacja i jakość tabletu. Dane dotyczące  żywotności i rozmiarów baterii, przechowywanie, pamięć, szybkość procesora, parametry ekranu, połączenie WI-FI, USB and HDMI ports media gier oraz oprogramowanie i solidność wykonania są absolutnie niezbędne. Tańsze tablety mogą powodować problemy, utrudniać pracę oraz generować kolejne, możliwe wcześniej do uniknięcia koszty.

Przeszkolenie nauczycieli też jest konieczne – wbrew pozorom jest krótsze i łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać. Wystarczy jeden dzień, aby nauczyciel i uczeń mogli korzystać z funkcji systemu dobrze zaprojektowanego VLE.

Zapoznanie uczniów ze strategiami efektywnego uczenia się oraz przeszkolenie nauczycieli, aby potrafili zastosować opisane strategie w czasie zajęć jest absolutnie decydujące o efektach przyszłej edukacji. Jeśli chcemy zwiększyć korzyści płynące z inwestycji w nowości technologiczne, uczniowie powinni być świadomymi  i aktywnymi uczestnikami procesu uczenia się. To wymaga praktyki.

Instytut Nowoczesnej Edukacji posiada programy szkoleniowe dla obu tych aspektów: znają odpowiedź na pytanie jak ustawić klasę multimedialną oraz jak korzystać z jej możliwości, aby uczyć kreatywnie i jak uczyć umiejętności  uczenia się i myślenia. 

Tablety i Wirtualne Systemy Uczenia się są narzędziami, a nie magicznymi, lśniącymi przedmiotami. Trzeba rozpocząć i próbować osiągnąć to, czego chcemy, a technologia pozwoli na zrealizowanie naszej wizji.
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej