Sześciolatki pójdą do szkoły
Rząd przyjął projekt regulacji, która zakłada obniżenie wieku obowiązku szkolnego. Od września 2014 r. szściolatki obowiązkowo pójdą do szkoły.
fot. Maciej Śmiarowski/KPRM
Premier podkreślił, że reformie będzie towarzyszył podział rocznika i budowa klas w ten sposób, żeby w ramach jednej klasy nie znalazły się dzieci, których wiek może różnić się nawet o dwa lata. - Klasy będą grupowane tak, aby młodsze dzieci w młodszym roczniku nie były w jednej klasie z dziećmi starszymi - mówił premier. Dodał też, że reforma jest wprowadzana w przekonaniu, że jej efekty będą korzystne i pozytywne zarówno dla dzieci, jak i rodziców.
Dla rocznika dzieci urodzonych w 2008 r. proces ten będzie miał charakter etapowy. Od września 2014 r. do pierwszej klasy obowiązkowo pójdą dzieci, które urodziły się do końca czerwca 2008 r. Pozostałe dzieci z tego rocznika, czyli te które przyszły na świat w drugiej połowie 2008 r., zostaną objęte obowiązkiem szkolnym dopiero od 2015 r. Rodzice będą mogli jednak zdecydować o zapisaniu ich do szkoły w 2014 r. Dzięki takim rozwiązaniom proces obejmowania obowiązkiem szkolnym najmłodszych dzieci zostanie złagodzony.
Ponadto, od września 2014 r. liczba uczniów w klasach pierwszych nie będzie mogła przekroczyć 25, docelowo taka regulacja obejmie klasy I-III w 2016 r. W obecnym stanie prawnym taki limit jest jedynie zaleceniem. Jego ustawowe określenie w klasach początkowych (do 25) zbliży warunki wychowania i opieki w szkole nad najmłodszymi dziećmi do przedszkolnych.
Jednocześnie, w latach 2014/15 i 2015/16, gdy do szkół trafi większa niż obecnie liczba dzieci sześcioletnich i siedmioletnich, a w szkołach będzie tworzonych więcej niż jeden oddział klasy pierwszej – uczniowie będą do nich przyjmowani kolejno, według roku i miesiąca urodzenia, poczynając od najmłodszych. Rozwiązanie takie oznacza, że wiek dzieci w oddziałach pierwszych klas będzie zbliżony.
Rząd podkreśla, że objęcie sześciolatków obowiązkiem szkolnym to efekt reformy systemu edukacji zapoczątkowanej przez MEN w 2009 r. Na stworzenie w szkołach warunków przystosowanych do możliwości rozwojowych 6-latków wydano od 2009 r. niemal 2 mld zł. Zdaniem Głównego Inspektoratu Sanitarnego w 99,5 proc. szkół panują odpowiednie warunki techniczne, higieniczne i sanitarne.
Należy podkreślić, że system zakładający naukę dzieci sześcioletnich w pierwszej klasie obowiązuje i sprawdza się w większości państw Unii Europejskiej. Spośród 202 państw na świecie w 134 sześciolatki wysyłane są do szkoły. Ostatnio zdecydowała o tym Norwegia i Słowenia. Rozwiązanie takie przede wszystkim zapewnia wyrównanie szans edukacyjnych dzieci pochodzących ze środowisk o różnym kapitale kulturowym. Dzieci, które idą wcześniej do szkoły zyskują dostęp do lepszej niż w przedszkolu infrastruktury naukowej (darmowa nauka języka obcego i zajęcia pozalekcyjne), sportowej (boiska i place zabaw) oraz informatycznej.
Nie bez znaczenia jest też fakt, że 89 proc. rodziców sześciolatków, którzy posłali swoje dzieci wcześniej do szkoły jest zadowolonych z tej decyzji.
źródło: www.premier.gov.pl
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14