PASE: nauczyciele chcą uczyć mówienia w językach obcych!
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych (PASE) – w przededniu Europejskiego Dnia Języków Obcych przypadającego 26 września – opublikowało wyniki badania opinii pół tysiąca nauczycieli języków obcych, z których wynika, że polska szkoła nieefektywnie uczy MÓWIENIA w językach obcych!
– Badania pokazały, że nauczyciele chcieliby uczyć mówienia w szkołach publicznych, ale program nauczania przywiązuje największą wagę do uczenia gramatyki, co ma pozwalać na rozwiązywanie testów. Wszystkim powinno zależeć na tym, aby dzieci uczyły się komunikowania w obcych językach, a nie rozwiązywania testów. Nie możemy dopuścić do tego, aby dzieci miały kompleksy w tym zakresie, wynikające z błędnego systemu nauczania, bo w przyszłości nikt nie będzie ich pytał o ocenę na teście, ale będzie przeprowadzał rozmowę kwalifikacyjną np. po angielsku – podkreśla Prezes PASE, Jacek Członkowski.
Nauczyciele przyznali w badaniu, że obecnie program nauczania kładzie największy nacisk na naukę gramatyki i słownictwa (opinia 80% badanych), co nie wystarcza do nauki efektywnego komunikowania się. Ponadto, nauczyciele są przekonani, że egzamin ustny z języka obcego powinien być integralną częścią egzaminów na każdym etapie nauczania (na egzaminie szóstoklasisty wg 51% badanych, na egzaminie gimnazjalnym wg 77% badanych, a na maturze wg 98% nauczycieli). Obecnie egzamin ustny jest tylko na maturze, ale nawet na tym etapie edukacji nie jest integralną częścią egzaminu, gdyż ocena z mówienia nie liczy się w punktacji na studia. PASE jest przekonane, że dobrym motywatorem do nauki mówienia będzie uwzględnienie matury ustnej w rekrutacji na wyższe uczelnie. Nauczyciele przyznali bowiem w ankiecie, że egzamin ustny z języka obcego powinien być brany pod uwagę w rekrutacji na studia (opinia 85% badanych). Badanie przeprowadzono w dn. 15-22 września 2015 roku wśród ponad 500 nauczycieli języków obcych, uczących we wszystkich rodzajach szkół publicznych: podstawowych, gimnazjach, średnich i wyższych, z których większość posiada wyższy niż 10-letni staż pracy.
– Opinie nauczycieli pokazują cele, do jakich powinniśmy dążyć. Dlatego sporządziliśmy list do Minister Edukacji Narodowej, w którym apelujemy o pilną debatę nad zmianami w nauczaniu języków obcych tak, aby w obliczu wymagań rynkowych i otwartych granic w polskich szkołach położyć szczególny nacisk na naukę mówienia. Jestem przekonany, że taki cel przyświeca wszystkim, którym leży na sercu dążenie do jak najwyższego poziomu nauczania naszych dzieci i ofiarowania im takich szans na wszystkich rynkach pracy na świecie, jakie mają dzieci z krajów o najlepszych wynikach w tym zakresie – dodaje Jacek Członkowski.
W liście do Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej znalazł się apel o szeroką debatę w sprawie pilnych prac nad zmianami założeń programowych i położenie nacisku na naukę mówienia, a także prac nad zmianami systemu egzaminowania, tj. wprowadzenie egzaminu ustnego z języka obcego przynajmniej w gimnazjum, a nie dopiero na maturze oraz uwzględnianie matury ustnej z języka obcego w rekrutacji na wyższe uczelnie. Według PASE niezwykle ważna będzie też dyskusja nad zapewnieniem uczniom efektywnego kontaktu z językiem obcym od I klasy szkoły podstawowej (co najmniej 4 godziny tygodniowo) oraz wyposażeniem szkół w nowoczesne pomoce naukowe – książki obcojęzyczne, zasoby elektroniczne, multimedia.
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14