Imię i nazwisko:
Adres email:

Blogi

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 09 Grudzień 16, komentarze (0)

To się źle skończy...

Broszurowa dobra szkoła

Do szkół trafia właśnie broszura MEN Dobra szkoła. Reforma edukacji. Jej autorzy pragnęli przekonać czytelników do proponowanych przez siebie zmian. Jednak, szczególnie w tym kontekście, jej lektura zaskakuje brakiem konkretów i rzeczywistych argumentów, które mogłyby skłaniać do poparcia propozycji tak radykalnych zmian strukturalnych.
 

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 02 Listopad 16, komentarze (0)

Po co ten pośpiech?

Wokół proponowanych przez minister edukacji Annę Zalewską radykalnych zmian w systemie oświatowym narastają coraz poważniejsze wątpliwości. Ciągle bowiem brak jakichkolwiek informacji o chociażby szacunkowych kosztach owych zmian, jak również o szczegółach organizacyjnych. Równocześnie niejasna jest kwestia zmian programowych. Wzrasta zaniepokojenie w wielu placówkach niepublicznych, które w październiku zaczynały proces rekrutacji, tymczasem w aktualnym stanie prawnym z nałożonymi nań propozycjami MEN, ciągle będącymi jednak tylko projektami, nie mogą w sposób racjonalny planować swoich zadań na kolejny rok szkolny.
 

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 09 Wrzesień 16, komentarze (0)

Czy reforma minister Zalewskiej uzdrowi polską oświatę?

Początek nowego roku szkolnego zdominowały dyskusje i rozważania osnute wokół propozycji zmian, jakie zapowiedziała tuż przed wakacjami minister edukacji Anna Zalewska. W debacie publicznej, pomimo przedstawienia przez szefową MEN wielu kwestii, głównie podejmowana jest sprawa zmiany struktury naszego systemu szkolnego, polegająca na powrocie do ośmioletniej szkoły podstawowej, czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum oraz wprowadzeniu w miejsce szkół zawodowych dwustopniowej szkoły branżowej.
 

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 13 Lipiec 16, komentarze (1)

Reforma czy antyreforma?

Ogłoszone przez minister edukacji Annę Zalewską 27 czerwca propozycje zmian w naszym systemie oświaty, mające przynieść wg niej zbawienne dla polskiej edukacji efekty, najprawdopodobniej okażą się kolejnym chybionym oświatowym pomysłem. Podstawowy problem z ich oceną wynika z braku informacji o szczegółach, dotyczących kwestii programowych czy też organizacyjno-finansowych. Z jednej strony usłyszeliśmy bowiem o powrocie do czteroletniego kształcenia w liceach ogólnokształcących i ośmioletniego w szkołach podstawowych, a z drugiej nie padł żaden twardy argument ukazujący optymalny charakter tego rozwiązania (usłyszeliśmy jedynie optymistyczne oczekiwania związane z proponowaną zmianą).
 

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 23 Czerwiec 16, komentarze (0)

Zmarnowane ponad 70 mln złotych

Niezbyt często zdarza mi się zgadzać z obecną minister edukacji Anna Zalewską. Jednak w przypadku zdecydowanej krytyki, wprowadzonego przez jedną z jej poprzedniczek - Katarzynę Hall - systemu oceny jakości pracy placówek oświatowych, w pełni podzielam jej stanowisko. Ów niezwykle kosztowny (jego koszt to ponad 70 mln zł) system nie tyle przydatny jest do uzyskiwania istotnych informacji o rzeczywistej jakości pracy polskich szkół, ile raczej pozwala skutecznie je zamazywać. Skądinąd badająca projekt w 2011 roku Najwyższa Izba Kontroli poddała go zdecydowanej krytyce. Inspektorzy NIK precyzyjnie wskazali, że nakłady na jego przygotowanie i wprowadzenie mają się nijak do rzeczywistych korzyści z jego stosowania.
 

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 21 Maj 16, komentarze (0)

Nauczycielu na doskonalenie marsz!

Nie ustaje generowanie nowych pomysłów, mających jakoby „uzdrowić” polską szkołę, przez obecną minister edukacji Annę Zalewską i jej współpracowników. Jednym z nich jest wprowadzenie dla każdego nauczyciela obowiązku uczestnictwa corocznie w minimum dwudziestu godzinach doskonalenia zawodowego. Dlaczego akurat dwudziestu, tego trudno się domyślić z treści dość mętnych wypowiedzi minister Zalewskiej. Chociaż równocześnie można zauważyć, że jest ona przekonana, iż dzięki temu dojdzie do poprawy jakości nauczycielskiej pracy. Innymi słowy wg niej być może nie jest dobrze z poziomem pracy wielu nauczycieli, ale wystarczy zaserwować każdemu z nich przynajmniej dwadzieścia godzin obowiązkowego doskonalenia rocznie, a sytuacja się zmieni.
 

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 21 Kwiecień 16, komentarze (0)

Werbalna aktywność minister Zalewskiej

Obecna minister edukacji Anna Zalewska w swoich licznych wypowiedziach coraz częściej odrywa się od rzeczywistości, mimo tego, że nieustannie podkreśla swoje "bogate doświadczenie nauczyciela praktyka". Poza tym jej wypowiedzi są niebywale chaotyczne, nieustannie powtarza slogany o "dobrej zmianie", ogłaszając coraz bardziej dziwne, a niekiedy wręcz niebezpieczne dla jakości kształcenia pomysły. M.in. ostatnio zasygnalizowała możliwość prowadzenia klasy przez dwójkę wychowawców, ubolewała również, że nauczyciele stają się niewolnikami podstaw programowych oraz podręczników. Obydwie wypowiedzi skłaniają do smutnej konstatacji, dotyczącej kompetencji obecnej szefowej MEN do kierowania polską oświatą.
 

Ocena

0

Jerzy Lackowski, 04 Kwiecień 16, komentarze (1)

Dobra (?) zmiana w oświacie

Od początku swej pracy na stanowisku ministra edukacji narodowej pani Anna Zalewska stwarza wrażenie, że zamierza dokonać generalnych zmian w polskiej oświacie. W kolejnych wypowiedziach przedstawia rozmaite pomysły, czyniąc to zresztą z niezachwianą pewnością posiadania recepty na skuteczne rozwiązanie wszystkich oświatowych polskich problemów. Jednak poważna i spokojna analiza jej wypowiedzi i pomysłów nie nastraja optymistycznie. Trudno bowiem doszukać się w nich precyzyjnie zakreślonego celu oraz spójnej strategii działań. Obecna minister edukacji neguje w istocie kluczowe zmiany, do jakich doszło w polskiej oświacie po 1990 r. i można odnieść wrażenie, iż najchętniej przywróciłaby istniejący wcześniej system oświatowy. Najbardziej wyraziście jest to widoczne w jej pragnieniu ograniczenia dotyczących oświaty kompetencji samorządów oraz niechęci do wszelkich obywatelskich inicjatyw edukacyjnych m.in. do edukacji domowej i prowadzenia szkół publicznych przez podmioty niepubliczne. Najbliższy jest jej model centralnie zarządzanej oświaty, z maksymalnie ograniczoną autonomią szkół. Szkoda, że nie rozumie ona, iż podjęta przez nią próba wzmacniania etatyzmu w naszym szkolnictwie przyniesie dalsze pogłębienie kryzysu polskiej oświaty.
 

Strona 1 z 6

1 2 3 4 5 6 Następna >>
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej