Imię i nazwisko:
Adres email:


Uległość wobec reklam

Adolescenci są grupą wiekową najbardziej narażoną na oddziaływanie przemysłu reklamowego ze względu na zmiany, które zachodzą w ich psychice i wyglądzie właśnie w okresie dorastania. Poza tym reklama może negatywnie wpływać na proces wychowania, dlatego tak ważna jest rola rodziców w zmniejszaniu podatności swoich dzieci na reklamy.

Luksusowy samochód, piękny dom, a w nim szczęśliwa rodzina, pieniądze we wszystkich możliwych bankach, no i oczywiście ludzie – piękni i młodzi. To treści najbardziej popularnych reklam zalewających nas od kilkunastu lat. Jakkolwiek większość Polaków deklaruje, że potrafi skutecznie się uchronić przed ich wpływem, to obserwując zachowania konsumenckie, można odnieść odwrotne wrażenie. Tak naprawdę reklama działa na wszystkich, choć stopień uległości wobec reklam jest różny, w zależności chociażby od wieku odbiorcy. Co to znaczy, że reklama działa? Dla producentów i osób zajmujących się reklamą oznacza to, że klient kupuje prezentowany produkt.

Mimo iż droga od obejrzenia reklamy do zakupu danego produktu jest długa i wiele czynników wpływa na to, jaką decyzję klient podejmie, to jednak jak wskazuje się w literaturze, oddziaływanie przekazu reklamowego rozpoczyna się już od pierwszego kontaktu człowieka z reklamą. Można powiedzieć, że odbiorca reklamy reaguje na nią, czy tego chce, czy nie. Na skutek oddziaływania reklamy na jednostkę w jej organizmie dochodzi do wielu zmian fizjologicznych.

Zmiany te są zazwyczaj niezauważalne i można je wykryć tylko za pomocą specjalistycznej aparatury. Jednak wniosek jest jeden, reklama na nas działa, choć często o tym nie wiemy lub zaprzeczamy, że tak jest.

Adolescencja, okres między 12. a 21. rokiem życia, to czas ogromnych zmian w psychice młodego człowieka. Charakteryzuje go zwiększona wrażliwość emocjonalna, niestabilność postaw i ciągłe kształtowanie się poglądów. Okres dorastania to także wzrost zainteresowania własnym wyglądem i zachodzące w młodym organizmie zmiany fizyczne. Młody wiek to również etap zmagania się z wieloma problemami związanymi z akceptacją własnej fizyczności.

Ponadto adolescencja to czas zmniejszania się autorytetu rodziców i zastępowania go autorytetem osób trzecich. Często dorastający rezygnują z wzorców postępowania prezentowanych przez swoich opiekunów i zaczynają korzystać z modeli zachowania stosowanych przez osoby publiczne. Młodzi chętnie utożsamiają się ze znanymi ludźmi: gwiazdami filmowymi, piosenkarzami czy sportowcami, naśladując ich sposób życia. Szukając odpowiedzi na pytanie: „Kim chcę być?”, adolescent znajduje ją w reklamie.

 

Reklama zagraża wychowaniu

Przemysł reklamowy w sposób bezwzględny wykorzystuje wskazane cechy dorastania. Znając wrażliwość i labilność emocjonalną adolescenta, adresuje do niego reklamy, które wymuszają określone zachowanie. Reklamy świadomie wykorzystują charakterystyczną dla młodego wieku zmniejszoną akceptację własnej fizyczności i pojawiające się kompleksy. Odwołując się do tych elementów, wskazują adolescentowi produkty poprawiające wygląd zewnętrzny, redukujące niedoskonałości fizjonomii.

Wpływ reklamy na fizjologię człowieka
Parametry
Reakcja organizmu
tętno
wzrost
ciśnienie krwi
wzrost
rytm serca
przyspieszony
elektryczne przewodnictwo skóry
wzrost
oddychanie
przyspieszone
napięcie mięśni
wzrost
źrenice
rozszerzone
Źródło: opracowanie własne na podstawie Grochowska, 2004; s.29
 
 
Ponadto agencje reklamowe przygotowują swoje produkty w taki sposób, aby młody człowiek zyskał przekonanie, że posiadanie oferowanego towaru jest równoznaczne z przynależnością do lepszej części społeczeństwa. Ostatnio, silnie propagowane są w reklamach pojęcia „trendy” i „cool”, którymi określa się modną odzież, popularne miejsca czy nowoczesne sposoby zachowania się. Producenci reklam utwierdzają młode osoby w przekonaniu, że bycie trendy, cool jest właściwym sposobem bycia. Skuteczność reklam ma także związek z udziałem w nich osób publicznych, które stanowiąc dla adolescenta wielki autorytet, skłaniają go do zakupu określonych produktów.

Jednym z najbardziej dostrzegalnych efektów reklam są postawy roszczeniowe dzieci wobec rodziców. Pod wpływem reklam adolescenci, niczym psy Pawłowa, powtarzają „Ja chcę to mieć”. Ale nawet jeśli dostaną to, czego tak bardzo pragną, wkrótce wysuwają nowe żądania. Chcą więcej i więcej, bez opamiętania. Rodzice, którzy nie potrafią powiedzieć „nie” swoim dzieciom i dają pieniądze na każdą zachciankę, mogą w ten sposób, nie zdając sobie z tego sprawy, wyrządzać im krzywdę. Mogą się przyczynić do tego, że w dorosłym życiu ich dzieci będą przejawiały postawę roszczeniową. Postawa ta może nie tylko utrudniać, ale także uniemożliwiać osiąganie sukcesów w pracy zawodowej czy w relacjach z innymi ludźmi. Poza tym osoby takie będą gorzej znosiły trudności i rozczarowania dnia codziennego niż ci, których rodzice nie byli tak pobłażliwi i nie kupowali „niezbędnych” przedmiotów za każdym razem, gdy ich o to proszono. Można zatem powiedzieć, że asertywność rodziców lub jej brak odgrywa dużą rolę w kształtowaniu się społecznych umiejętności ich dorastających dzieci, takich jak umiejętności współpracy czy radzenia sobie z przeszkodami.

Reklama nie tylko sprzyja powstaniu postaw roszczeniowych u młodych ludzi, ale także zachęca nieraz do agresywnego zachowania. Powszechnie wiadomo, że głównym celem producentów jest wywołanie u klienta przywiązania do swojej marki i wydania na ich produkty jak najwięcej pieniędzy. Czasami przywiązanie do marki jest tak wielkie, że młodzi ludzie za wszelką cenę starają się pozyskać środki na zakup modnej odzieży czy gadżetu. Gdy nie mogą ich zdobyć, pojawia się uczucie napięcia psychicznego, a w zachowaniu agresja. Dlatego aby pozbyć się poczucia dyskomfortu, w celu pozyskania środków na zakup pożądanych towarów, młodzi ludzi wykorzystują pieniądze rodziców bez ich zgody lub nawet uciekają się do dokonywania przestępstw. Takie zachowania można uznać za skrajne i nieakceptowalne z punktu widzenia norm etycznych i społecznych. Jednak dla młodego człowieka ważniejsze jest zaspokojenie potrzeby zdobycia określonego produktu niż przestrzeganie przyjętych kanonów zachowania.

Przeciw wpływom reklamy

Rodzice odgrywają ważną rolę w kształtowaniu się postawy dziecka wobec reklamy. Dorastający uczy się samokontroli i sposobów radzenia sobie z pułapkami świata reklamy przez obserwację zachowań i postaw wobec reklamy innych ludzi, zwłaszcza rodziców. Jednak aby młody człowiek posiadł te umiejętności, rodzice powinni postępować w określony sposób.

Po pierwsze, rodzice powinni rozwijać u dorastającego dziecka krytycyzm wobec reklam. Chodzi o pokazanie młodemu człowiekowi, że reklama dąży do pozyskania klientów, zwłaszcza młodych, za wszelką cenę. Manipuluje człowiekiem, wykorzystując różne sztuczki marketingowe tylko po to, aby kupił dany produkt bez zastanowienia, odruchowo.

Po drugie, ważne jest także kształtowanie prawidłowego systemu wartości dziecka. Należy uzmysłowić młodemu człowiekowi, że to, że nie posiada się trzech pasków lub rysunku pumy na koszulce czy spodniach, nie wpływa na to, kim się jest, i nie powinno decydować o tym, czy kogoś lubimy, czy nie.

Po trzecie, rodzice powinni umieć powiedzieć „nie” swoim dzieciom, to znaczy przejawiać postawę asertywną. Zaspokajanie zachcianek dziecka, dawanie mu na wszystko pieniędzy nie wpływa korzystnie na jego rozwój, wręcz przeciwnie może spowodować, że wychowają sobie egoistycznego despotę mającego roszczeniowy stosunek wobec rodziców i całego świata. Dlatego zasadne wydaje się wymaganie od dziecka, by się dołożyło do zakupu upragnionego przez siebie towaru, „poświęcenia się”, na przykład przez poprawę wyników w nauce lub sprzątanie w domu czy porządkowanie ogrodu.

Siła oddziaływania reklamy jest ogromna, dlatego tak ważna jest rola rodziców w minimalizowaniu jej wpływów i przeciwdziałaniu im. Zadaniem opiekunów jest nie tylko rozwijanie krytycyzmu adolescenta wobec przemysłu reklamowego, ale także kształtowanie u niego prawidłowego systemu wartości. Rodzice powinni również przejawiać postawę asertywną wobec zachcianek swoich dzieci, to znaczy potrafić odmówić kolejnej prośbie. Zapamiętajmy: okres adolescencji oznacza zwiększoną podatność na oddziaływanie reklam; reklamy sprzyjają pojawianiu się postaw roszczeniowych, mogą też wywoływać zachowania niezgodne z przyjętymi normami etycznymi i społecznymi.


Barbara Orkiszewska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu


Literatura
1. E. Aronson, R. Akert, T. Wilson, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997.
2. L. Bakiera, Psychologia rozwojowa. Okres dorastania, IP UAM, Poznań 2002.
3. A. Brzezińska, „Jak rodzi się agresja”?, [w:] A. Brzezińska, E. Hornowska (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, WN Scholar, Warszawa 2004.
4. A. Grochowska, „W sieci reklam”, „Charaktery”, 12/2004.
5. J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1998.


 

2006 Styczeń - STYCZEŃ
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej