Imię i nazwisko:
Adres email:


Konkurs wiedzy o bankowości

Bardzo mało rodzin w Polsce korzysta z pośrednictwa banków w prowadzeniu domowej gospodarki. Wciąż za mało Polaków ma konta bankowe, a jeszcze mniej potrafi dobrze gospodarować oszczędnościami i wybierać produkty bankowe odpowiednie do codziennych potrzeb.

Ciągle zbyt często ludzie nie widzą w banku partnera i pomocnika w zaspokajaniu nawet najważniejszych potrzeb. Wiele małych firm prowadzonych nawet przez młodych ludzi nie może rozwinąć się, gdyż nie korzystają oni z produktów bankowych.

Chcemy przeciwdziałać tej sytuacji przez edukację i przybliżenie młodzieży bankowości. Wierzymy, że gdy uczniowie gimnazjów i liceów poznają sekrety banków już w młodym wieku, to w swoim dorosłym życiu będą bardziej świadomymi ich klientami. Będą potrafili lepiej zarządzać pieniędzmi swoich rodzin i firm, wykorzystają szansę, którą stwarza mądre korzystanie z produktów bankowych.

Prezentowany projekt „Sekrety banków” ma doprowadzić do wprowadzenia elementów wiedzy o bankowości do programu nauczania 120 szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe i obejmuje ponad 6 tysięcy uczniów. Projekt dotyczy też w liceach nauczycieli przedsiębiorczości, a w gimnazjach wychowawców klas. Zadaniem ich jest opracowanie pomocy metodycznych do wprowadzenia tematyki ekonomicznej do gimnazjów oraz wzbogacenia programu nauczania przedsiębiorczości w liceach o elementy wiedzy z zakresu bankowości.
Projekt wychodzi naprzeciw akcjom informacyjnym prowadzonym przez banki, które coraz częściej promują swoje usługi i produkty wśród młodzieży, a nawet dzieci. Akcje te mają często ograniczony wpływ, gdyż ich przekaz jest tłumiony przez inne reklamy. Teraz, zamiast szumu informacyjnego, nauczyciel przekaże uczniom tylko te wiadomości, które są im naprawdę potrzebne. Ważna jest też forma przekazu: pedagog wypełni założenia edukacyjne o wiele bardziej skutecznie niż telewizor czy sam folder wzięty ze stojaka w banku lub podany bez komentarza. Również banki muszą przełamać przyzwyczajenia i nauczyć się rozmawiać o swojej pracy i ofercie z młodszymi niż dotąd klientami, którzy przygotowują się do mądrego gospodarowania pieniędzmi w przyszłości.
 

Partnerami w projekcie są również rodzice, gdyż część zadań uczniowie wykonają z ich udziałem, m.in. rozmawiają z mamą lub tatą na temat budżetu rodzinnego: kto prowadzi domowe rachunki, czy rodzina korzysta z pośrednictwa banku i jakich używa produktów bankowych.

Celem warsztatów jest praktyczne wykorzystanie wiedzy nabytej w czasie lekcji wprowadzającej i wizyty w banku. Uczniowie będą m.in. zapoznawać się z procedurą zakładania konta bankowego, składać dyspozycje przelewu, obliczać odsetki od zdeponowanych oszczędności. Każda klasa otrzyma do wykonania zestaw ćwiczeń skorelowany z wiekiem uczniów i ich umiejętnościami z innych przedmiotów.

W międzyszkolnym konkursie wiedzy o bankach „Sekrety banków 2005” wezmą udział wszyscy uczestnicy projektu z klas gimnazjalnych i licealnych. Uczniowie przystąpią do konkursu we wszystkich szkołach tego samego dnia o tej samej porze. Będą odpowiadać na te same pytania – część będzie polegać na teście wyboru, a część na wpisaniu odpowiedzi. Poprawność będą sprawdzać powołane do tego celu komisje. Wyniki będą wysyłane do koordynatora projektu, który po ich zestawieniu ogłosi wyniki w obu kategoriach. Nagrodzeni będą trzej najlepsi uczniowie w każdym gimnazjum i w każdym liceum. Wyłoniona zostanie również szkoła najbardziej biegła w dziedzinie bankowości. Oprócz konkursu będzie również prowadzona ankieta oceny projektu – uczniowie wyrażą swe opinie o odbytych zajęciach i ich przydatności w życiu codziennym.

Projekt wychodzi naprzeciw akcjom informacyjnym prowadzonym przez banki, które coraz częściej promują swoje usługi i produkty wśród młodzieży, a nawet dzieci. Jedną z tych akcji jest właśnie projekt „Sekrety banków”. Z pewnością pedagog o wiele bardziej skutecznie niż reklama w telewizorze czy promocyjny folder wzięty ze stojaka w banku spełni założenia edukacyjne kampani. W ramach pilotażowego programu również banki muszą przełamać przyzwyczajenia i nauczyć się rozmawiać o swojej pracy i ofercie z młodymi klientami, którzy przygotowują się do mądrego gospodarowania pieniędzmi w przyszlości.

Przewiduje się, że tematyka edukacji bankowej będzie w przyszłości kontynuowany w postaci stałej obecności w programach nauczania; wszystkie instytucje i osoby, które przyczynią się do powodzenia projektu otrzymają pisemne podziękowania od Zarządu Głównego STO.

Na kolejnych stronach prezentujemy scenariusze lekcji i konkursy wiedzy o bankowości. (as)
 

2006 Styczeń - STYCZEŃ
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej