Imię i nazwisko:
Adres email:


Mutyzm wybiórczy w praktyce pedagogicznej

Prawidłowe funkcjonowanie dziecka w otaczającym je świecie zależy od tempa poznawania rzeczywistości oraz jego prawidłowego rozwoju psychofizycznego. W kolejnych okresach rozwoju dziecko jest niejako zmuszane do nabywania odpowiednich umiejętności, które zapewnią mu realizację podstawowych potrzeb – zarówno biologicznych, jak i emocjonalnych.

W kolejnych okresach rozwoju dziecko jest niejako zmuszane do nabywania odpowiednich umiejętności, które zapewnią mu realizację podstawowych potrzeb – zarówno biologicznych, jak i emocjonalnych. Aby założony cel został zrealizowany, niezbędny jest prawidłowy przebieg procesów myślowych. Ten proces poznawczy, odzwierciedlający strukturalne oraz funkcjonalne stosunki wielorakich elementów rzeczywistości zwiększa swoją efektywność, im bardziej wiąże się z mową.

Proces słownej ekspresji myśli nierozerwalnie łączy się z aktywnością człowieka, dzięki której jest on w stanie czynnie regulować stosunki z otoczeniem. W przypadku mowy obserwuje się elementy aktywności wewnętrznej, która nie zawsze jest zsynchronizowana z aktywnością zewnętrzną. Do tego, aby rozwój mowy przebiegał zadowalająco, przede wszystkim są potrzebne prawidłowo wykształcone narządy mowy (mięśnie ust, podniebienia i gardła, język, struny głosowe, nagłośnia, krtań i klatka piersiowa) oraz aparat słuchowy. Nie należy jednak zapominać, iż rozwój funkcji psychicznych, takich jak uwaga, spostrzeganie, pamięć i myślenie oraz odpowiednio przebiegający proces dydaktyczno-wychowawczy stanowią istotny czynnik rozwoju mowy.

Gdy brak wymienionych elementów, możliwe są zaburzenia mowy, do których powstania mogą się przyczyniać niedorozwój słuchu fonematycznego bądź problemy w zakresie motoryki mowy. Do typowych zaburzeń mowy zalicza się jąkanie, bełkotanie, tiki twarzy podczas mówienia, mowę skandowaną oraz histeryczną afonię będącą następstwem silnego wstrząsu psychicznego. W przypadku procesu poznawczego, jakim jest mowa, występują zaburzenia całkowitego zahamowania jej funkcji, które określa się mianem mutyzmu, niemoty lub braku zdolności mówienia. Tego rodzaju zahamowanie wypowiadania się wiąże się często z brakiem fizycznego uszkodzenia któregokolwiek z narządów mowy, wówczas przyczyn należy się doszukiwać w psychice jednostki. Osoba dotknięta mutyzmem zachowuje jednak umiejętność rozumienia mowy oraz ma możliwość porozumiewania się za pomocą pisma.

Jeśli mutyzmowi towarzyszą nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu narządów mowy, co wiąże się z trudnościami o charakterze artykulacyjnym bądź apraktycznym lub dysfunkcją mowy, zahamowanie mówienia można wyeliminować wskutek zastosowania odpowiedniej terapii logopedycznej połączonej z psychoterapią. Biorąc pod uwagę źródła przyczyn powstawania mutyzmu, wyróżnia się dwa jego rodzaje: mutyzm funkcjonalny i organiczny. Przyczynami niemoty o charakterze organicznym są fizjologiczne defekty narządów mowy lub uszkodzenia mózgu. Ten wyraźny związek z anatomią człowieka nie oznacza, że tego rodzaju zaburzenia mowy nie mogą być pogłębione przez czynniki psychogenne.


Mutyzm funkcjonalny wyklucza nieprawidłowe ukształtowanie narządów mowy oraz dysfunkcję mózgu. Wskutek obecności zewnętrznych czynników patogennych, takich jak nieprawidłowe funkcjonowanie podstawowych środowisk wychowawczych, powstają silne przeżycia emocjonalne mające wpływ na zachowanie dziecka. Mutyzm może częściowo przypominać rodzaj autyzmu dziecięcego, kiedy to dana osoba nie jest w stanie utrzymać realnych relacji z otoczeniem, a tym samym wykazuje tendencję do ucieczki w świat fantazji. Odwrócenie się od rzeczywistości, ograniczenie zainteresowań do minimum oraz brak akceptacji i realizacji norm społecznych powoduje w konsekwencji odizolowanie dziecka od świata zewnętrznego.

Jednak całkowite porównanie mutyzmu do autyzmu byłoby błędem, gdyż dziecko z zahamowaniem funkcji mówienia jest, w przeciwieństwie do dziecka autystycznego, bardzo aktywne oraz w pewnym stopniu przystosowane społecznie. Potrafi się uczyć, bawić, wykonuje polecenia osób, które darzy zaufaniem, przestrzega norm życia społecznego. Problem polega na odmowie wypowiadania się w niektórych sytuacjach, które wywołują w dziecku silny, wręcz paraliżujący lęk. Jest to nie tyle lęk przed samą sytuacją, w jakiej się dziecko znajduje (wówczas mamy do czynienia z mutyzmem sytuacyjnym), co przed słownym wypowiadaniem się.

Rodzaj mutyzmu, o którym jest mowa w tej części artykułu, pozwala na wyodrębnienie jego pochodnej – mutyzmu selektywnego lub inaczej wybiórczego. Stanowi on swego rodzaju fobię społeczną, a oznacza to lęk przed rozmowami z osobami, których dziecko nie zna i nie darzy zaufaniem. Towarzyszące dziecku uczucie silnego lęku jest objawem zaburzeń nerwicowych, na które zazwyczaj cierpią dzieci nieśmiałe, mało samodzielne, niedojrzałe emocjonalnie i silnie uzależnione od rodziców. Paradoksalnie, sprzyjający układ rodzicielski stanowi surowa matka i bierny ojciec bądź matka przejawiająca w stosunku do dziecka nadopiekuńczość i zdystansowany uczuciowo ojciec. Inną przyczyną powstawania mutyzmu wybiórczego może być również bardzo silny upór bądź nagła zmiana w życiu dziecka, również najprawdopodobniej związana z domem rodzinnym.

Ze względu na niezrealizowanie potrzeby szacunku, uznania i akceptacji dzieci zmagające się z problemem mutyzmu są bardzo nieśmiałe, wręcz nadwrażliwe, a ich samoocena jest bardzo zaniżona. Charakterystyczna dla mutyzmu wybiórczego jest prawidłowa aktywność dziecka w domu rodzinnym, gdzie czuje się całkowicie bezpieczne. Do momentu pojawienia się obcej osoby dziecko mówi poprawnie i swobodnie komunikuje się z rodzicami i rodzeństwem. W chwili, gdy w otoczeniu dziecka pojawia się osoba mu nieznana, automatycznie następuje zahamowanie wypowiadania się.

Zarówno rodzice, jak i nauczyciele popełniają poważny błąd, zmuszając dziecko do mówienia oraz złoszcząc się na nie za to, że nie chce mówić. Niewiedza i brak cierpliwości może wyrządzić dziecku dotkniętemu mutyzmem więcej krzywdy niż pozostawienie go samego z problemem. Nie należy również izolować dziecka od otoczenia. Musi mieć ono stały kontakt z innymi osobami oraz sytuacjami, w których będzie spotykało obcych ludzi. Głównym celem terapii dzieci z zahamowaniem funkcji mówienia jest zwiększenie ich pewności siebie oraz nauczenie ich sposobów pokonywania lęku przed nieznanymi osobami bądź sytuacjami. Dlatego niezbędna jest pomoc najbliższych dziecku osób, przy których zachowuje się swobodnie, oraz dużo cierpliwości i wytrwałości.

Nauczyciel przede wszystkim powinien zmniejszyć irytację środowiska szkolnego, ponieważ gniew innych uczestników zajęć tylko potęguje lęk dziecka, a tym samym umacnia skutki selektywnego mutyzmu. W celu zredukowania emocjonalnego napięcia dziecka wskazane jest wkomponowanie w schemat zajęć edukacyjnych ćwiczeń relaksacyjnych, oddechowych i logarytmicznych. Wygospodarowanie czasu na tego typu ćwiczenia nie powinno sprawiać nauczycielowi kłopotu, ponieważ można je potraktować jako relaksacyjny przerywnik lekcji, którego celem jest w konsekwencji między innymi poprawa koncentracji wszystkich uczniów.

Korzystne dla dzieci z problemem mutyzmu wybiórczego jest wykorzystanie elementów terapii psychologicznej w pracy dydaktycznej. Według wskazań terapeutycznych dziecka nie należy zmuszać do mówienia ani stosować nadmiernej krytyki, ponieważ jego negatywne zachowania mogą wówczas się pogłębiać. Nauczyciel powinien stosować krótkie i zwięzłe komunikaty i polecenia oraz jak najczęściej chwalić i nagradzać dziecko nawet za najdrobniejsze osiągnięcia edukacyjne. Ważne jest również stworzenie sytuacji, w których dziecko ma możliwość samodzielnego podejmowania decyzji związanych z formą wykonania zadania.

Mając na uwadze trudności nawiązywania kontaktu z obcymi osobami przez dzieci chore na mutyzm, nauczyciel może spróbować złagodzić objawy choroby, wykorzystując gry i zabawy dydaktyczne. Leczenie dzieci zmagających się z mutyzmem wtórnym jest często procesem bardzo długim i nie zawsze kończy się oczekiwanym sukcesem, a postępy są nieraz słabo zauważalne. Dodatkowym atutem w terapii dzieci dotkniętych mutyzmem selektywnym jest wczesne rozpoznanie przyczyn powstania problemu, jego charakteru oraz zakresu, a także odpowiednie zaplanowanie pracy psychoterapeutycznej i pedagogicznej. Zabiegi logopedyczne w przypadku mutyzmu nie są wskazane ze względu na brak nieprawidłowości w budowie narządów mowy. Nie ulega jednak wątpliwości, iż pomoc logopedyczna, udzielana dziecku równocześnie z terapią psychologiczną, może zwiększyć jego pewność siebie, a tym samym wpłynąć pozytywnie na całokształt leczenia.


Karolina Walczykowska
Szczytno


Opracowane na podstawie:
1. D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.
2. A. Herzyk, Afazja i mutyzm dziecięcy; Wydawnictwo PZM, Lublin 1992
3. M. Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1982.
4. W. Pitak, Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy „Logos”,
http://www.logos.pomorze.pl.


 

2006 Marzec - MARZEC
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej