Jakie wartości w wychowaniu?
Nie trudno wyobrazić sobie sytuację, w której wychowankowie w okresie dominacji prawicy przez cztery lata będą musieli iść w prawą stronę, a potem, po zmianie opcji politycznej, przez kolejne cztery lata - w lewą.
Wielką zdobyczą naszej demokracji jest funkcjonowanie obok siebie szkół publicznych, społecznych i wyznaniowych. Trzeba to uszanować, gdyż w poprzednim ustroju społeczno-politycznym było to niemożliwe. Podobnie należy uszanować różnorodność przekonań religijnych i politycznych nauczycieli i młodzieży i pozostawić każdemu prawo wyboru, które wynika z daru wolności, jakim Stwórca obdarował człowieka.
W szkołach katolickich wychowanie jest oparte na wartościach chrześcijańskich, które są wynikiem realizowania przykazania miłości Boga i bliźniego. Natomiast w szkołach publicznych sprawa nie jest tak oczywista, ponieważ ci, od których w dużej mierze zależy wychowanie, tzn. nauczyciele, są w zdecydowanej większości obojętni religijnie i nie życzą sobie łączenia nauki i wychowania z jakąkolwiek religią.
Co robić? Trzeba to uszanować!
Bóg, stwarzając świat, zapewne przewidział współistnienie obok siebie katolików, ateistów i ludzi obojętnych religijnie. Próby narzucania jakiegokolwiek światopoglądu jednej ze stron są bezcelowe, gdyż nauczyciele o światopoglądzie chrześcijańskim nie chcą być zdominowani przez innych o poglądzie laickim i odwrotnie. Gdyby do tego doszło, byłoby to zaprzeczeniem zasad demokracji. Należy się tu odwoływać do praw, które przysługują każdemu człowiekowi bez względu na jego poglądy społeczne i religijne, pochodzenie, kolor skóry, poziom wykształcenia, płeć etc. Są to prawa, z których wynikają takie wartości ogólnoludzkie, jak: tolerancja, szacunek dla godności człowieka i jego poglądów.
Nietrudno zauważyć, że wartości ogólnoludzkie pokrywają się z chrześcijańskimi. Wśród katolików, jak również wśród zwolenników laicyzmu, istnieją ludzie mądrzy i dialog między nimi powinien doprowadzić w każdym środowisku do takiego konsensu, aby wychowanie oprzeć na konkretnych wartościach, o których była mowa. W imię dobra młodego pokolenia! A będzie to możliwe jedynie w atmosferze respektowania wartości duchowych, takich jak: dobro, życzliwość i wzajemny szacunek. W przeciwnym przypadku zamiast dialogu będzie się jedynie rozlegać jazgot ludzi nie rozumiejących się. A dla uczniów nie ma nic gorszego niż upolitycznianie szkoły lub procesów wychowania i podporządkowanie ich jakimkolwiek interesom partyjnym. Najczęściej bowiem łączy się to z fałszem, który zawsze niekorzystnie się odbija na życiu duchowym wychowanków.
Prawdopodobnie znaleźliśmy się w sytuacji, kiedy przez najbliższe kilka bądź kilkanaście lat będziemy mieli do czynienia ze zmieniającymi się rządami: prawicowymi na przemian z lewicowymi. Każda z tych opcji będzie próbować narzucać swój kierunek wychowania w szkołach publicznych. Powstanie sytuacja, w której panować będzie tzw. pedagogika chrześcijańska na przemian z wychowaniem laickim. Tak było w Wielkiej Brytanii, kiedy partia pracy konkurowała z partią konserwatywną.
Co nam, świadomym nauczycielom, pozostaje? Zawsze w wychowaniu na pierwszym miejscu stawiać dobro wychowanków! Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której wychowankowie w okresie dominacji prawicy przez cztery lata będą musieli patrzeć w prawą stronę, a potem, po zmianie opcji politycznej, przez kolejne cztery lata - w lewą. W sumie może to doprowadzić jedynie do jeszcze większej deprawacji młodzieży, gdyż w procesie wychowania nie należy naginać poglądów zależnie od sytuacji. Nie znaczy to, aby rezygnować z wpajania pewnego systemu wartości, np. związanego z duchowością (chrześcijańską, muzułmańską, judaizmem) albo pewnymi nurtami filozofii świeckiej (egzystencjalizmem, postmodernizmem, New Age, reryzmem).
Od podjęcia tej problematyki z pewnością nie uciekniemy. Myślę, że to jest dobry czas, by już teraz się zastanowić, jak realizować wychowanie w szkole publicznej, ponieważ jej obecna słabość wynika właśnie z braku oparcia wychowania na spójnym systemie wartości.
Piotr Jezierski
Gimnazjum nr 45, Bydgoszcz
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14