Z doświadczeń pedagogicznych: świadomość własnego ciała
W szkole specjalnej pracuję od kilkunastu lat. Pracuję z różnymi dziećmi. Są to i wychowankowie zespołów edukacyjno- terapeutycznych, upośledzeni w stopniu umiarkowanym i znacznym, i uczniowie upośledzeni w stopniu lekkim, uczęszczający do klas młodszych. W pierwszych latach pracy zaobserwowałam, że największą trudnością dla większości uczniów jest orientacja w zakresie świadomości własnego ciała. Brak owej orientacji prowadził z kolei do kłopotów z opanowaniem kierunków i stosunków przestrzennych. Na brak wyżej wymienionych umiejętności nakładają się przeważnie jeszcze inne dysfunkcje np. niewykształcona mowa, słabo rozwinięte narządy ruchu itp.
Zastanawiałam się, jak zachęcić dzieci do poznawania własnego ciała, a jednocześnie urozmaicić im to poznanie w taki sposób, aby nie tyle odczuwały edukację, co radość poznania poprzez rozmaite formy zabawy. Przyszło mi wtedy do głowy, że można by wprowadzić jako urozmaicenie zajęć wierszyki mówiące o częściach ciała. Dla potrzeb dzieci w naszej szkole napisałam kilka takich wierszy i zaczęłam je stosować jako przerwy śródlekcyjne. Wiersze te bardzo spodobały się dzieciom. Każdy z nich mogliśmy przedstawiać w zabawach ruchowych i ruchowo- ortofonicznych. Prosty i łatwy tekst sprawiał dzieciom wiele radości, a możliwość przedstawienia go za pomocą ruchu traktowały dzieci jako najlepszą nagrodę za swoją pracę na zajęciach.
Małe dziecko, a szczególnie dziecko upośledzone umysłowo posiada naturalną potrzebę bawienia się i naprawdę cieszy się, gdy ma możliwość uczestniczenia w zajęciach zabawowych. Dlatego uważam, że należy urozmaicać zajęcia o zabawy tam, gdzie to tylko jest możliwe. Chciałabym polecić w tym miejscu wykorzystanie wierszyków o częściach ciała. Stosowałam i stosuję je na lekcjach w klasach młodszych, ale podobały się one także uczniom starszych zespołów edukacyjno- terapeutycznych i muszę przyznać, że ćwiczyli oni z wielkim zaangażowaniem.
NOGA
Mam jedną nogę i drugą nogę.
Różne rzeczy robić mogę:
Mogę tupać: tup, tup, tup;
Machać nogą raz i dwa,
Mogę też na palcach stać,
Mogę kucnąć, mogę wstać.
Chodzić mogę: raz, dwa, trzy,
Możesz ze mną chodzić ty.
Spróbuj ćwiczyć tak jak ja
Raz i dwa i raz i dwa.
OKO
Mam oko, a nawet dwoje.
Prawe jest moje i lewe jest moje.
Moje oczy patrzą sobie
Przyglądają się teraz tobie.
Oczy moje widzieć mogą,
Co robię ręką, co robię nogą.
Oczami mrugam, gdy tylko zechcę.
Mrugnę do ciebie, lecz mi się nie chce.
BRZUSZEK
O, zobacz!
Mam brzuszek!
I rączką pogłaskać go mogę,
Poklepać go mogę też sobie.
Mój brzuszek najedzony
Jest zadowolony,
A głodny marsza gra
Tra ta ta ta, tra ta ta ta.
GŁOWA
Moja głowa kiedy chce
Z boku na bok kiwa się
Raz i dwa, dwa i trzy
W dół, a potem w górę
Widzę ziemię, widzę chmurę.
Raz i dwa, raz i dwa
Poćwicz głową tak jak ja.
RĘKA
Mam ręce dwie.
Mogę z nimi bawić się!
Rączka rączkę może głaskać,
Głaskać miękko i leciutko....
Raczka w rączkę może klaskać,
Klaskać głośno lub cichutko...
Mogę szczypać, mogę drapać,
Piłkę rzucać albo łapać
Mogę jedną ręką machać
Albo mogę machać dwiema.
Witać się i żegnać ręką:
Pa, pa, do widzenia.
76
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14