Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


WYKORYSTYWANIE W PRACY Z MŁODZIEŻĄ UPOŚLEDZONĄ UMYSŁOWO TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ I KOMUNIKACYJNEJ

Katarzyna Rozmanowska, 28 Lipiec 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Komputer, ze względu na swoje właściwości i możliwości pedagogiczne, zajmuje ważną rolę w procesie kształcenia multimedialnego. Komputer może w znacznym stopniu zaktywizować uczącego się oraz uatrakcyjnić i udoskonalić pracę dydaktyczną nauczyciela i podnieść jej efektywność.

Komputer wraz z programem może być pomocny nauczycielowi z co najmniej trzech powodów:



  • jako środek oddziaływujący na szereg zmysłów (wzrok, słuch, dotyk) pozwala ograniczyć nauczycielowi werbalizm, jak również zaangażować uczniów emocjonalnie;

  • jako środek dydaktyczny, łączący w sobie cechy wielu tradycyjnych urządzeń;

  • jako środek interakcyjny - pozwala posługiwać się programem, uwzględniając zróżnicowanie indywidualne uczniów.


Przemyślane wykorzystanie komputera w procesie nauczania - uczenia się stwarza nauczycielowi, przestrzegającemu zasad dydaktycznych, realną szansę wprowadzenia jakościowych zmian w realizacji ogólnych celów kształcenia


Cele działania:



  • Wzbogacenie procesu dydaktycznego

  • Wzbogacenie warsztatu pracy

  • Wprowadzenie jakościowych zmian w realizacji ogólnych celów kształcenia

  • Podwyższenia efektywności nauczania

  • Własny rozwój

  • Współpraca i kontakt z pedagogami z całego kraju, dzięki  Internetowi

  • Wykorzystanie posiadanej wiedzy w tej dziedzinie i dalszy rozwój


Działania szczegółowe


Moja szkolna przygoda z komputerem rozpoczęła się od ukończenia kursu „Podstawy Internetu w dydaktyce szkolnej”. Wykorzystanie technologii komputerowej i informatycznej w mojej pracy stało się codziennością. Użytkowałam różnorodne programy dydaktyczne, a Internet stał się dla mnie ważnym elementem pracy dydaktycznej (wyszukiwanie informacji, zdjęć, ilustracji). Niektóre strony odwiedzane przeze mnie:


http://www.literatura.zapis.net.pl/


http://univ.gda.pl/~literat/


http://www.wiw.pl/literatura/


http://polonista.w.interia.pl/


http://www.lektury.one.pl/


http://www.mysli.com.pl/


Wykorzystanie na lekcjach urządzeń multimedialnych; dostępnych programów edukacyjnych oraz Internetu.


Wykorzystywanie komputera do realizacji zajęć dydaktycznych sprzyja aktywizowaniu uczniów, wywołuje ich pozytywną motywację do nauki przez uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego. Mając to na uwadze, w roku szkolnym 2005/2006 prowadziłam po 1 godzinie lekcji języka polskiego w sali komputerowej. Była to okazja do korzystania z zasobów internetowych, programów edukacyjnych jak również do pokazów prezentacji multimedialnych.


Programy multimedialne wykorzystywane na zajęciach języka polskiego:


 "Mickiewicz - almanach multimedialny"


Strony www, z których korzystałam na zajęciach


http://pl.wikipedia.org


http://www.ortofrajda.pl/gry_on_line.htm


http://www.slownik-online.pl/index.php


Starałam się również w miarę możliwości korzystać z komputera podczas zajęć rewalidacji indywidualnej. Uważam bowiem, że komputer jest wspaniałym, choć jeszcze może niedocenionym narzędziem rewalidacji. Ogromną wartością jest zastosowanie programów multimedialnych, wymuszających działanie wszystkich analizatorów.


Programy multimedialne wykorzystywane na zajęciach:


Gra edukacyjna edu ROM Czytam i piszę


Ćwiczenia logiczno-pamięciowe (seria Młody Einstein)


“Klik uczy ortografii”


Sam czytam- edukacyjny program z serii "Język polski dla dzieci”


Strony www, z których korzystałam na zajęciach


http://reedukacja.strefa.pl


http://www.krasnoludki.pl


http://dzieci.wp.pl


http://www.dziecionline.pl


http://www.julianow.edu.pl/gry-dla-dzieci


http://www.anikino.pl/dzieci.php?s=bajki_d&id=1


http://ptaki.polska.pl/multimedia/index.htm?cid=966&sh=1


http://www.geographic.org/maps/new2/europe_animated_maps.html


http://www.ortofrajda.pl/gry_on_line.htm


http://www.time-for-time.com/swf/myclox.swf


http://www.kidsolr.com/earlychildhood/page4.html


Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych (scenariuszy lekcji, testów, kart pracy, pomocy dydaktycznych).


Praca z dziećmi niepełnosprawnymi, aby była skuteczna, wymaga stosowania różnorodnych pomocy dydaktycznych – prostych i ciekawych, a jednocześnie na tyle zróżnicowanych, by pobudzać różne sfery, czyli oddziaływać na różne receptory. Wykorzystanie komputera do tworzenia takich pomocy nie tylko odciąża , ale też jakość uzyskanych tą techniką pomocy jest lepsza, trwalsza i bardziej atrakcyjna. Dlatego też w oparciu o technologię komputerową opracowywałam karty pracy ucznia, scenariusze zajęć, ankiety, sprawozdania, materiały dla rodziców uczniów, oceny opisowe, sprawdziany, testy, raporty, dyplomy, zaproszenia itp. Niejednokrotnie służyłam również pomocą innym nauczycielom w wykonaniu wydruków, przygotowaniu testów i sprawdzianów.


Wykorzystanie umiejętności informatycznych do sporządzenia dokumentów na potrzeby szkoły.


Dzięki wykorzystaniu komputera dokonywałam opracowania wyników egzaminów gimnazjalnych, części humanistycznej, tabel i zestawień; przygotowałam harmonogram zajęć prezentowanych w ramach WDN, plan nauczycielskich dyżurów międzylekcyjnych oraz wyliczenia w arkuszu kalkulacyjnym Excel. Jako współorganizatorka szkolnych wyborów patrona ośrodka przygotowałam karty do głosowania, listy klasowe i pracownicze.


Wykorzystanie umiejętności informatycznych na zajęciach pozalekcyjnych.


Przygotowywałam materiały do gabloty z informacjami o kole recytatorskim.


Na zajęcia koła przygotowywałam scenariusze przedstawień. Uczniowie pod moim kierunkiem przepisują obecnie stworzone odręcznie strony powstającej gazetki szkolnej.


Prenumerata biuletynów informacyjnych wydawanych przez portale edukacyjne, udział w forach dyskusyjnych portali edukacyjnych.


Systematycznie śledzę serwisy poświęcone edukacji, często zapoznaję się z informacjami publikowanymi na stronie Ministerstwa Edukacji, aby mieć aktualne dane na temat awansu zawodowego, aby poznać ewentualne zmiany w przepisach. Na portalach edukacyjnych wymieniam poglądy na interesujące tematy, dzielę się swoimi uwagami. Dokonywałam prenumeraty biuletynów informacyjnych wydawanych przez portale edukacyjne.


http://www.eduinfo.pl


http://scholaris.pl/Portal


http://www.men.home.pl


http://www.wsipnet.pl/oswiata/index.html


Elektroniczny kontakt nauczycieli w kraju.


Dzięki Internetowi nawiązałam elektroniczny kontakt z nauczycielem ze specjalnego ośrodka. Wymieniałyśmy się doświadczeniami i spostrzeżeniami z pracy z młodzieżą o specjalnych potrzebach. Pod koniec mojego stażu rozpoczęłyśmy realizację pomysłu współpracy gazetek szkolnych.


Stworzenie i prowadzenie strony internetowej prowadzonego przeze mnie Gimnazjalnego Koła Recytatorskiego.


Stworzyłam stronę internetową prowadzonego przeze mnie gimnazjalnego koła recytatorskiego.( http://republika.pl/recytacja). Zawarłam tam informacje na temat mojej osoby i mojej pracy. Znalazło się miejsce na opublikowanie kilku scenariuszy, na umieszczenie informacji na temat dotychczasowej działalności. Zamieściłam również odnośnik do strony www ośrodka. Do opracowanie strony wykorzystałam wiedzę zdobytą na kursie komputerowym, który ukończyłam jeszcze przed rozpoczęciem stażu.


Analiza uzyskanych pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej i wychowawczej


Uważam, że podejmowane przeze mnie działania w tej dziedzinie wpłynęły w znaczący sposób na podniesienia jakości procesu dydaktyczno?wychowawczego zarówno mojego jak i szkoły. Wykorzystywanie programów multimedialnych, Internetu bardzo uatrakcyjnia prowadzone zajęcia. Wykorzystanie komputera do tworzenia pomocy dydaktycznych nie tylko odciąża nauczyciela, ale też jakość uzyskanych tą techniką pomocy jest lepsza, trwalsza i bardziej atrakcyjna. Posiadanie umiejętności informatycznych umożliwiło mi samodzielne sporządzanie dokumentów na potrzeby szkoły oraz materiałów do gabloty z informacjami o kole recytatorskim. Stały dostęp do Internetu zarówno w pracy jak i w domu umożliwia mi prenumeratę biuletynów informacyjnych wydawanych przez portale edukacyjne. Często są one źródłem informacji nt. konkursów dla szkół, zmian oświatowych i aktualności z tej dziedziny. Udział w forach dyskusyjnych portali edukacyjnych umożliwił mi nawiązanie elektronicznego kontaktu z nauczycielem ze specjalnego ośrodka. Mogę wymieniać się doświadczeniami i spostrzeżeniami z pracy z młodzieżą o specjalnych potrzebach, a w chwili obecnej jestem w trakcie realizacji wspólnego projektu. Stworzenie strony internetowej prowadzonego przeze mnie gimnazjalnego koła recytatorskiego to bardzo cenna inicjatywa. Uczniowie są dumni, że to co robią jest dostępne na forum ogólnopolskim.

Aktualna ocena

3

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej