Publikacje
Ocena
0
W poszukiwaniu idealnej szkoly języka angielskiego
W poszukiwaniu idealnej szkoly jezyka angielskiegoOcena
0
Wartości moralne szczególnie ważne w zawodzie nauczyciela
We współczesnym, zmniejszającym się świecie określanym mianem „globalnej wioski” informacje, a wraz z nimi poglądy i trendy rozprzestrzeniają się w zaskakująco szybkim tempie. To, co wczoraj było ważne dzisiaj jest pomijane i zwyczajnie ulega dezaktualizacji. W takiej rzeczywistości trudno o trwałe, żelazne zasady, o jednolitość w interpretowaniu wartości.
W wyniku tej aksjologicznej fuzji człowiek jako jeden z jej elementów ulega swego rodzaju dezorientacji moralnej. Nie wie bowiem jakie ma wyznaczać sobie cele, jakich wartości się trzymać, według jakich reguł żyć. To ogólne zamieszanie stopniowo wkrada się w konkretne dziedziny ludzkiej działalności czyniąc niejasnymi i mniej wyraźnymi wartości zamknięte w poszczególnych kodeksach etyk zawodowych. Praca nauczyciela nie jest prowadzona w odizolowanym świecie, w hermetycznie zamkniętej przestrzeni, do której nie docierają echa głośnych przecież procesów cywilizacyjnych. Nie można zatem rozpatrywać problemów wychowania i nauczania w oderwaniu od cywilizacyjnego kontekstu. Rodzi się zatem pytanie czy wartości moralne wpisywane w historię etyki nauczycielskiej utraciły już „datę ważności”? Czy gradacja wartości w uznawanej dawniej ich hierarchii uległa reorganizacji?
Najogólniej ujmując pojęcie „wartości” można stwierdzić, że są to cele, do których dążymy, godne realizacji i apelujące do nas o ich urzeczywistnienie. Wartości ważne dla zawodu nauczycielskiego zamykają się w etyce zawodowej nauczyciela. Ta z kolei nie powinna być w żaden sposób sprzeczna z etyką ogólną – rodziłoby to niepotrzebne konflikty i dylematy moralne. Etyka jest dziedziną zajmującą się definiowaniem pojęć dobra i zła oraz ustalaniem zasad właściwego życia i zasad, którymi należy się kierować, ażeby osiągnąć ideał właściwego życia. Etyka zawodowa z kolei jest przystosowaniem etyki ogólnej danej kultury do wzoru zachowania przedstawicieli danego zawodu. W tym miejscu znów zatem ujawnia się współzależność i mieszanie się wartości kultury z wartościami zawodu. Nauczyciel i jego etyka są niejako wtopieni w aktualny układ moralny. To, jakie wartości powinny wyznaczać postępowanie nauczyciela opisują liczne formalne dokumenty takie jak: Karta Nauczyciela, opracowana przez Międzynarodówkę Edukacyjną i zatwierdzona przez Związek Nauczycielstwa Polskiego „Deklaracja w sprawie etyki zawodu nauczyciela”, Zalecenia dotyczące Sytuacji Personelu Nauczającego przyjęte przez UNESCO i wiele innych o węższym zasięgu. W dokumentach tych pojawiają się takie wartości jak: patriotyzm, obowiązkowość, szacunek dla człowieka, tolerancja. Czym są i co znaczą w świetle współczesności? Być może są to tylko dumne słowa, frazesy nic już nie znaczące, a może pod tymi nazwami kryją się postępowania wymagające dookreślenia, przedefiniowania, dostosowania do „dzisiaj” i „teraz”.
Za szczególnie ważne wartości dla zawodu nauczyciela uważam miłość, sprawiedliwość, profesjonalizm, odpowiedzialność, prawdomówność, patriotyzm. Bieg czasu nie umniejsza znaczenia tym wartościom dla pracy nauczycielskiej jednak sprawia, że dzisiaj nie brzmią one tak jak dawniej.
Ocena
0
O człowieku nie za wiele cz.2
O przedziwnym światku małego ludzkiego umysłu, paskudnym charakterze i splocie nieszczęśliwych wypadków.
Ocena
0
O człowieku nie za wiele..
W życiu każdego człowieka nadchodzi taki moment, gdy odwraca się, by coś zobaczyć. I właśnie ta relacja JA dziś i JA od momentu urodzenia zaczyna go powoli interesować. Oczywiście zakładam, że ów człowiek ma dla siebie na tyle dużo szacunku i wyrozumiałości, by odwróciwszy się stać tak przynajmniej trzy godziny. I co wówczas może się okazać?
Ocena
0
Ocena
0
Ocena
0
Ortograficzna bajka - jedyna taka w Polsce.
Pierwsza w Polsce!!
Ortograficzna bajka napisana jest wg. łańcuchowej metody skojarzeń /PAMIĘĆ =OBRAZ +AKCJA /.
Tekst zawiera ok. 300 wyrazów z H, Ó, Ż – niewymiennymi. Dla ułatwienia zapamiętywania nie ma RZ, U, CH. Należy dodać własne ilustracje /ważne/.
Proszę o ocenę.
Elżbieta Karpiel
Ocena
0
Jonasz
"Jonasz"- to sztuka dla młodzieży w różnym wieku, na pewno począwszy od starszych klas SP, po gimnazjum i liceum włącznie.Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14