Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Jak skutecznie pobudzać motywację uczniów do nauki języka obcego

Irena Komorowska, 12 Wrzesień 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Bazując na mym długoletnim doświadczeniu w nauczaniu języków obcych w szkole (j. rosyjski
i j. niemiecki ) i pracy poza szkolnej (na obozach językowych, kursach językowych ) pragnę podzielić się informacjami dotyczącymi bardzo trudnej i bardzo istotnej w dzisiejszych czasach sztuki pobudzania motywacji uczniów do nauki obcego języka.
Korzystając z informacji ustnej uzyskanej od uczniów lub z ankiet postanowiłam zebrać ich opinię w kilku najistotniejszych punktach i mam nadzieje ,że ta wiedza będzie istotną wskazówką , zwłaszcza dla młodych nauczycieli, i skłoni ich do refleksji nad własnym sposobem uczenia
i zmotywuje do poszukiwań swego efektywnego stylu pracy.

Oto co pobudza najbardziej motywację uczącego się do nauki języka obcego :
•     nauczyciel ,który „ciekawie „ uczy (stosuje różne metody  i formy pracy na lekcji, materiały pozapodręcznikowe,piosenki,rymowanki,przysłowia,krzyżówki,zagadki itp)
•    jeżeli czuję , że czegoś się  na zajęciach nauczyłem
•     jeśli otrzymuję  konkretne wskazówki  do nauki  różnych zagadnień językowych
•      pochwały za postępy w nauce
•     jeśli mam widoczny sukces ( dobra ocena, pochwała nauczyciela )
•     konkretnie sprecyzowane i umotywowane  wymagania nauczyciela
•     jeśli czuję, że język staje się dla mnie  coraz ciekawszy i logiczny  
•     jeśli mam możliwość dogadania się w obcym języku (wymiany uczniów i kontakty międzynarodowe )
•    jeśli czuję, że nauczycielowi tez zależy na moim sukcesie w nauce ( jest życzliwy , przyjazny ale nie kumpelski )
Co osłabia motywację uczącego się do nauki języka obcego :
•    nauczyciele, którzy nie  umieją i nie lubią uczyć
•     zbyt duży stres na lekcjach językowych
•    praca wyłącznie z podręcznikiem (monotonia zajęć, te same polecenia ,nieciekawe prace domowe  itp. )
•     zbyt szczegółowa nauka  trudnej i mało przydatnej gramatyki (np. strona bierna )
•    świadomość, że nigdy nie opanuję języka tak jak nauczyciel (ciągła korekta błędów w trakcie odpowiedzi )
•    uczniowie, którzy przeszkadzają, a nauczyciel nie reaguje na to
•    zbyt dużo wyjątków gramatycznych do zapamiętania na jednej lekcji
•     słówka ,których uczeń nie umie sam zastosować
•    świadomość, że trzeba się  dużo uczyć, by się umieć porozumieć
•    lekcja, która nie ma nic wspólnego z rzeczywistością
•    słówka, które  „nie wchodzą „ do głowy
•    zbyt  „surowy  „ nauczyciel
•    jeżeli gramatyka nie jest dobrze  i ciekawie objaśniana  i ćwiczona
                                                              Irena Komorowska

Aktualna ocena

14

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej