Jak skutecznie pobudzać motywację uczniów do nauki języka obcego
i j. niemiecki ) i pracy poza szkolnej (na obozach językowych, kursach językowych ) pragnę podzielić się informacjami dotyczącymi bardzo trudnej i bardzo istotnej w dzisiejszych czasach sztuki pobudzania motywacji uczniów do nauki obcego języka.
Korzystając z informacji ustnej uzyskanej od uczniów lub z ankiet postanowiłam zebrać ich opinię w kilku najistotniejszych punktach i mam nadzieje ,że ta wiedza będzie istotną wskazówką , zwłaszcza dla młodych nauczycieli, i skłoni ich do refleksji nad własnym sposobem uczenia
i zmotywuje do poszukiwań swego efektywnego stylu pracy.
Oto co pobudza najbardziej motywację uczącego się do nauki języka obcego :
• nauczyciel ,który „ciekawie „ uczy (stosuje różne metody i formy pracy na lekcji, materiały pozapodręcznikowe,piosenki,rymowanki,przysłowia,krzyżówki,zagadki itp)
• jeżeli czuję , że czegoś się na zajęciach nauczyłem
• jeśli otrzymuję konkretne wskazówki do nauki różnych zagadnień językowych
• pochwały za postępy w nauce
• jeśli mam widoczny sukces ( dobra ocena, pochwała nauczyciela )
• konkretnie sprecyzowane i umotywowane wymagania nauczyciela
• jeśli czuję, że język staje się dla mnie coraz ciekawszy i logiczny
• jeśli mam możliwość dogadania się w obcym języku (wymiany uczniów i kontakty międzynarodowe )
• jeśli czuję, że nauczycielowi tez zależy na moim sukcesie w nauce ( jest życzliwy , przyjazny ale nie kumpelski )
Co osłabia motywację uczącego się do nauki języka obcego :
• nauczyciele, którzy nie umieją i nie lubią uczyć
• zbyt duży stres na lekcjach językowych
• praca wyłącznie z podręcznikiem (monotonia zajęć, te same polecenia ,nieciekawe prace domowe itp. )
• zbyt szczegółowa nauka trudnej i mało przydatnej gramatyki (np. strona bierna )
• świadomość, że nigdy nie opanuję języka tak jak nauczyciel (ciągła korekta błędów w trakcie odpowiedzi )
• uczniowie, którzy przeszkadzają, a nauczyciel nie reaguje na to
• zbyt dużo wyjątków gramatycznych do zapamiętania na jednej lekcji
• słówka ,których uczeń nie umie sam zastosować
• świadomość, że trzeba się dużo uczyć, by się umieć porozumieć
• lekcja, która nie ma nic wspólnego z rzeczywistością
• słówka, które „nie wchodzą „ do głowy
• zbyt „surowy „ nauczyciel
• jeżeli gramatyka nie jest dobrze i ciekawie objaśniana i ćwiczona
Irena Komorowska
14
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14