Filozoficzne spojrzenie na pojęcie wartości
Problematyka wartości jest stałym przedmiotem badań i refleksji filozoficznej, począwszy od klasyków filozofii greckiej – Sokratesa, Platona i Arystotelesa. Naukową analizę istoty wartości ujętą z filozoficznego punktu widzenia podjął na początku drugiej połowy XIX wieku Rudolf Lotze. Dowodził on, że normy etyczne tym różnią się od przyrodnich, iż nie tracą swego znaczenia nawet wówczas, gdy nie są w istocie osiągane. Oznacza to, że reprezentują określone dobra, czyli coś, co posiada wartość. O tym, jak ceniona jest dana wartość, przesądza to, jakie ludzie nadają jej znaczenie.
Do popularyzacji tych rozważań przyczyniła się twórczość Fryderyka Nietschego. Zakwestionował on istnienie trwałych, obiektywnych wartości, wskazywał natomiast subiektywne, biologiczne, sytuacyjne uwarunkowania wartości, odmienną – jego zdaniem – moralność „panów” i „niewolników”. Jego zdaniem, silni cenią dostojność, godność osobistą, stanowczość, sprawność, pewność działania, bezwzględność w realizacji swych zamierzeń. Słabi cenią zaś to, co im sprzyja, a więc: litość, czułość serca, miłość, altruizm i ambiwalencję[1].
Odtąd problematyka wartości zajęła trwałe miejsce w rozważaniach filozoficznych, w ramach których nadawano jej oczywiście diametralnie odmienny wyraz i znaczenie. Coraz częściej podejmowane rozważania o wartościach doprowadziły do tego, że na przełomie XIX i XX wieku można już było mówić o teorii wartości jako samodzielnej dyscyplinie filozoficznej. Nazwano ją aksjologią – nauką o wartościach. Przez niektórych aksjologia jest uważana za samodzielną dziedzinę wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym, inni natomiast kwestionują potrzebę jej wyodrębnienia[2].
W związku z wyodrębnianiem się wielu nauk z filozofii, analizy problematyki wartości zaczęły uzyskiwać swoisty charakter w zależności od dziedziny naukowej, w której były prowadzone. Coraz częściej jednak zwraca się uwagę, iż nie można zrozumieć istoty pojęcia wartości bez kontekstu filozoficznego. Psychologowie rozpatrują wartości ze względu na ich znaczenie w życiu psychicznym człowieka, socjologowie biorą pod uwagę regulacyjne funkcje wartości w życiu społecznym, zaś antropologów kulturowych interesuje głównie wpływ wartości na tworzenie, upowszechnianie i trwałość dóbr kultury. W ramach poszczególnych dyscyplin naukowych nie dochodzi jednak do integracji, choćby częściowego ujednolicenia sposobu definiowania wartości. Można wyraźnie dostrzec procesy dalszego różnicowania się znaczeń nadawanych pojęciu wartości[3].
W tak zróżnicowanym obszarze definicji szczególnego znaczenia nabiera aksjologia filozoficzna, która sięga do rzeczywistości ludzkiej egzystencji i podkreśla, że nasz świat jest światem wartości[4]. Świat człowieka pełen jest spraw i rzeczy ważnych, doniosłych i banalnych, to świat piękna i brzydoty, zdrowia i choroby, prawdy i kłamstwa, świętości i diaboliczności[5]. Człowiek żyje wartościami i wartościuje, mimo to nie ma zgodności wśród filozofów co do znaczenia terminu wartość. Podjęcie próby definicji terminu wartość na ogół wiążą się z przyjęciem określonej teorii wartości. Dodatkową trudność stanowi bogaty świat wartości, będący przedmiotem refleksji wielu dyscyplin, nie tylko filozoficznych, w odniesieniu do szczegółowych wartości.
Na refleksję aksjologiczną w dziejach filozofii zaważyła koncepcja trzech podstawowych i najwyższych wartości, określonych w filozofii klasycznej jako transcendentalne: dobro, piękno i prawda. Począwszy od Platona, pojawia się różnorodna interpretacja filozoficzna ich natury istnienia, są one: autonomiczne wobec zmiennej rzeczywistości, tożsame z bytem, w pełni obecne w Bycie Absolutnym, stanowią konstrukt ludzkiego umysłu – abstrakcję nadbudowaną nad wartościami szczegółowymi[6].
Pod wpływem dyskursu filozofów XIX i XX wieku wokół natury wartości oraz sposobu ich istnienia i poznawalności, wyłaniają się trzy charakterystyczne stanowiska: naturalizm, intuicjonizm, emotywizm aksjologiczny. Dla naturalizmu aksjologicznego rzecz jest dlatego wartościowa, bo jest pożądana, a nie zaś dlatego pożądana, że jest wartościowa. W naturalizmie pojawia się, zdaniem krytyków, błąd polegający na utożsamianiu wartości z niektórymi jej przejawami empirycznymi. Poglądy naturalizmu odrzucają przedstawiciele intuicjonizmu i emotywizmu aksjologicznego. Dla intuicjonizmu wartość jest prostą i nieempiryczną cechą przedmiotu, ujmowana wprost aktem intuicji. Emotywizm eksponuje niedefiniowalność terminów wartościujących, ponieważ brak jest dla nich empirycznych desygnatów. Zatem wartości nie istnieją i nie ma problemu ich poznawalności. Terminy i sądy wartościujące służą jedynie do wyrażania postaw emocjonalnych oraz wzbudzania ich u innych[7].
Obecny dyskurs nad wartościami T. Styczeń określa jako impas[8], inni autorzy zwracają uwagę na zagubienie w świecie wartości. Wszyscy jednak są zgodni, że staje się to kluczowym zagadnieniem naszych czasów – istnieje głęboka potrzeba namysłu nad wartościami.
[1] Za: M. J. Szymański, Młodzież wobec…, Warszawa 1998, s. 10.
[2] K. Chałas, Wychowanie ku wartościom, Lublin 2003, s. 16.
[3] Tamże, s. 17.
[4] J. Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 1982, s. 483.
[5] J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 568.
[6] Za: K. Chałas, Wychowanie ku …, s. 19.
[7] tamże, s. 20.
[8] T. Styczeń [w:] K. Chałas, Wychowanie ku …, s. 19.
14
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14