Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy z odpowiednią artykulacją, akcentem, tempem, rytmem i intonacją.
Opracowała i przeprowadziła: Katarzyna Rozmanowska
Klasa: członkowie koła recytatorskiego
Temat: Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy z odpowiednią artykulacją, akcentem, tempem, rytmem i intonacją.
Cele:
? rozwijanie wyobraźni twórczej,
? umiejętności okazywania uczuć,
? rozwijanie aktywności, śmiałości,
? zdolności komunikowania się za pomocą gestu,
? wyrażania uczuć sobą,
? umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków,
? współdziałania w grupie
Ćwiczenie 1
Ćwiczenia oddechowe
„Płaczące wierzby”-wdech- podnosimy ręce ze skłonu prostego do góry na wdechu, i kołyszemy w górze ramionami na wydechu
Krótki wdech, długi wydech
Wdychamy powietrze zatrzymujemy je w płucach licząc do 4, wydychamy
Ćwiczenie 2
Rozluźniamy narządy artykulacyjne:
Powtarzamy wspólnie : a o u y e x w różny sposób:
Wolno, szybko, cicho, głośno
Ćwiczenie 3
Zabawy dramowe:
POZA
uczeń wchodzi w określoną rolę np. ma przedstawić “ miłość”,“ smutek”, “ radość” uczucia te może przedstawić mimiką twarzy, gestem , stojąc przy tym bez ruchu.
RZEŹBA
-grupa 2 – osobowa, jeden uczeń wchodzi w rolę modeliny, drugi w rolę rzeźbiarza, który wymyśla swoje dzieło sztuki, uczeń w roli modeliny musi całkowicie poddawać się woli rzeźbiarza, po wykonaniu określonego ćwiczenia uczniowie zamieniają się rolami.
ODGRYWANIE SCENEK
ü Lekcja
ü Rodzina
ü Praca
Podział zespołu na mniejsze grupy. Dwie osoby wychodzą z klasy, pozostałe grupy przez kilka minut przygotowują scenki na wyznaczone tematy. Gdy scenki są gotowe osoby, które stały na zewnątrz wracają do klasy i próbują odgadnąć tematy poszczególnych scenek odgrywanych za pomocą pantomimy ,np. Stresujący sprawdzian, kłótnia rodzinna
Ćwiczenie 4
Wyrażanie uczuć za pomocą intonacji głosu
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie podanego zdania, tak aby wyrażało ono np. stwierdzenie, pytanie, zdziwienie, oburzenie, żal, zazdrość, ironię.
Przykłady zdań:
Spotkałeś dawno niewidzianych przyjaciół.
Wygrałeś w TOTO LOTKA.
Mowa ciała
Nauczyciel rozdaje kartki z różnymi grupami spółgłoskowymi, najpierw wszyscy czytają wspólnie ( wolno, szybko, głośno, cicho, szeptem ), potem indywidualnie.
k + spółgłoska ( p, f ,m ,c ,cz ,r)
k + samogłoska( a, e, y, o, u, ą, ę )
kp: kpa – pka, kpe- pke, kpy – pky, kpu- pku
kcz: kcza – czka, kcze – czke, kczy – uczk, czki – czki
l + spółgłoska ( ż, sz, dż, r, b, p, f )
nbsplsz: lsza – szla, lszo – szlo,
Wygimnastykowany język:
Uczniowie czytają wolno, a następnie szybko podane zdania
Z czeskich strzech szło Czechów trzech.
Stół z powyłamywanymi nogami.
Jola lojalna i Jola nielojalna.
Suchą szosą Sasza szedł.
Słoik oetykietowany i słoik nieoetykietowany.
W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.
Ćwiczenie 5
Zajęcia relaksacyjne, siadamy wygodnie ,zamykamy oczy ,wyobrażamy sobie, że jesteśmy nad morzem, słuchając muzyki przenosimy się wyobraźnią na plażę, jest nam tam dobrze ciepło i przytulnie, trwamy w takim stanie. Powoli wracamy do rzeczywistości, muzyka powoli zanika. Nauczyciel włącza specjalnie nagrany zestaw 3 utworów pobudzających stopniowo aktywność. Przy ostatnim utworze podskakujemy i klaszczemy w dłonie.
Zakończenie zajęć, pożegnanie
5
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14