Przyszłość edukacji rozgrywa się na naszych oczach!
Rozwijająca się technologia zmieniła nasze życie, sposób w jaki pracujemy czy bawimy się. Możemy robić zakupy i załatwiać sprawy w banku z każdego miejsca na świecie. Dzięki niej możemy w kilka sekund połączyć się z kimkolwiek na świecie. Jeśli czegoś nie wiemy, możemy to szybko wyszukać, co podnosi naszą efektywność i produktywność. Możemy pracować z dowolnego miejsca na ziemi.
Internet jest workiem pełnym inteligencji – każdy jej użytkownik dostarcza nowe pomysły, dzieli się swoim doświadczeniem z innymi, dzięki czemu demokratyzujemy dostęp do wiedzy. Małe firmy mają równiejsze szanse konkurując z większymi. Technologia wyrównuje możliwości i poziom na rynku.
Mimo to edukacja podąża według utartych od przeszło 50 lat schematów. Siedem godzin dziennie, 32 tygodnie na rok – w oparciu o kalendarz rolniczy. Edukacja nie przyjęła jeszcze pozytywnych aspektów technologii, które umożliwiają uczenie się gdziekolwiek i kiedykolwiek. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy bylibyśmy zadowoleni z efektów (choć nie jesteśmy z nich zadowoleni). Cyfrowa szkoła może to zmienić. Daje możliwość kontroli czasu, miejsca, źródła informacji i tempa pracy. Pozwala uczniowi uczyć się na swój sposób, według własnego planu, gdziekolwiek jest i kiedy jest to dla niego najdogodniejsze. A tak naprawdę poczucie kontroli nad procesem jest jednym z najlepszych motywatorów doskonalenia.
Przełom w edukacji
Faktem jest, że młode pokolenie korzysta już z technologii w uczeniu się – właściwie wszędzie, tylko nie w szkole! Grają, piszą smsy, umieszczają komentarze w Internecie, korzystają z filmów instruktażowych na Youtube. Jedyne czego potrzebują, to możliwości, by wykorzystać swoje zdolności korzystania z technologii w obowiązkowym procesie nauczania.
Kilka lat temu, zapewnienie uczniowi spersonalizowanego, profilowanego na indywidualne potrzeby toku nauczania każdemu uczniowi w Polsce, było marzeniem. Dziś, technologia może zmienić to marzenie w rzeczywistość.
Uczniowie mogą oglądać nagrania wykładów bądź podcasty charyzmatycznych nauczycieli z całego świata. Mogą zrozumieć zawiłe teorie - szczególnie z dziedzin nauk ścisłych - poprzez oglądanie filmów i korzystanie z gier komputerowych. Cyfrowa nauka pozwala uczniom zdobywać wiedzę w wybrany przez nich sposób – czy to przez słuchanie, czytanie czy pracę manualną.
Nauka z prędkością światła
Dzięki technologii, uczniowie mogą się uczyć na swój własny sposób i w odpowiednim dla siebie tempie. Interaktywna technologia w przeciągu sekund dostosowuje się do prędkości i pewności odpowiedzi oraz dobiera poziom trudności zadań do momentu, gdy uczeń opanuje materiał. W momencie, kiedy użytkownik posiada ugruntowaną wiedzę na dany temat, materiał staje się coraz trudniejszy. Nauczanie to można nazwać nauczaniem kierowanym przez kompetencje i opanowanie materiału.
Zapoznanie się z systemami zarządzania oraz analizami dokonanymi przez program, może pokazać nauczycielowi w czasie rzeczywistym faktyczny rozwój każdego z uczniów. Daje to nauczycielowi możliwość szybkiej interwencji – a wiemy już, że szybka reakcja jest kluczowa w procesie nauczania (im szybciej dowiadujemy się o błędzie, tym szybciej następuje poprawa).
Uczenie się we własnym tempie oznacza, że uzdolnieni uczniowie nie będą się nudzić, podczas gdy dzieci z innymi uzdolnieniami dostaną dodatkowy czas na opanowanie materiału. Towarzyszy temu wzrost pewności siebie. Nauczanie to jest skoncentrowane na uczniu, a nie na całej klasie, i bezpośrednio angażuje go w proces nauczania z użyciem wybranych przez niego technik.
Cyfrowe nauczanie wyrównuje szanse między grupami społecznymi. Niezależnie od pochodzenia czy nawet kodu pocztowego, spersonalizowany i dostosowujący się program jest dostarczany na komputer bądź tablet (które umożliwiają optymalne korzystanie z technologii).
Ponadto cyfrowa zawartość programu nauczania może być stale aktualizowana i natychmiastowo dostarczona do odbiorcy, przy mniejszych kosztach druku. Może zawierać materiały wideo, łącza, animacje i zindywidualizowane, samosprawdzające się testy.
Poczynione oszczędności pozwalają na opłacenie niezbędnej infrastruktury. Wiele amerykańskich szkół pozyskuje środki na zaopatrzenie sal w interaktywne tablice i każdego z uczniów w tablet. Organy prowadzące te szkoły wyliczyły, że poczynione oszczędności szybko zwrócą koszty inwestycji.
Charyzmatyczni nauczyciele tworzą zmotywowanych uczniów. Nauczanie cyfrowe umożliwia każdemu nauczycielowi kontakt z najlepszymi fachowcami w swojej dziedzinie w przypadku jakichkolwiek problemów. Dotarcie do ucznia drugim kanałem, poszerza szanse na to, że właśnie ten kanał będzie skuteczny.
W 180 stopni dookoła… edukacji!
Warto też wspomnieć o tym, że nauczanie cyfrowe ułatwia życie nauczycielowi. Blended learning, które nazywam „nauczaniem 180 stopni”, doprowadza do sytuacji, kiedy podstawowe fakty i informacje z danego działu są samodzielnie pozyskiwane przez ucznia on-line. Kiedy uczeń przychodzi do klasy, rolą nauczyciela jest poprawienie wszelkich niezrozumiałych kwestii, wywołanie i moderowanie dyskusji oraz poszerzanie posiadanej już wiedzy. Nauczyciel staje się przewodnikiem, nie instruktorem. Wszystko to nie jest teorią – proces ten przebiega w wielu szkołach na świecie i oszczędza pieniądze podatników. Dzięki inicjatywie Cyfrowa Szkoła proces ten może rozpocząć się w Polsce.
Czyli robota dobrze wykonana? Nie do końca.
Cyfrowe nauczanie prowadzi do tego, co w powyższym tekście wymieniłem i chwaliłem – ale niesie również ze sobą pewne wyzwania, a nawet ryzyka. Warto więc w tym momencie przystanąć, przyjrzeć się dokładnie i wyciągnąć wnioski z lekcji, które są kilka miesięcy przed nami.
Poniżej kilka pytań, które musimy sobie postawić:
- Jak wyglądałaby idealna Cyfrowa Szkoła?
- Czy i gdzie są dowody na to, że nauczanie cyfrowe poprawia wyniki uczniów?
- Czy nauczanie może być rzeczywiście zindywidualizowane?
- Czy nauczanie cyfrowe nie wymaga od ucznia zdolności samozarządzania?
- Jaka jest niezbędna infrastruktura?
- Skąd wezmę pieniądze na to?
- Skąd będą pobierane programy online?
- Skąd mogę mieć pewność, że programy te będą wysokiej jakości?
- Czy cyfrowa szkoła nie degraduje nauczyciela w procesie nauczania?
- Jaka jest rola rozwoju zawodowego nauczyciela w procesie cyfryzacji?
- Skąd mogę pozyskać system zarządzania nauczaniem, który pozwoli mi na analizę postępów każdego ucznia w czasie rzeczywistym?
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14