Imię i nazwisko:
Adres email:

Przyszłość edukacji rozgrywa się na naszych oczach!

Colin Rose, 05 Czerwiec 12

Rozwijająca się technologia zmieniła nasze życie, sposób w jaki pracujemy czy bawimy się. Możemy robić zakupy i załatwiać sprawy w banku z każdego miejsca na świecie. Dzięki niej możemy w kilka sekund połączyć się z kimkolwiek na świecie. Jeśli czegoś nie wiemy, możemy to szybko wyszukać, co podnosi naszą efektywność i produktywność. Możemy pracować z dowolnego miejsca na ziemi. 

Internet jest workiem pełnym inteligencji – każdy jej użytkownik dostarcza nowe pomysły, dzieli się swoim doświadczeniem z innymi, dzięki czemu demokratyzujemy dostęp do wiedzy. Małe firmy mają równiejsze szanse konkurując z większymi. Technologia wyrównuje możliwości i poziom na rynku. 

Mimo to edukacja podąża według utartych od przeszło 50 lat schematów. Siedem godzin dziennie, 32 tygodnie na rok – w oparciu o kalendarz rolniczy. Edukacja nie przyjęła jeszcze pozytywnych aspektów technologii, które umożliwiają uczenie się gdziekolwiek i kiedykolwiek. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy bylibyśmy zadowoleni z efektów (choć nie jesteśmy z nich zadowoleni). Cyfrowa szkoła może to zmienić. Daje możliwość kontroli czasu, miejsca, źródła informacji i tempa pracy. Pozwala uczniowi uczyć się na swój sposób, według własnego planu, gdziekolwiek jest i kiedy jest to dla niego najdogodniejsze. A tak naprawdę poczucie kontroli nad procesem jest jednym z najlepszych motywatorów doskonalenia. 


Przełom w edukacji

Faktem jest, że młode pokolenie korzysta już z technologii w uczeniu się – właściwie wszędzie, tylko nie w szkole! Grają, piszą smsy, umieszczają komentarze w Internecie, korzystają z filmów instruktażowych na Youtube. Jedyne czego potrzebują, to możliwości, by wykorzystać swoje zdolności korzystania z technologii w obowiązkowym procesie nauczania.

Kilka lat temu, zapewnienie uczniowi spersonalizowanego, profilowanego na indywidualne potrzeby toku nauczania każdemu uczniowi w Polsce, było marzeniem. Dziś, technologia może zmienić to marzenie w rzeczywistość. 

Uczniowie mogą oglądać nagrania wykładów bądź podcasty charyzmatycznych nauczycieli z całego świata. Mogą zrozumieć zawiłe teorie - szczególnie z dziedzin nauk ścisłych - poprzez oglądanie filmów i korzystanie z gier komputerowych. Cyfrowa nauka pozwala uczniom zdobywać wiedzę w wybrany przez nich sposób – czy to przez słuchanie, czytanie czy pracę manualną. 


Nauka z prędkością światła

Dzięki technologii, uczniowie mogą się uczyć na swój własny sposób i w odpowiednim dla siebie tempie. Interaktywna technologia w przeciągu sekund dostosowuje się do prędkości i pewności odpowiedzi oraz dobiera poziom trudności zadań do momentu, gdy uczeń opanuje materiał. W momencie, kiedy użytkownik posiada ugruntowaną wiedzę na dany temat, materiał staje się coraz trudniejszy. Nauczanie to można nazwać nauczaniem kierowanym przez kompetencje i opanowanie materiału.

Zapoznanie się z systemami zarządzania oraz analizami dokonanymi przez program, może pokazać nauczycielowi w czasie rzeczywistym faktyczny rozwój każdego z uczniów. Daje to nauczycielowi możliwość szybkiej interwencji – a wiemy już, że szybka reakcja jest kluczowa w procesie nauczania (im szybciej dowiadujemy się o błędzie, tym szybciej następuje poprawa). 

Uczenie się we własnym tempie oznacza, że uzdolnieni uczniowie nie będą się nudzić, podczas gdy dzieci z innymi uzdolnieniami dostaną dodatkowy czas na opanowanie materiału. Towarzyszy temu wzrost pewności siebie. Nauczanie to jest skoncentrowane na uczniu, a nie na całej klasie, i bezpośrednio angażuje go w proces nauczania z użyciem wybranych przez niego technik.
 

 
cs_colin
fot. www.mekongbay.com 
 
 
Szansa dla wszystkich

Cyfrowe nauczanie wyrównuje szanse między grupami społecznymi. Niezależnie od pochodzenia czy nawet kodu pocztowego, spersonalizowany i dostosowujący się program jest dostarczany na komputer bądź tablet (które umożliwiają optymalne korzystanie z technologii).

Ponadto cyfrowa zawartość programu nauczania może być stale aktualizowana i natychmiastowo dostarczona do odbiorcy, przy mniejszych kosztach druku. Może zawierać materiały wideo, łącza, animacje i zindywidualizowane, samosprawdzające się testy.

Poczynione oszczędności pozwalają na opłacenie niezbędnej infrastruktury. Wiele amerykańskich szkół pozyskuje środki na zaopatrzenie sal w interaktywne tablice i każdego z uczniów w tablet. Organy prowadzące te szkoły wyliczyły, że poczynione oszczędności szybko zwrócą koszty inwestycji. 

Charyzmatyczni nauczyciele tworzą zmotywowanych uczniów. Nauczanie cyfrowe umożliwia każdemu nauczycielowi kontakt z najlepszymi fachowcami w swojej dziedzinie w przypadku jakichkolwiek problemów. Dotarcie do ucznia drugim kanałem, poszerza szanse na to, że właśnie ten kanał będzie skuteczny.


W 180 stopni dookoła… edukacji!

Warto też wspomnieć o tym, że nauczanie cyfrowe ułatwia życie nauczycielowi. Blended learning, które nazywam „nauczaniem 180 stopni”, doprowadza do sytuacji, kiedy podstawowe fakty i informacje z danego działu są samodzielnie pozyskiwane przez ucznia on-line. Kiedy uczeń przychodzi do klasy, rolą nauczyciela jest poprawienie wszelkich niezrozumiałych kwestii, wywołanie i moderowanie dyskusji oraz poszerzanie posiadanej już wiedzy. Nauczyciel staje się przewodnikiem, nie instruktorem. Wszystko to nie jest teorią – proces ten przebiega w wielu szkołach na świecie i oszczędza pieniądze podatników. Dzięki inicjatywie Cyfrowa Szkoła proces ten może rozpocząć się w Polsce. 

Czyli robota dobrze wykonana? Nie do końca.

Cyfrowe nauczanie prowadzi do tego, co w powyższym tekście wymieniłem i chwaliłem – ale niesie również ze sobą pewne wyzwania, a nawet ryzyka. Warto więc w tym momencie przystanąć, przyjrzeć się dokładnie i wyciągnąć wnioski z lekcji, które są kilka miesięcy przed nami. 

Poniżej kilka pytań, które musimy sobie postawić:
 
  • Jak wyglądałaby idealna Cyfrowa Szkoła?
  • Czy i gdzie są dowody na to, że nauczanie cyfrowe poprawia wyniki uczniów?
  • Czy nauczanie może być rzeczywiście zindywidualizowane?
  • Czy nauczanie cyfrowe nie wymaga od ucznia zdolności samozarządzania?
  • Jaka jest niezbędna infrastruktura? 
  • Skąd wezmę pieniądze na to? 
  • Skąd będą pobierane programy online? 
  • Skąd mogę mieć pewność, że programy te będą wysokiej jakości? 
  • Czy cyfrowa szkoła nie degraduje nauczyciela w procesie nauczania? 
  • Jaka jest rola rozwoju zawodowego nauczyciela w procesie cyfryzacji? 
  • Skąd mogę pozyskać system zarządzania nauczaniem, który pozwoli mi na analizę postępów każdego ucznia w czasie rzeczywistym?
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej