Żar który nam sprzyja
Cieszę się z obecności na blogowisku EiD. Czytam kolejne wpisy, które mówią, że warto rozmawiać na temat jakości zmian, w których uczestniczy polska szkoła. W wielu miejscach i wiele razy potwierdzałem swoje przywiązanie do zmian w oświacie. One nie mogą nie zachodzić, bo świat dookoła tak dynamicznie się zmienia, że zrealizowanie często powtarzanego postulatu „dajmy szkole szansę na funkcjonowanie bez jakichkolwiek zmian” jest po prostu destrukcyjne. To nie znaczy, że należy się zgadzać na wszystkie zmiany, które wprowadza tzw. „góra”.
Kilkanaście lat pełzającej ewolucji, którą zaserwowało na przełomie wieku AWS, po latach zdynamizowanych przez PO, pokazuje, że wiele z wprowadzonych zmian wymaga… zmiany. Stąd cieszę się, że większość wpisów, która się tu pojawia, w mniejszym stopniu ocenia, a większym proponuje refleksję albo nowe rozwiązania. To właśnie element dialogu.
Dla mnie na przykład niezbędnym pretekstem do rozmowy na temat dzisiejszej edukacji jest nasza motywacja. Ot choćby, co mną w rzeczywistości powoduje, że zabiegam o nowy sprzęt czy o oprogramowanie albo o możliwość wyjazdu z uczniami np. do centrów nauki czy na uczelnie? Dlaczego decyduję się poświęcić więcej czasu swoim uczniom niż wymaga ode mnie tzw. pensum? Skąd bierze się we mnie chęć do ciągłego uczenia się nowych rzeczy i jak wykorzystam rezultaty tej nauki?
Podejmując się wielu zadań często zastanawiałem się nad tym, co powoduje, że robię to co robię. Najczęściej pojawia się odpowiedź: „Bo tak trzeba”. To prawda, bardzo często robię to co muszę - ponieważ zadeklarowałem, że zrobię. Ponieważ dane zadanie wynika z roli, którą pełnię. Ponieważ to po prostu moja praca.
Wielu z nas, pracując jako szkoleniowcy, nauczyciele czy jacykolwiek specjaliści w swojej branży, zastanawia się nad tym, jak zmotywować odbiorców swoich usług do działania. Co zrobić, żeby chcieli chcieć? Tak bywa też z uczniami. Wielu z nich uczy się, bo chce zyskać lepsze oceny. Dla wielu najważniejsze jest przygotowanie do egzaminu zewnętrznego, którego wynik zagwarantuje dostanie się do konkretnego liceum czy na wybrany kierunek studiów. Problem polega na tym, że tak zaprogramowany trening jest w gruncie rzeczy dla nielicznych. Jeśli się zgodzimy na tego typu formułę działania, prędzej czy później stracą wszyscy.
Jedna z moich ulubionych przypowieści opowiada o średniowiecznym filozofie, który wędrował po Europie i rozmawiał z ludźmi. Pewnego dnia trafił na plac wielkiej budowy, na którym było mnóstwo ludzi. Podszedł do cieśli, którzy siekierami ociosywali wielkie pnie i spytał co robią. „Ociosujemy pnie”- odpowiedzieli. Podszedł do robotników mieszających wapno w wielkim dole i zadał im to samo pytanie. „Mieszamy wapno”- odpowiedzieli. Z kolei podszedł do niedużego, ale bardzo żywotnego młodzieńca, który z niezwykłym zapałem tłukł wielkim młotem w olbrzymi głaz. „Co robisz?”- zapytał. „Jak to co?! - odpowiedział zdziwiony tak postawionym pytaniem młodzieniec. - Buduję katedrę!”.
Myślę, że wielu autorów i czytelników tego forum to budowniczowie katedry. Warto dyskutować o jakości zmian. Podobnie jak warto odpowiadać sobie na pytanie komu i z jakim skutkiem będą one służyć. A również na następne - komu i w jaki sposób wykonywana przez nas praca przyniesie najwięcej korzyści. Z osobistego doświadczenia jako szkoleniowca wiem, że entuzjazm budzi entuzjazm. Warto budować katedry.
* * *
| O autorze: | ||
![]() |
Jarosław Kordziński |
|
|
Tekst zamieszczony na blogu autora http://trenerzypower.pl/blog/ |
||
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14
.png)