Edukacja architektoniczna - czas zacząć...
Z wielkim zaciekawieniem śledzę zarówno artyuły jak i wpisy na blogi EiD. Postanowiłam dodać też coś od siebie. Tym bardziej, że będzie to troszkę inne spojrzenie, wynikające z pewnego niezwykłego zestawienia.
W skrócie, chcę pisać o edukacji architektonicznej (zwanej również przestrzenną, czyli jak i po co mówić dzieciom o architekturze), ale również o architekturze na potrzeby edukacji (dobrze zaprojektowane szkoły, klasy szkolne, ale również place zabaw). Skąd taki temat? Jestem architektem krajobrazu i pedagogiem jednocześnie. Prowadzę warsztaty na temat architektury dla dzieci i młodzieży, w Małopolskim Instytucie Kultury koordynuję program Autoportret. Warsztaty, w ramach którego szkolę nauczycieli, organizuję spotkania szkół z architektami krajobrazu. Pracownia k., którą prowadzę zajmuje się (między innymi) projektowaniem klas szkolnych, placów zabaw czy szkół. O tych tematach piszę również na swoim blogu, w Zieleni miejskiej i portalach branżowych, a do dzieci w klubie naukowym Architektura i krajobraz na portalu Uniwersytetu Dzieci. To tyle tytułem przedstawienia się.
Na początek krótko o tym czym edukacja architektoniczna jest, lub może być... (tekst pochodzi z publikacji Małopolskiego Instytutu Kultury, podsumowującej pierwszą edycję projektu Oswoić przestrzeń):
Edukacja przestrzenna uczy patrzeć uważnie na to, co nas otacza: środowisko zbudowane przez człowieka i naturalne, zabytki i architekturę nowoczesną, miejsca powszechnie znane i te osobiste, ważne dla nas samych. Co może wyniknąć z tej wnikliwej obserwacji? Zwracając uwagę na miejsca brzydkie, zaniedbane pokazujemy, jak łatwo zniszczyć piękne otoczenie, wskazujemy na potrzebę dbania o jakość przestrzeni. Pokazując pozytywne przykłady: ciekawie zaprojektowany plac zabaw, czyste, zadbane podwórka, dobrą architekturę: uczymy, że warto dążyć do takich rozwiązań, które podniosą jakość przestrzeni, a tym samym jakość naszego życia.
Edukacja przestrzenna to również podróż w głąb historii : pokazuje, jak zmieniały się wygląd i funkcje osad ludzkich, w jaki sposób wydarzenia historyczne i wynalazki wpływały na zmiany w sposobie budowania, jak przekształcany był krajobraz kulturowy. Poznawanie tradycyjnych metod budowlanych, konstrukcji stosowanych przez ludy pierwotne i samodzielne budowanie naturalnej wielkości obiektów może stać się fantastyczną wyprawą w przeszłość.
Uważne obserwowanie otoczenia, dokumentowanie fotograficzne i rysunkowe stanu obecnego, zwiedzanie wystaw architektonicznych, spotkania z architektami i architektami krajobrazu, projektowanie czy zajęcia manualne, takie jak budowanie modeli i konstrukcji przestrzennych, rozwijają zmysł estetyczny i plastyczny, a także wspomagają kreatywne myślenie, dlatego idealnie nadają się do wykorzystania na zajęciach z przedmiotu sztuka.
Edukacja przestrzenna odpowiada również na pytania związane z ekologią: w jaki sposób dom może umiejętnie wykorzystywać zasoby naturalne i nie szkodzić środowisku, na czym polega zrównoważony rozwój, jak sposób użytkowania terenu wpływa na środowisko naturalne. Analizując związki pomiędzy warunkami środowiska a wyborem materiału budowlanego i formy zabudowy, nawiązujemy do edukacji regionalnej.
Cdn... Obiecuję.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14