Zafałszowany obraz wyników matur z języków obcych!! Czy MEN manipuluje wynikami?
Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska chwaliła wczoraj wyniki matur 2015, mówiąc do maturzystów: "daliście radę". Egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym zdało 97% maturzystów. Wg Jacka Członkowskiego, Prezesa PASE, Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych, biorąc pod uwagę poziom testów maturalnych z języków obcych, kryteria ocen oraz wyniki matur, należy uznać, że egzaminy maturalne z języków obcych dobrze zdało zaledwie 20% maturzystów! Ta sytuacja potwierdza fatalny poziom nauki języków obcych w szkołach publicznych.
– Żeby nie zdać egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, trzeba było zapomnieć długopisu!! – podkreśla Jacek Członkowski. – Egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym był tak łatwy, że na podobne pytania mógłby spokojnie odpowiedzieć nie jeden uczeń szkoły podstawowej. W testach tych tylko 20% pytań było otwartych, a to uniemożliwia sprawdzenie umiejętności komunikacji w języku obcym – dodaje Prezes PASE.
Do egzaminu rozszerzonego z języka angielskiego, którego poziom PASE uznaje za dobry, przystąpiło tylko 35% maturzystów, co oznacza, że 2/3 tegorocznych maturzystów nie czuje się dobrze z językiem obcym. Ponadto, dobry wynik z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym osiągnęło tylko 20% maturzystów!! Ponad 40% maturzystów osiągnęło wynik poniżej 60%.
– Należy pamiętać, że normalne kryteria ocen zgodne ze standardami międzynarodowymi zakładają, że dopiero 60% dobrze rozwiązanego testu świadczy o znajomości języka. W przypadku tegorocznej matury uznanie przez MEN 30% poprawnie rozwiązanego testu za znajomość języka obcego przez ucznia, jest jakimś kuriozum. To powinno się zmienić, bo takie osoby trafią na wyższe uczelnie lub do instytucji i firm, wymagających znajomości języka obcego i brutalnie zderzą się z rzeczywistością – tłumaczy Jacek Członkowski.
PASE apeluje o reformę systemu nauki języków obcych w szkołach publicznych i zahamowanie fikcji, jaką próbuje utrzymywać MEN w nauczaniu oraz ocenie umiejętności językowych polskich dzieci.
– W czasach otwartych granic i konieczności poznania dobrze przynajmniej jednego języka obcego, polskie dzieci kształcone są na analfabetów językowych i pod tym względem bardzo odstają od swoich kolegów z innych krajów europejskich. Szkoła publiczna nie uczy języków obcych, a umiejętność mówienia w języku obcym sprawdzana jest dopiero na maturze. Te dzieci, które dobrze znają języki obce, znają je tylko dlatego, że rodzice opłacają dodatkowe, prywatne lekcje – podkreśla Jacek Członkowski, Prezes PASE.
PASE to Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych, które stworzyło system inspekcji szkół językowych, a instytucjom, które spełniają nowoczesne standardy nauczania języków obcych, przyznaje znak jakości PASE, skupia doświadczonych metodyków i menedżerów akademickich z najlepszych polskich placówek dydaktycznych, ułatwia wybór profesjonalnej szkoły językowej, wspiera szkoły językowe w osiągnięciu wysokich standardów nauczania, umożliwia wymianę doświadczeń lektorów oraz inicjuje dyskusje ważne dla środowiska nauczycieli języków obcych.
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14