Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Wyniki i możliwości polskich gimnazjalistów - PISA 2012

Redakcja portalu, 03 Grudzień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Wyniki i możliwości polskich gimnazjalistów - PISA 2012

Polscy uczniowie są najlepsi w Unii Europejskiej w zakresie umiejętności czytania i interpretacji oraz umiejętności matematycznych - wynika z opublikowanego przez Instytut Filozofii i Socjologii PAN raportu obrazującego badania PISA 2012. W największym międzynarodowym badaniu edukacyjnym OECD polscy uczniowie spektakularnie poprawili pozycję także, w trzecim spośród badanych obszarów - rozumowaniu w naukach przyrodniczych (3. miejsce w UE). Żaden inny kraj na świecie nie odnotował takiego progresu.

W PISA 2012 uczestniczyło ok. 510 tysięcy uczniów. Osiągnięte wyniki są reprezentatywne dla 28 milionów 15-latków (urodzonych w 1996 r.) mieszkających w 64 krajach i regionach na całym świecie. Zrealizowana polska próba liczyła 4607 uczniów ze 184 szkół, w tym 4594 uczniów gimnazjów. Charakterystyki doboru oraz realizacji próby były w pełni zgodne ze starannie przestrzeganymi we wszystkich krajach rygorami badania PISA, dzięki czemu wyniki są w pełni porównywalne z wcześniejszymi edycjami tego badania w Polsce.

Wyniki badania PISA 2012 wskazują, że polskie szkoły lepiej niż w poprzednich dekadach rozwijają u uczniów umiejętność samodzielnego myślenia. Można mówić o przełomie w nauczaniu matematyki. O ile do 2009 roku polscy uczniowie wykazywali się głównie umiejętnościami prostymi, wymagającymi jedynie zastosowania gotowego algorytmu, osiągając w ten sposób średni wynik wśród krajów OECD, o tyle w 2012 roku, nie tracąc nic z tych umiejętności, przewyższyli uczniów z innych krajów także w rozwiązywaniu zdecydowanej większości zadań na rozumowanie.

Znacząca poprawa wyników we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: umiejętności matematycznych, rozumowania w naukach przyrodniczych oraz czytania i interpretacji sprawiła, iż Polska znalazła się w czołówce krajów Unii Europejskiej:
 

  • Wyniki polskich uczniów w zakresie umiejętności matematycznych dają im pierwsze miejsce w UE, na równi z uczniami Holandii, Estonii i Finlandii. Średni wynik z matematyki polskich uczniów wzrósł aż o 23 punkty. Polska jest jedynym krajem europejskim, który tak znacznie poprawił wyniki.
     
  • W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych wynik polskich uczniów poprawił się o 18 punktów, co lokuje Polskę w czołówce badanych krajów. W Unii Europejskiej lepsze wyniki uzyskali jedynie uczniowie z Finlandii i Estonii.
     
  • W badaniach umiejętności czytania i interpretacji polscy uczniowie znaleźli się na pierwszym miejscu w UE razem z uczniami z Finlandii i Irlandii. Tu średni wynik poprawił się o 18 punktów.
     
  • Znacznie zmniejszył się odsetek uczniów mających bardzo niski poziom umiejętności, czyli zagrożonych wykluczeniem społecznym: w zakresie matematyki wynosi już tylko 14,4% (w 2009 r. było to 20,5%), w zakresie rozumowania naukowego w naukach przyrodniczych – 9% (w 2009 r. – 13,1%), a w zakresie czytania – 10,6% (w 2009 r. – 15%). Tym samym polski system edukacji już w 2012 roku zrealizował cel postawiony dla całej Unii Europejskiej na 2020 rok, by wskaźnik ten był niższy niż 15%.
     
  • Wzrosła grupa uczniów o najlepszych wynikach. W matematyce w 2012 r. najlepszych uczniów było aż 16,7% (w 2009 r. – 10,4%), w naukach przyrodniczych było ich 10,8% (w 2009 r. – 7.6%), a w czytaniu 10,2% (w 2009 r. – 7,2%).

Znaczny wzrost wyniku w latach 2009 – 2012 jest niewątpliwie efektem pracy polskich gimnazjów. Może się on także wiązać z wdrożeniem nowej podstawy programowej, wspartym zmianą modelu egzaminu gimnazjalnego.

Rolę polskich nauczycieli w sukcesie docenił premier Donald Tusk – Wielka praca polskich nauczycieli ciągle w niełatwych warunkach daje te efekty – zaznaczył. Szef rządu, podczas prezentacji wyników badania, mówił, że system tak często krytykowany, w którym gimnazjum odgrywa bardzo istotną rolę, przynosi dobre efekty. – Polska szkoła nie potrzebuje rewolucji, polska szkoła potrzebuje więcej pieniędzy, opieki państwa i zaangażowania samorządu – powiedział.
 
 
PISA
fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów


Badanie PISA (Programme for International Student Assessment – Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) realizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD (Organizację Współpracy Międzynarodowej i Rozwoju) i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane jest od 2000 roku co trzy lata, zawsze z udziałem Polski, we wszystkich krajach zrzeszonych w OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Program bada, jak młodzież pod koniec obowiązkowego kształcenia w szkole jest przygotowana do dalszej kariery edukacyjnej, wymagań rynku pracy oraz dorosłego życia. Dotyczy wiedzy, umiejętności i postaw 15-letnich uczniów w zakresie szeroko rozumianego czytania, matematyki i nauk przyrodniczych, które w PISA definiowane są nie jako przedmioty szkolne, ale dziedziny przydatne do życia w nowoczesnym społeczeństwie.

 
 

 
 
/bozal/ 

 

Skojarzone pliki:
Wyniki PISA 2012 w Polsce [pdf]
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
Aktualnie brak powiązanych artykułów.

REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej