Uczyć w Polsce - podręcznikowo, czyli bez ćwiczeń
Uczniowie szkół podstawowych chętniej pracują z zeszytami ćwiczeń niż z podręcznikiem. 74 proc. nauczycieli matematyki zadaje uczniom prace domowe wyłącznie, lub bardzo często, z zeszytów ćwiczeń. Wyłącznie z podręcznika uczy matematyki w szkole podstawowej jedynie 6 proc. nauczycieli. Oto niektóre z wyników sondażu przeprowadzonego wśród nauczycieli matematyki z całej Polski. Jak zatem rzeczywistość ma się do zmian w ustawie o oświacie wprowadzanych przez MEN – jedynego darmowego podręcznika i wizji pracy z uczniem bez dodatkowych materiałów?
– Przeprowadziliśmy te badania, aby dowiedzieć się w jaki sposób faktycznie nauczyciele korzystają z dodatkowych materiałów, przede wszystkim zeszytów ćwiczeń. Wyniki jasno pokazują, że rewolucyjne pomysły MEN niekoniecznie przystają do rzeczywistości oświaty w Polsce. – komentuje wyniki Marcin Karpiński, autor podręczników do matematyki i redaktor naczelny czasopisma „Matematyka w Szkole”. – Szkoda, że MEN nie przeprowadziło żadnych tego typu badań, zanim podjęło arbitralną decyzję o całkowitej zmianie roli podręcznika i materiałów edukacyjnych – dodaje.
Warto ćwiczyć
Badanie jasno pokazuje, że nauczyciele i uczniowie chętnie korzystają z zeszytów ćwiczeń (podczas gdy pani minister twierdzi wręcz, że są szkodliwe). W ankiecie zapytano także nauczycieli matematyki o to, z czego korzystają najchętniej w czasie lekcji, co zadają do domu, a także w jakim stopniu uczniowie wypełniają zeszyty ćwiczeń w czasie roku szkolnego.
Co wynika z sondażu? 30 proc. ankietowanych nauczycieli wykorzystuje zeszyty ćwiczeń na wszystkich prowadzonych przez siebie lekcjach. Nauczyciele chętniej też zadają uczniom prace domowe z zeszytów ćwiczeń niż z podręcznika: 25 proc. robi to zawsze, 49 proc. bardzo często, a tylko 6 proc. wcale (ta ostatnia grupa to nauczyciele, którzy zapewne zeszytami ćwiczeń po prostu nie dysponują). Stosunkowo niewielki procent nauczycieli zadaje uczniom do domu samodzielnie opracowane przez siebie ćwiczenia (1 proc. robi to zawsze, 8 proc. bardzo często, a 17 proc. często).
Aż 58 proc. nauczycieli stwierdziło, że ich uczniowie wypełniają zeszyty ćwiczeń przynajmniej w 90 proc., a 32 proc. ankietowanych odpowiedziało, że ich uczniowie wypełniają od 70 do 89 proc. zadań zawartych w zeszytach. Jedynie 4 proc. nauczycieli przyznało, że zeszyty ćwiczeń, z których korzystają ich uczniowie, są praktycznie niewypełnione lub wypełnione w niewielkim stopniu (wypełnione w nie więcej niż 9 proc.).
Jak zatem mają się powyższe dane do deklaracji MEN o tym, że nauczyciele każą kupować rodzicom zeszyty ćwiczeń, a potem z nich nie korzystają? Jak widać, nauczyciele matematyki nie podzielają tego poglądu.
Szkoła na szkoleniu
Także o szkoleniach oferowanych nauczycielom MEN nie wypowiadało się przychylnie – wskazywało, że to tylko sposób wydawców na zawyżanie cen podręczników. I tym razem deklaracje i rzeczywistość podążają nieco innymi ścieżkami. Okazuje się, że nauczyciele uważają, iż są to pieniądze znacznie lepiej wydane, niż te, które ministerstwo przeznacza na podobne szkolenia. 48 proc. ankietowanych wskazało na wydawnictwa edukacyjne jako instytucje, które są najbardziej aktywne, jeśli chodzi o propozycje szkoleniowe dla nauczycieli matematyki. 42 proc. stwierdziło, że szkolenia oferowane przez wydawnictwa edukacyjne są najciekawsze i najbardziej użyteczne (dla porównania szkoły wyższe uzyskały jedynie 1 proc. wskazań, a doradcy bądź konsultanci metodyczni – 13 proc.).
– Może zatem warto by było, żeby ministerstwo przemyślało swoje działania dotyczące podręczników oraz innych materiałów edukacyjnych i zaczęło postrzegać wydawców edukacyjnych jako partnera, który co prawda nie wykonuje swojej pracy za darmo, ale za to jest ona na najwyższym poziomie? – pyta Karpiński.
Ankietę przeprowadzono w marcu 2014 r. u ponad 3 tysiącach nauczycieli matematyki z całej Polski (przy całościowej liczbie nauczycieli ok. 20 tys. matematyki uczących w szkołach podstawowych). Sondaż został przeprowadzony przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.
/informacja prasowa/
Skojarzone pliki: |
|
Szczegółowe wyniki badania [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14