Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Uczyć w Polsce - podręcznikowo, czyli bez ćwiczeń

Redakcja portalu, 21 Maj 14 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Uczyć w Polsce - podręcznikowo, czyli bez ćwiczeń

Uczniowie szkół podstawowych chętniej pracują z zeszytami ćwiczeń niż z podręcznikiem. 74 proc. nauczycieli matematyki zadaje uczniom prace domowe wyłącznie, lub bardzo często, z zeszytów ćwiczeń. Wyłącznie z podręcznika uczy matematyki w szkole podstawowej jedynie 6 proc. nauczycieli. Oto niektóre z wyników sondażu przeprowadzonego wśród nauczycieli matematyki z całej Polski. Jak zatem rzeczywistość ma się do zmian w ustawie o oświacie wprowadzanych przez MEN – jedynego darmowego podręcznika i wizji pracy z uczniem bez dodatkowych materiałów?

Przeprowadziliśmy te badania, aby dowiedzieć się w jaki sposób faktycznie nauczyciele korzystają z dodatkowych materiałów, przede wszystkim zeszytów ćwiczeń. Wyniki jasno pokazują, że rewolucyjne pomysły MEN niekoniecznie przystają do rzeczywistości oświaty w Polsce. – komentuje wyniki Marcin Karpiński, autor podręczników do matematyki i redaktor naczelny czasopisma „Matematyka w Szkole”. – Szkoda, że MEN nie przeprowadziło żadnych tego typu badań, zanim podjęło arbitralną decyzję o całkowitej zmianie roli podręcznika i materiałów edukacyjnych – dodaje. 


Warto ćwiczyć

Badanie jasno pokazuje, że nauczyciele i uczniowie chętnie korzystają z zeszytów ćwiczeń (podczas gdy pani minister twierdzi wręcz, że są szkodliwe). W ankiecie zapytano także nauczycieli matematyki o to, z czego korzystają najchętniej w czasie lekcji, co zadają do domu, a także w jakim stopniu uczniowie wypełniają zeszyty ćwiczeń w czasie roku szkolnego. 

Co wynika z sondażu? 30 proc. ankietowanych nauczycieli wykorzystuje zeszyty ćwiczeń na wszystkich prowadzonych przez siebie lekcjach. Nauczyciele chętniej też zadają uczniom prace domowe z zeszytów ćwiczeń niż z podręcznika: 25 proc. robi to zawsze, 49 proc. bardzo często, a tylko 6 proc. wcale (ta ostatnia grupa to nauczyciele, którzy zapewne zeszytami ćwiczeń po prostu nie dysponują). Stosunkowo niewielki procent nauczycieli zadaje uczniom do domu samodzielnie opracowane przez siebie ćwiczenia (1 proc. robi to zawsze, 8 proc. bardzo często, a 17 proc. często). 

Aż 58 proc. nauczycieli stwierdziło, że ich uczniowie wypełniają zeszyty ćwiczeń przynajmniej w 90 proc., a 32 proc. ankietowanych odpowiedziało, że ich uczniowie wypełniają od 70 do 89 proc. zadań zawartych w zeszytach. Jedynie 4 proc. nauczycieli przyznało, że zeszyty ćwiczeń, z których korzystają ich uczniowie, są praktycznie niewypełnione lub wypełnione w niewielkim stopniu (wypełnione w nie więcej niż 9 proc.). 

Jak zatem mają się powyższe dane do deklaracji MEN o tym, że nauczyciele każą kupować rodzicom zeszyty ćwiczeń, a potem z nich nie korzystają? Jak widać, nauczyciele matematyki nie podzielają tego poglądu. 


Szkoła na szkoleniu 

Także o szkoleniach oferowanych nauczycielom MEN nie wypowiadało się przychylnie – wskazywało, że to tylko sposób wydawców na zawyżanie cen podręczników. I tym razem deklaracje i rzeczywistość podążają nieco innymi ścieżkami. Okazuje się, że nauczyciele uważają, iż są to pieniądze znacznie lepiej wydane, niż te, które ministerstwo przeznacza na podobne szkolenia. 48 proc. ankietowanych wskazało na wydawnictwa edukacyjne jako instytucje, które są najbardziej aktywne, jeśli chodzi o propozycje szkoleniowe dla nauczycieli matematyki. 42 proc. stwierdziło, że szkolenia oferowane przez wydawnictwa edukacyjne są najciekawsze i najbardziej użyteczne (dla porównania szkoły wyższe uzyskały jedynie 1 proc. wskazań, a doradcy bądź konsultanci metodyczni – 13 proc.). 

Może zatem warto by było, żeby ministerstwo przemyślało swoje działania dotyczące podręczników oraz innych materiałów edukacyjnych i zaczęło postrzegać wydawców edukacyjnych jako partnera, który co prawda nie wykonuje swojej pracy za darmo, ale za to jest ona na najwyższym poziomie? – pyta Karpiński.

Ankietę przeprowadzono w marcu 2014 r. u ponad 3 tysiącach nauczycieli matematyki z całej Polski (przy całościowej liczbie nauczycieli ok. 20 tys. matematyki uczących w szkołach podstawowych). Sondaż został przeprowadzony przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.


/informacja prasowa/



 

Skojarzone pliki:
Szczegółowe wyniki badania [pdf]
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej