"Szkoła milczenia" - czyli problematyka LGBTQ w podręcznikach szkolnych
Już niebawem ukaże się drukiem, dostępne od kilku tygodni w sieci opracowanie "Szkoła milczenia". Jest ono wynikiem projektu zrealizowanego przez Pracownię Różnorodności w 2012 roku dzięki grantowi przyznanemu przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu dotacyjnego "Demokracja w Działaniu".
Projekt pod nazwą "Przegląd treści szkolnych podręczników do biologii, WOS i WDŻR pod kątem przedstawienia w nich problematyki LGBTQ i treści homofobicznych", polegał na przeanalizowaniu treści 51 podręczników do gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, których używa się do nauki tych przedmiotów w szkołach w Toruniu i Grudziądzu. W jego trakcie czterech ekspertów analizowało, czy i w jaki sposób przedstawiono w nich problematykę LGBTQ (czyli dotyczącą lesbijek, gejów, osób biseksualnych, osób trans płciowych oraz osób queer), oraz czy zawierają one treści homofoniczne.
Seksuolog dr hab. Zbigniew Lew-Starowicz analizował podręczniki do biologii, wiedzy o społeczeństwie i wychowania do życia w rodzinie z punktu widzenia seksuologii, socjolog dr hab. Jacek Kochanowski z punktu widzenia gender studies, pedagog dr Krzysztof Wąż z punktu widzenia edukacji seksualnej, a psycholog dr Robert Kowalczyk – z punktu widzenia psychologii klinicznej. Efektem tych analiz jest właśnie „Szkoła milczenia” – pierwsze tego typu opracowanie w Polsce, poświęcone w całości problematyce LGBTQ w podręcznikach szkolnych. Jest to nie tylko diagnoza postawiona przez tych czterech niekwestionowanych ekspertów, ale także recepta, co i jak należy zmienić.
Publikacja ma trafić do osób recenzujących podręczniki przed ich dopuszczeniem do użytku szkolnego, do wydawnictw, które wydają nowe podręczniki, osób które decydują o kształcie i treści podstawy programowej, a przede wszystkim do nauczycielek i nauczycieli, którym ma pomóc w przekazywaniu rzetelnej wiedzy na temat osób LGBTQ i ich problemów.
Nie siląc się na próbę oceny opracowania, proponujemy zapoznać się z jego treścią.
/bozal/
Skojarzone pliki: |
|
Raport "Szkoła milczenia" [pdf] | |
Zgadzam się że nie powinno być tematu tabu, powinno się mówić o szacunku wobec każdej osoby nawet tej, która ma nietypowe upodobania, ale jednak promocja zdrowej rodziny powinna być większa niż ciągłe promowanie homoseksualizmu! Temat stał się głośny szczególnie w mediach, a jest moim zdaniem dosyć niesmaczny i jak uważam nakłaniający młodzież do eksperymentów seksualnych niekoniecznie dla nich dobrze się kończących. Bo już jak byłam w liceum (zresztą bardzo dobrym) i temat się zaczął robić głośny, to niektórzy głośno się chwalili swoimi doświadczeniami z obu płciami...Niech każdy pierze własne brudy w swoim domu.
Bardzo ciekawa akcja. Moim zdaniem w szkołach nie powinno być tematów tabu. Często wiedza młodzież na te trudne - bo przemilczane - tematy jest niedokładna i niezgodna z prawdą. Cieszę się, że ktoś zainteresował się tą sprawą. Jestem ciekawa, co na ten temat sądzą pozostali czytelnicy EID?
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14