Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Sprawozdanie z pilotażu "Cyfrowej Szkoły" przyjęte przez rząd

Redakcja portalu, 28 Luty 14 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Sprawozdanie z pilotażu "Cyfrowej Szkoły" przyjęte przez rząd

25 lutego br. Rada Ministrów przyjęła Sprawozdanie z realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych "Cyfrowa szkoła". Na podstawie wniosków z pilotażu - zobligowane do tego Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Administracji i Cyfryzacji - przedłożyły Radzie Ministrów rekomendację dotyczącą wieloletniego programu rządowego, w myśl której "dalszy proces cyfryzacji szkół powinien odbywać się według holistycznej koncepcji uwzględniającej integrację działań na rzecz doposażenia szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji każdej szkoły, z działaniami na rzecz podniesienia kompetencji nauczycieli oraz wdrożeniem innowacyjnego modelu nauczania - uczenia się z wykorzystaniem elektronicznych zasobów edukacyjnych".

Wnioski dotyczące realizacji programu sformułowane na podstawie badania ewaluacyjnego: 
 

  1. przeprowadzona interwencja objęła szkoły, których organy prowadzące miały możliwość zapewnienia wkładu własnego, biorąc pod uwagę uwarunkowania czasowe uruchomienia pilotażu (kwiecień 2012 r., przy uchwalonych wcześniej budżetach jednostek samorządu terytorialnego),
     
  2. przed podjęciem szerokich działań na rzecz cyfryzacji szkół przydatne byłoby opracowanie i upowszechnienie materiału zawierającego kilka proponowanych sposobów wykorzystania TIK w edukacji wraz z określeniem wiążących się z nimi wymagań dotyczących zaopatrzenia w sprzęt i oprogramowanie,
     
  3. w wielu szkołach pełnienie funkcji szkolnego e-koordynatora wymagało od nauczycieli, którym powierzono te obowiązki, znaczącego dodatkowego zaangażowania, 
     
  4. część nauczycieli ograniczyła się do stosowania TIK w podstawowym zakresie, jako dodatku do tradycyjnych metod nauczania, 
     
  5. przeprowadzona ewaluacja nie dostarcza silnych argumentów na rzecz wypożyczania komputerów do korzystania w domu, poza zaobserwowanym minimalnie większym odsetkiem uczniów, którzy według nauczycieli podwyższyli swoje umiejętności wykorzystania TIK w uczeniu się. Jeżeli w przyszłym programie utrzymany zostanie model zakładający wypożyczanie sprzętu uczniowi do domu, to wskazane jest podjęcie działań, które pomogą zredukować opory szkół przed takim rozwiązaniem. W ramach programu powinno być możliwe sfinansowanie zakupu akcesoriów zwiększających bezpieczeństwo użytkowania komputera oraz zapewnienie szkołom możliwości ubezpieczenia sprzętu wypożyczanego uczniom do domu na dogodnych warunkach,
     
  6. pozytywnie należy ocenić konstrukcję programu „Cyfrowa szkoła”, zakładającą koordynację zakupów sprzętu z organizacją międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli oraz prowadzeniem szkoleń w ramach projektów systemowych, 
     
  7. wiele problemów, na które napotykały szkoły biorące udział w programie, miało charakter czysto techniczny. Należały do nich problemy z zapewnieniem zasięgu sieci bezprzewodowej na całym obszarze szkoły lub niedostateczna ilość gniazdek elektrycznych, by podłączyć laptopy uczniów w sali lekcyjnej,
     
  8. na bazie analizowanych doświadczeń z realizacji tego typu interwencji publicznych można przewidywać, że warunkiem podtrzymania i rozwoju wykorzystania nowoczesnych technologii w szkołach objętych programem jest kontynuacja wsparcia nauczycieli w postaci szkoleń i działalności sieci współpracy,
     
  9. głównym celem programu, wymienionym w samej jego nazwie, jest rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli, dlatego kluczowy jest pomiar tych kompetencji. Podejściem najbardziej właściwym, czyli dostarczającym najbardziej rzetelnej informacji, byłby pomiar kompetencji za pomocą odpowiednich testów zarówno przed, jak i po udziale w programie (pre-test i post-test), oraz zarówno w grupie szkół uczestniczących w programie, jak i w kontrolnej grupie szkół nieuczestniczących.

 

Pełną treść sprawozdania pobrać można z poniższej tabeli.


źródło: http://men.gov.pl/ 


Skojarzone pliki:
Sprawozdanie z realizacji Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła” [pdf]
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej