RPD: Za małe sale i zmianowość - utrapienie uczniów
Opinie rodziców są ważne – te skierowane do Rzecznika Praw Dziecka, a wskazujące na niewłaściwą organizację szkoły podstawowej, Marek Michalak przekazał Minister Edukacji Annie Zalewskiej wraz z wystąpieniem generalnym, w którym apeluje o szczególne zwrócenie uwagi na problem tzw. zmianowości w organizacji zajęć lekcyjnych w szkole podstawowej oraz brak standardów co do minimalnej powierzchni sali lekcyjnej przypadającej na ucznia.
– W liście z 29 sierpnia 2018 r., skierowanym do Rodziców i Opiekunów, Pani Minister zapewniła, że: Zmieniamy szkołę po to, aby każdy uczeń, bez względu na to, skąd pochodzi oraz jaki jest status materialny jego rodziców, miał dobrą szkołę i dostęp do dobrej edukacji. Dlatego z tym większym zaniepokojeniem przyjmuję kolejne sygnały od rodziców o ich poważnych zastrzeżeniach do organizacji szkół podstawowych w roku szkolnym 2018/2019. W ich ocenie nie sprzyja ona idei przyjaznej szkoły i może utrudniać dzieciom dostęp do dobrej edukacji – podkreśla Marek Michalak.
Rodzice zgłaszają do Rzecznika Praw Dziecka dwa zasadnicze problemy:
- Funkcjonowanie szkół w tzw. systemie zmianowym. Dla ucznia oznacza to rozpoczynanie zajęć lekcyjnych w godzinach południowych (nierzadko także popołudniowych) i kończenie ich nawet po godz. 17. Bywa też, że dzieci w poszczególne dni tygodnia rozpoczynają lekcje o różnych godzinach, tj. jednego dnia kończą zajęcia późnym popołudniem, a następnego dnia – zgodnie z planem lekcji – zaczynają je od rana.
– Obciążenie „zmianowością zajęć”, a w konsekwencji kończenie ich w późnych godzin popołudniowych, dotyczy również uczniów z niepełnosprawnością z oddziałów integracyjnych, w tym dzieci z autyzmem, czy zespołem Aspergera – zaznacza Rzecznik, który odnotowuje to z niepokojem.
- Brak standardów w zakresie bezpieczeństwa i higieny dla pomieszczeń przeznaczonych na sale lekcyjne. Ze zgłoszeń docierających do Rzecznika wynika, że zwiększenie liczby uczniów szkół podstawowych po wprowadzeniu do nich klas siódmych i ósmych niejednokrotnie powoduje, że dzieci uczą się w bardzo trudnych warunkach lokalowych (budynki sześcioletniej szkoły podstawowej nie są w stanie pomieścić oddziałów dwóch dodatkowych klas).
– W obecnej sytuacji byłoby zatem niezwykle ważne uregulowanie kwestii minimalnej powierzchni sali przypadającej na jednego ucznia – również w odniesieniu do pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę szkolną – precyzuje RPD.
– Zadaniem Ministra Edukacji Narodowej jest wytyczanie kierunków polityki oświatowej. Nie może być ona realizowana w oderwaniu od informacji o realnych problemach i potrzebach społeczności szkolnych w Polsce. Oznacza to, że sygnały o nieprawidłowościach, jeśli napływają z wielu szkół, nie mogą pozostać niezauważone – stwierdza RPD i przekazuje szefowej resortu edukacji niektóre relacje rodziców, skierowane do Rzecznika, a wskazujące na niewłaściwą organizację szkoły podstawowej.
Przykładowe relacje:
Zakończenie lekcji (klasy IIc) o godzinie 17.15 (3×) i 16.25 uniemożliwia dzieciom efektywną naukę i skuteczną regenerację. Rozpoczynanie zajęć o godzinach 13.50, czy 12.55 ma olbrzymi negatywny wpływ na koncentrację, naturalny rytm biologiczny ośmioletniego dziecka (…). Argumentem istotnym jest także odrabianie prac domowych. W godzinach rannych większość rodziców pracuje, a wieczorami gdy dziecko wróci do domu, np. o godzinie 18.00 ze szkoły jest to niemożliwe.
źródło: Biuro Rzecznika Praw Dziecka
Skojarzone pliki: | |
Wystąpienie RPD do MEN ws. zmianowości i za małych sal lekcyjnych [.pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14