Pozwólmy dzieciom grać - eksperci IBE zachęcają do nietypowej nauki matematyki
Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi.
Jak przekonują autorki nowego poradnika IBE – "Pozwólmy dzieciom grać" – wprowadzenie gier na lekcji urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowania rozwiązań. W czasie lekcji z wykorzystaniem gier nauczyciel jest jedynie moderatorem działań, a wszyscy uczniowie zamieniają się w aktywnych twórców.
– Chciałyśmy pokazać, że zwyczajne i powszechnie dostępne gry planszowe mogą być dobrym środkiem dydaktycznym i to zarówno w edukacji matematycznej, jak i podczas innych zajęć – mówi Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE, współautorka publikacji.
Ekspertki podpowiadają w poradniku, w jaki sposób wybierać gry do użycia na zajęciach. To bardzo praktyczny przewodnik - zostały w nim przedstawione konkretne tytuły gier, a z opisów nauczyciele dowiedzą się, jakie umiejętności każda z nich może kształtować. Otrzymają też porady, jak planować lekcje z wykorzystaniem gier.
– Na przykład grając w "Superfarmera", czyli grę stworzoną przez polskiego matematyka Karola Borsuka, dziecko rozwija między innymi umiejętność podejmowania decyzji, analizowania sytuacji i oceniania ryzyka, tworzenia strategii, przewidywania skutków własnych decyzji – opowiada Zambrowska. – A tworzenie strategii to ważny element kształcenia matematycznego.
Grając w gry planszowe, karciane czy bawiąc się klockami, można kształcić nie tylko matematyczne umiejętności (np. sprawność rachunkową, wyobraźnię geometryczną, dobór strategii, rozumowanie czy logiczne myślenie), ale takie zajęcia w szkole wpływają też pozytywnie na:
- kształtowanie umiejętności pracy według ustalonych reguł i zasad,
- rozwój koncentracji uwagi i spostrzegawczość,
- dążenie do samodzielnego rozwiązania problemu,
- umiejętność pracy w grupie,
- przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa,
- odkrywania własnych mocnych stron.
/informacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14