Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Poznaniacy uczą jak... Finowie

Redakcja portalu, 22 Grudzień 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Poznaniacy uczą jak... Finowie

W międzynarodowych badaniach edukacyjnych PISA zwraca uwagę postęp, jaki w ostatnich latach osiągnęli polscy uczniowie. Wciąż jednak młodzi uzdolnieni Polscy wypadają słabiej niż ich rówieśnicy ze Skandynawii. Jak więc uczyć, by dogonić północ Europy? Okazuje się, że w Poznaniu już uczą jak w Finlandii.

W ubiegłym tygodniu w siedzibie MEN odbyła się debata z udziałem przedstawicieli fińskiej oświaty, m.in. Anity Lehikoinen – stałej sekretarz w fińskim Ministerstwie Edukacji i Kultury. Dyskusja dotyczyła współpracy w dziedzinie oświaty oraz czerpania przez polską szkołę z doświadczeń fińskiego systemu edukacji. W Polsce takie inspiracje wcielane są już w życie, na razie jednak na niewielką skalę. Przykładem może być jedno z poznańskich gimnazjów, które od kilku lat w swojej pracy korzysta z rozwiązań edukacyjnych rodem z Finlandii. 

 

STO 2 Poznań
Uczniowie SG nr 2 STO w Poznaniu (fot. materiały prasowe)


Sposób na fiński sukces: dać wybór uczniom

Dyskusja na temat wyników PISA pociąga za sobą pytanie o dostosowanie programu nauczania do oczekiwań młodzieży wyjątkowo zdolnej oraz umożliwienie wszystkim uczniom, już na poziomie gimnazjum, wyboru nauki przedmiotów, z których chcą pogłębiać swoją wiedzę.

W fińskiej szkole uczniowie wybierają kursy, w których chcą w danym semestrze uczestniczyć. To znaczy, że nauczyciele pracują nie ze stałymi zespołami klasowymi, ale grupami słuchaczy, którzy zdecydowali się na dany przedmiot.

W pierwszych sześciu latach nauki nie chodzi o sukces akademicki, dlatego nie oceniamy uczniów. Chodzi o to, aby dziecko było gotowe do uczenia się później i znalazło swoją pasję – mówił w jednym z wywiadów dla „New York Times” dr Pasi Sahlberg, autor książek na temat funkcjonowania fińskiej szkoły.

Czy przymusowość i sztywność naszego systemu szkolnego nie oducza ponoszenia odpowiedzialności? Czy w polskiej szkole istnieje miejsce na wybór? 


Polsko-fińskie inspiracje w Poznaniu

W Społecznym Gimnazjum nr 2 im. Edwarda hr. Raczyńskiego STO w Poznaniu już kilka lat temu wprowadziliśmy program „Profile” inspirowany fińskim system edukacji – mówi była dyrektor szkoły Agata Ludwa, członkini Społecznego Towarzystwa Oświatowego – organizacji pozarządowej dbającej o poziom edukacji w Polsce.

Na czym polega innowacyjność poznańskiego gimnazjum? Uczniowie w II klasie mają możliwość wyboru poziom nauczania (podstawowego lub rozszerzonego) z przedmiotów takich jak język polski, historia, matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia. Każdy uczeń może dowolnie modyfikować swój program zajęć – tzn. może realizować każdy przedmiot na dowolnym poziomie.

Poziom podstawowy to treści i umiejętności na poziomie wymagań Podstawy Programowej. Natomiast poziom rozszerzony zakłada realizowanie programu autorskiego przygotowanego przez nauczyciela – dodaje Agata Ludwa.

Co ważne, szkolny system zakłada również przygotowanie do dokonania wyboru w programie „Profile”. W klasie I uczniowie uczestniczą w tzw. „Warsztatach z plusem”, co stanowi okazję do odkrycia pasji i zainteresowań. Uczniowie zapisują się na 6-tygodniowe warsztaty wg własnego wyboru. Zajęcia realizowane są w małych grupach metodą projektu i pracy warsztatowej. Jak do tej pory tematem takich zajęć były np. „Kuchenna chemia”, „Fraktale”, „Warsztaty dziennikarskie”.

To, co zdecydowanie wyróżnia poznańskie gimnazjum i zbliża je do fińskiego modelu kształcenia, to umożliwienie uczniom pogłębiania wiedzy w czasie lekcji, a nie popołudniami. Uczniowie dokonują wyboru. Wybór uczy natomiast odpowiedzialności.


/infromacja prasowa/

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Szkoły niepubliczne skrzywdzone? STO interweniuje w sprawie dotacji

Redakcja portalu 14 Wrzesień 2019

30 lat wolności - zapraszamy na konferencję dla nauczycieli!

Redakcja portalu 13 Wrzesień 2019

HFPC pyta Ministerstwo Edukacji Narodowej o sytuację uczniów z niepełnosprawnościami

Redakcja portalu 07 Wrzesień 2019

Startuje II edycja Konkursu #cojaczytam

Redakcja portalu 06 Wrzesień 2019

Narodowe Czytanie 2019

Redakcja portalu 05 Wrzesień 2019


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej