Poznaniacy uczą jak... Finowie
W międzynarodowych badaniach edukacyjnych PISA zwraca uwagę postęp, jaki w ostatnich latach osiągnęli polscy uczniowie. Wciąż jednak młodzi uzdolnieni Polscy wypadają słabiej niż ich rówieśnicy ze Skandynawii. Jak więc uczyć, by dogonić północ Europy? Okazuje się, że w Poznaniu już uczą jak w Finlandii.
W ubiegłym tygodniu w siedzibie MEN odbyła się debata z udziałem przedstawicieli fińskiej oświaty, m.in. Anity Lehikoinen – stałej sekretarz w fińskim Ministerstwie Edukacji i Kultury. Dyskusja dotyczyła współpracy w dziedzinie oświaty oraz czerpania przez polską szkołę z doświadczeń fińskiego systemu edukacji. W Polsce takie inspiracje wcielane są już w życie, na razie jednak na niewielką skalę. Przykładem może być jedno z poznańskich gimnazjów, które od kilku lat w swojej pracy korzysta z rozwiązań edukacyjnych rodem z Finlandii.
Uczniowie SG nr 2 STO w Poznaniu (fot. materiały prasowe)
Sposób na fiński sukces: dać wybór uczniom
W fińskiej szkole uczniowie wybierają kursy, w których chcą w danym semestrze uczestniczyć. To znaczy, że nauczyciele pracują nie ze stałymi zespołami klasowymi, ale grupami słuchaczy, którzy zdecydowali się na dany przedmiot.
– W pierwszych sześciu latach nauki nie chodzi o sukces akademicki, dlatego nie oceniamy uczniów. Chodzi o to, aby dziecko było gotowe do uczenia się później i znalazło swoją pasję – mówił w jednym z wywiadów dla „New York Times” dr Pasi Sahlberg, autor książek na temat funkcjonowania fińskiej szkoły.
Czy przymusowość i sztywność naszego systemu szkolnego nie oducza ponoszenia odpowiedzialności? Czy w polskiej szkole istnieje miejsce na wybór?
Polsko-fińskie inspiracje w Poznaniu
Na czym polega innowacyjność poznańskiego gimnazjum? Uczniowie w II klasie mają możliwość wyboru poziom nauczania (podstawowego lub rozszerzonego) z przedmiotów takich jak język polski, historia, matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia. Każdy uczeń może dowolnie modyfikować swój program zajęć – tzn. może realizować każdy przedmiot na dowolnym poziomie.
– Poziom podstawowy to treści i umiejętności na poziomie wymagań Podstawy Programowej. Natomiast poziom rozszerzony zakłada realizowanie programu autorskiego przygotowanego przez nauczyciela – dodaje Agata Ludwa.
Co ważne, szkolny system zakłada również przygotowanie do dokonania wyboru w programie „Profile”. W klasie I uczniowie uczestniczą w tzw. „Warsztatach z plusem”, co stanowi okazję do odkrycia pasji i zainteresowań. Uczniowie zapisują się na 6-tygodniowe warsztaty wg własnego wyboru. Zajęcia realizowane są w małych grupach metodą projektu i pracy warsztatowej. Jak do tej pory tematem takich zajęć były np. „Kuchenna chemia”, „Fraktale”, „Warsztaty dziennikarskie”.
To, co zdecydowanie wyróżnia poznańskie gimnazjum i zbliża je do fińskiego modelu kształcenia, to umożliwienie uczniom pogłębiania wiedzy w czasie lekcji, a nie popołudniami. Uczniowie dokonują wyboru. Wybór uczy natomiast odpowiedzialności.
/infromacja prasowa/
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14