"Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?" - premiera OW IMPULS
Z początkiem roku nakładem Oficyny Wydawniczej IMPULS ukazała się czwarta już publikacja z serii Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki, pt. „Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?”. Książka pod redakcją naukową prof. Jerzego Nikitorowicza dotyczy – jak zauważa w recenzji prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki – zagadnień ważnych i rzeczywiście „palących”. Dominującym wątkiem publikacji jest poszukiwanie współczesnych odczytań patriotyzmu oraz ukazywanie złożoności, wielowymiarowości poczucia tożsamości współczesnych nam ludzi – przeczytać można w dalszej części recenzji. Portal Edukacja Internet Dialog objął patronat medialny nad wydawnictwem.
O książce „Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?”
Jerzy Nikitorowicz kierując już prawie od dwudziestu lat Katedrą Edukacji Międzykulturowej w Uniwersytecie w Białymstoku stwierdza, że obecnie jednym z istotnych „problemów palących” jest zjawisko patriotyzmu i nacjonalizmu, które w efekcie ukierunkowuje rozwój tożsamości kulturowej człowieka. Jest to problem szczególnie istotny w kontekście zauważanych dylematów integracji europejskiej, przy tym zjawisko zmienne, dynamiczne o nieprzewidywalnych postawach przejawiających się w emocjach i zachowaniach.
W kontekście powyższego stwierdzenia autorzy w niniejszym tomie podejmują próbę zwrócenia uwagi i zachęcenia do refleksji nad problemem patriotyzmu i nacjonalizmu, dylematem związanym z pojmowaniem i realizowaniem obowiązku wobec Ojczyzny i w efekcie wielowymiarowym konstruowaniem tożsamości kulturowej, zróżnicowanej i odmiennie pojmowanej, jako nasze wyobrażenie o sobie i własnej kulturze...
Konformizm przesądza o trwałości ładu społecznego, wartości, wzorów osobowych zachowujących porządek społeczny. Bunt jest reakcją zmierzającą do określenia nowych celów, jest usiłowaniem zmiany istniejącej struktury – tak we Wstępie prof. Nikitorowicz określa dwa podstawowe typy postaw społecznych, umożliwiających osiągnięcie takiej a nie innej tożsamości zbiorowej. Obie postawy w społeczeństwie są niezbędne, by utrzymać konieczną równowagę, jednak współczesny nam chaos aksjologiczny prowadzi do wynaturzenia obydwu typów. Paradoksalnie nie bez przyczyny książka, omawiająca patriotyzm i nacjonalizm, zjawiska będące efektem (braku) dialogu kulturowego, powstała właśnie w Białymstoku, tyglu narodowościowym, kolebce dziedzictwa wielokulturowego. Miejsce, gdzie przez stulecia ścierały się i wzajemnie dopełniały dziedzictwa rozmaitych narodowości, ras czy religii, szczególnie żywo musiało zareagować na współczesne zaostrzenie postaw, kumulację emocji i politykę zaciśniętej pięści. Gdzie przebiega cienka granica między patriotą a nacjonalistą? W którym momencie hasła narodowościowe nabierają wydźwięku szowinistycznego? Kiedy bohater przeradza się w bandytę? Dlaczego młodzi ludzie tak chętnie wybierają opcje skrajne? Zgromadzeni w tomie autorzy w jednej kwestii pozostają zgodni: agresja i nienawiść to najczęściej zawoalowane formy strachu i dezorientacji.
Cel publikacji pozostaje więc dwojaki: 1. nakreślić problem, nazwać go i uświadomić; 2. wskazać możliwe środki przeciwdziałania polityce nienawiści, zaakcentować rolę edukacji, podkreślić możliwości, jakie daje dialog kulturowy i umiejętność otwarcia się na Innego. Cel ten osiągnięto z naddatkiem.
Zapraszamy do fragentu publikacji Jerzego Nikitorowicza:
http://p.elibri.com.pl/?record_reference=366dd6299219510ed8d8
Recenzja prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki
Prezentowana książka dotyczy zagadnień ważnych i rzeczywiście - jak sugeruje to przewodnie hasło serii - „palących". W wielu społeczeństwach europejskich nasilają się z jednej strony dążenia do integracji I kreowanie wielowymiarowej (rodzinnej, lokalnej, regionalnej, narodowej lub etnicznej, wyznaniowej, państwowej, europejskiej) tożsamości ludzi, a z drugiej strony - przejawy ksenofobii, nacjonalizmów, agresji wobec Obcych, wobec innych. Zjawiska te występują między innymi w naszym kraju. Słusznie więc współautorzy projektu lansują pogląd, że sprawy kształtowania (się) tożsamości i postaw (w tym postawy patriotyzmu i postaw wobec nacjonalizmu) powinny znaleźć odpowiednie miejsce i ujęcie w edukacji.
Dominującym wątkiem w książce jest poszukiwanie współczesnych odczytań patriotyzmu (w edukacji. w społecznościach lokalnych. na emigracji, w różnych grupach wiekowych, w grupach ludzi społecznie wykluczonych i innych) oraz ukazywanie złożoności. wielowymiarowości poczucia tożsamości współczesnych nam ludzi. Pedagogiczną propozycją, która sprzyjać ma rozumieniu I funkcjonowaniu w świecie wielokulturowości oraz kształtowaniu (się) patriotyzmu skojarzonego z wielowymiarową tożsamością, jest edukacja międzykulturowa. Autorzy artykułów są zwolennikami edukacji międzykulturowej, mają dobre doświadczenia z nią związane, a przede wszystkim przedstawiają już sprawdzone propozycje różnych form aktywności składających się na edukację międzykulturową. Takie podejście zasługuje na poparcie, a dobre doświadczenia na upowszechnienie. Rodzima koncepcja i praktyka edukacji międzykulturowej stwarza nową perspektywę kształcenia i wychowania w społeczeństwach wielokulturowych (a szerzej - w wielokulturowym świecie).
Adresatami tomu są między innymi młodzież szkolna, studenci. rodzice, nauczyciele, wychowawcy zatrudnieni w placówkach oświatowych i resocjalizacyjnych, pracownicy instytucji kultury, a także instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych.
O serii Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki
Palące problemy edukacji i pedagogiki są pilne do zidentyfikowania. Brak reakcji, odroczenie czy zaniechanie wyrządza szkody o daleko idących skutkach. Należy pamiętać, że jeśli chce się rozwiązać problem, to trzeba go nazwać. Reakcja na te problemy, a nawet antycypacja powinna być szybka. Najlepiej gdy jest reakcją nie na proces, lecz na jego symptom. To jest czas optymalnego reagowania. Seria wpisuje się właśnie w tę wersję prakseologii. Uwzględnia problemy edukacji i pedagogiki, choć związane są one ze sobą: pierwsze nawiązują do praktyki społecznej, drugiedo kwestii teoretycznych nurtujących naukę o wychowaniu.
Ukazująca się pod patronatem KNP PAN seria, to książki akademickie (studia, monografie), których intencją jest „dopełnianie” i uaktualnianie podręczników. „Wsadzamy kij w mrowisko” - przeczytać można na stronie wydawcy - wywołujemy dyskusje, prowokujemy, próbujemy zaangażować czytelników w zmianę, docieramy nie tylko do akademików, ale również do szerszej sfery publicznej. Podejmując aktualne, palące problemy edukacji i pedagogiki, zakładamy, iż seria stanowić będzie punkt wyjścia dyskusji, a także zachętę do nowych badań.
Do chwili obecnej w serii ukazały się:
- Fabryki dyplomów czy universitas? (opis książki)
- Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (opis książki)
- Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej (opis książki)
- Patriotyzm i nacjonalizm (opis książki)
Po więcej szczegółów odsyłamy na stronę wydawnictwa:
http://www.impulsoficyna.com.pl/zapowiedzi/patriotyzm-i-nacjonalizm,1476.html
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14