Osoby z niepełnosprawnością - szanse i bariery w szkole i w pracy
Dlaczego uczniowie z niepełnosprawnością tak często uczą się w szkołach specjalnych lub przechodzą do takich placówek ze szkół ogólnodostępnych i integracyjnych? Z jakimi barierami społecznymi spotykają się dzieci z niepełnosprawnością w szkole i dorośli na rynku pracy? Odpowiedzi na te pytania przynoszą najnowsze badania IBE.
Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów, przeprowadzone przez IBE, pozwoliło na rozpoznanie, jaki dostęp do edukacji mają osoby z niepełnosprawnością.[1] Analizowano ścieżki edukacyjne uczniów – od momentu zdiagnozowania niepełnosprawności, poprzez sytuację obecną, aż do planów edukacyjnych i zawodowych.
Badanie ilościowe objęło 3034 uczniów z niepełnosprawnością z klasy VI szkół podstawowych i klasy III szkół gimnazjalnych oraz tyle samo rodziców. Przeprowadzono także wywiady z dyrektorami szkół specjalnych oraz ogólnodostępnych.
Równolegle przeprowadzono badanie jakościowe: Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej. Przeprowadzono w nim wywiady m.in. z osobami z orzeczoną niepełnosprawnością w trzech grupach wiekowych (18-25, 26-45 i 46-65 lat), z opiekunami osób z niepełnosprawnością, nauczycielami, ale też przedstawicielami ministerstw i posłami zajmującymi się tą problematyką. Zorganizowano też seminaria eksperckie i konsultacje.
W efekcie zebrano opinie o najważniejszych barierach w obszarze edukacji i rynku pracy, z którymi stykają się osoby z niepełnosprawnością.
Ścieżki edukacyjne
W edukacji osób z niepełnosprawnościami szczególnie ważne są też progi przejścia pomiędzy kolejnymi etapami edukacyjnymi i wybór szkoły (pomiędzy specjalną, integracyjną czy ogólną), bo właśnie w trakcie przejścia ważą się losy edukacyjne tych dzieci.
Zdaniem badaczy w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na możliwości kształcenia UzN w szkołach ogólnodostępnych, kwestię dostosowania szkół do potrzeb UzN (co często wiąże się z wysokimi kosztami), i wpracować mechanizmy wspierania szkół, które stykają się z uczniami z niepełnosprawnością po raz pierwszy.
Włączający system edukacji i rynku pracy
– W kwestii działań na rzecz włączana osób niepełnosprawnością w Polsce napotykamy wiele trudności, które przeszkadzają w prawidłowej realizacji zapisów Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych – piszą we wnioskach autorzy raportu.
Respondenci uznali, że odpowiednie doradztwo zawodowe w szkołach powinno pomagać osobom z niepełnosprawnością lepiej wybrać placówki kształcące w zawodach poszukiwanych na rynku pracy. Zdaniem badanych zbyt niski na rynku pracy jest też poziom wiedzy na temat niepełnosprawności. Pracodawcy stereotypowo myślą o takich pracownikach. A na poziomie państwa rozwiązania w obszarze aktywizacji zawodowej takich osób nie tworzą spójnej całości.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14