NSA: Droga "z domu do szkoły" to droga "z przystanku do szkoły"
Naczelny Sąd Administracyjny na posiedzeniu w dniu 9 grudnia br. rozstrzygnął w uchwale, że gminy w ramach realizowania obowiązku bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu uczniów, o których mowa w art. 17 ust. 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty mogą organizować punkty zbiorcze przy dowożeniu dzieci do szkół. Oznacza to, że gmina nie jest zobligowana do zapewnienia dojazdu bezpośrednio spod domu do placówki oświatowej i z placówki oświatowej bezpośrednio pod dom ucznia realizującego obowiązek rocznego wychowania przedszkolnego lub obowiązek szkolny. Wniosek do prezesa NSA o podjęcie uchwały wyjaśniającej przepisy prawne, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych, skierował Rzecznik Praw Dziecka.
Przypominamy, że zgodnie z art. 14a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.), obowiązek gminy zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki bądź zwrotu kosztów tego transportu i opieki (jeżeli dowożenie zapewniają rodzice) powstaje, gdy droga dziecka pięcioletniego do najbliższej placówki przekracza 3 km. Gdy chodzi o dzieci realizujące obowiązek szkolny, zgodnie z art. 17 ust. 2 i 3 powołanej ustawy, konieczność taka powstaje, gdy droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza 3 km (w odniesieniu do uczniów klas I-IV SP) lub 4 km (w odniesieniu do dzieci z klas V i VI SP oraz uczniów gimnazjów). Niezależnie od odległości do szkoły lub przedszkola, gmina jest zobowiązana zapewnić transport lub zwrot kosztów dzieciom niepełnosprawnym, dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym lub znacznym (art. 14a ust. 4 i art. 17 ust. 3a ustawy).
Na gruncie stosowania przytoczonych wyżej unormowań ujawniły się wątpliwości interpretacyjne oraz rozbieżności w wykładni, których wyrazem były sprzeczne orzeczenia wojewódzkich sądów administracyjnych i Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Kwestię sporną stanowiła m.in. długość drogi dziecka do placówki. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uznał (15 lipca 2008 r.; II SA/Ol 149/08), a stanowisko to podtrzymał NSA (5 marca 2009 r.; I OSK 1218/08), że „nie stanowi wykonania przez gminę tego obowiązku zwrot kosztów [dojazdu] autobusem PKS, który nie dojeżdża do miejscowości, w której zamieszkuje dziecko” (chodziło o małoletniego uczęszczającego do gimnazjum oddalonego o 10 km od jego miejsca zamieszkania, przy czym odległość od domu ucznia do przystanku wynosiła ok. 3 km). Istotna zmiana w zakresie interpretacji przedmiotowych przepisów nastąpiła w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dn. 20 czerwca 2012 (I OSK 699/12). Skład sędziowski orzekł wówczas, że „nie istnieją [...] żadne racjonalne powody do zaakceptowania poglądu [...], by analizowany zwrot „z domu do szkoły” należało rozumieć w każdym wypadku jako drogę z domu, w którym mieszka dziecko do budynku szkoły”.
Skojarzone pliki: |
|
Wniosek Rzecznika Praw Dziecka o podjęcie uchwały wyjaśniajacej przepisy prawne, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14