Metoda projektu w szkole - to się sprawdza
Wszyscy ją znają, każdy dostrzega i potrafi wymienić jej ogromne zalety, ale czy w praktyce rzeczywiście tak często z niej korzystamy? Metoda pracy projektem, bo o niej mowa, to - jak twierdzą eksperci - jeden z najlepszych sposobów na rozwijanie u młodych ludzi kompetencji XXI wieku, niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie. Jak jednak pokazują wyniki ogólnopolskiego badania „PROJEKTowanie edukacji. Wykorzystywanie metody projektu w szkołach”, nauczyciele niechętnie decydują się na realizację projektów edukacyjnych. Dlaczego? Sprawdzamy!
Badanie obejmowało nauczycieli gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. Zebrano opinię od 8689 nauczycieli. Wyniki jednoznacznie pokazały, że mimo iż większość pytanych realizuje w swojej pracy projekty edukacyjne, to jednak ich popularność nie jest taka sama na obu badanych poziomach nauczania. Podczas gdy z takich projektów rezygnuje aż 33 procent nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, to w gimnazjach procent ten wynosi już tylko 6. Aż połowa respondentów deklaruje, że w ciągu roku szkolnego realizuje jedynie 1 projekt edukacyjny. To niewiele biorąc pod uwagę, że przeprowadzenie projektu edukacyjnego jest obligatoryjne na poziomie gimnazjum. Aż 65 procent nauczycieli realizuje projekty przedmiotowe, zaledwie 35 procent respondentów zadeklarowało, że najczęściej pracują nad projektami interdyscyplinarnymi. Badanie na zlecenie wydawnictwa Nowa Era przeprowadziła Pracownia Dobrych Badań SYNERGION.
– Wyniki nie napawają optymizmem i mogą wydawać się zaskakujące, zwłaszcza, że aż 98 procent ankietowanych nauczycieli uważa, że metoda pracy projektem pomaga kształcić w uczniach umiejętności miękkie i przygotowuje ich do dobrego funkcjonowania w środowisku pracy – komentuje Agnieszka von Mallek z Nowej Ery. Jak wynika z przeprowadzonego badania, respondenci za najważniejsze na dzisiejszym rynku pracy wskazali: umiejętność komunikowania się, współpracę w grupie, kreatywność, innowacyjność, umiejętność prezentacji wyników swojej pracy, korzystanie z nowoczesnych technologii, planowanie i organizowanie czasu, wyszukiwanie i zarządzanie informacją, myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów. Według badanych, umiejętności te młodzież może rozwijać właśnie podczas pracy metodą projektu. W jakim procencie? Przedstawiamy na poniższym wykresie:
źródło: Badanie „PROJEKTowanie edukacji. Wykorzystywanie metody projektu w szkołach”,
Pracownia Dobrych Badań SYNERGION dla Nowej Ery.
Dlaczego zatem – mimo tak wielu zalet wskazywanych przez nauczycieli – praca metodą projektu nie jest popularna w szkołach? Większość nauczycieli jako przyczynę rezygnowania z niej podaje brak czasu. Badani wskazywali także na brak dostępu lub nieznajomość gotowych baz projektów, brak wiedzy na temat pracy metodą projektu i korzyści z niej wynikających oraz brak funduszy na realizację założonych celów. Jest więc diagnoza. Co dalej?
Można poszukać sponsorów, poprosić o pomoc rodziców lub zmotywować uczniów, aby sami zdobyli pieniądze, np. biorąc udział w konkursie. Właśnie trwa VI edycja ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą”, w którym do rozdania są granty edukacyjne w wysokości aż 40 tysięcy złotych. Jeszcze przez dwa tygodnie, do 30 listopada, można zgłaszać swoje projekty. Warto, bo jak pokazują doświadczenia blisko 2000 nauczycieli w Polsce, zdobycie nagrody i realizacja nawet najbardziej ambitnych projektów edukacyjnych jest możliwa. Tylko dotychczas z pieniędzy przeznaczonych przez organizatorów powstał m.in. interdyscyplinarny projekt budowy satelity Stanisław, centrum krwiodawstwa, licealne biuro podróży oraz symulator lotów! Co zrobić, aby wygrać? Potrzebna jest pasja, konsekwencja w dążeniu do celu i dobry pomysł. Ciekawych pomysłów na projekt edukacyjny, których, jak wynika z badania „PROJEKTowanie edukacji. Wykorzystywanie metody projektu w szkołach”, tak często brakuje nauczycielom, można poszukać na specjalnie stworzonej platformie crowdsourcingowej. Zawiera ona m.in. wszystkie zgłoszone dotychczas w konkursie projekty oraz obszerną bazę wiedzy, jak efektywnie pracować metodą projektu. Materiały udostępnione są bezpłatnie na stronie internetowej konkursu www.projektzklasa.pl.
/informacja prasowa/
Życzę sobie i innym, żeby polska szkoła się rozwijała. A o metodzie projektu na razie nie słyszałam negatywnych opinii.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14