Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Manipulacja MEN? Ogólnopolskie egzaminy z języków obcych w 2015 roku - niski poziom i zaniżone kryteria ocen! PASE apeluje o pilne zmiany w systemie egzaminowania!

Redakcja portalu, 30 Lipiec 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Manipulacja MEN? Ogólnopolskie egzaminy z języków obcych w 2015 roku - niski poziom i zaniżone kryteria ocen! PASE apeluje o pilne zmiany w systemie egzaminowania!

Wyniki tegorocznych ogólnopolskich egzaminów z języków obcych (szóstoklasisty, gimnazjalny i maturalny) pokazują fałszywy obraz znajomości języków obcych polskich uczniów i są efektem manipulacji Ministerstwa Edukacji Narodowej - wynika z analizy Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych. PASE podsumowało rezultaty uczniów, które zgodnie z danymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej powinny świadczyć o dobrej znajomości języków obcych, tymczasem egzaminy okazały się źle skonstruowane i pokazały dużo lepsze wyniki niż faktyczne umiejętności wielu uczniów. PASE apeluje o pilne zmiany w systemie egzaminowania języków obcych w polskich szkołach.

Wyniki analiz są zatrważające i potwierdzają nasze przypuszczenia o zaniżaniu poziomu testów, by wykazać dużo lepsze rezultaty polskich uczniów niż ich faktyczne umiejętności. To oczywiście nie oznacza, że nie ma dzieci, które dobrze mówią w językach obcych, ale do tej grupy należą te, które bardzo dobrze się uczą i najczęściej korzystają z dodatkowych, prywatnych lekcji. Czy na tym ma polegać polska edukacja w tym zakresie zwłaszcza w sytuacji, gdy głównym kryterium kompetencyjnym pracodawców jest dobra znajomość języka obcego? To niedopuszczalne, by MEN po macoszemu traktowało tak ważny dział edukacji – podkreśla Jacek Członkowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych.

W ocenie PASE egzamin szóstoklasisty był zbyt łatwy, zawierał wyłącznie tzw. pytania zamknięte i trzy wersje odpowiedzi do wyboru. Niektóre pytania nie wymagały nawet znajomości języka obcego, czego przykładem może być egzamin z języka niemieckiego i pytanie:
 

Morgen kommt Onkel Achim. Dann sprechen alle nur über Autos, denn er ist Automechaniker.
PASE egzaminy
 
 
Sprawdzian szóstoklasisty nie określał też tzw. progu zdawalności, co oznacza, że każdy uczeń zdał egzamin bez względu na wynik. W przypadku egzaminu gimnazjalnego uczniowie zdawali go na dwóch poziomach: podstawowym (jeśli danego języka obcego uczyli się tylko w gimnazjum) lub rozszerzonym (jeśli uczyli się go także w szkole podstawowej). Ten egzamin, choć na poziomie rozszerzonym był trudniejszy, to na poziomie podstawowym był w opinii PASE także zbyt łatwy i bazował na tzw. pytaniach zamkniętych z trzema wersjami odpowiedzi do wyboru. Podobnie, jak w przypadku sprawdzianu szóstoklasisty nie było wyznaczonego progu zdawalności i ustnej części egzaminu, która najlepiej sprawdza umiejętności komunikacyjne.

Gdyby przyjąć międzynarodowe standardy, które uznaje PASE, czyli 60-procentowy próg zdawalności egzaminu z języka obcego, nie zdałoby go aż 64% polskich gimnazjalistów, czyli prawie 2/3 uczniów! W przypadku matur próg zdawalności wprowadzono, ale ten jest zaledwie na poziomie 30% punktów. Taka znajomość języka obcego nie świadczy o umiejętnościach komunikacyjnych, a osoby z takim wynikiem dostają się na poważne kierunki studiów, gdzie lektorzy rozkładają ręce, gdy muszą pilnie uzupełniać braki językowe studentów – dodaje Jacek Członkowski.

PASE wyliczyło, że gdyby przyjąć wspomniane, międzynarodowe standardy w ocenianiu uczniów, czyli 60-procentowy próg zdawalności, egzaminu maturalnego z języka obcego na poziomie rozszerzonym nie zdałoby 80% maturzystów! Ponadto, należy podwyższyć poziom egzaminów, gdyż egzamin maturalny na poziomie podstawowym był zbyt łatwy, z większością tzw. pytań zamkniętych oraz trzema wersjami odpowiedzi do wyboru lub z możliwością zaznaczenia opcji: prawda/fałsz.

System egzaminowania polskich uczniów musi szybko się zmienić. Manipulacja MEN nie może przysłaniać braku reform nauczania, co jest głównym źródłem fatalnej sytuacji w całym systemie nauki języków obcych w szkołach publicznych w Polsce – apeluje prezes PASE.

Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych wnosi o: podwyższenie poziomu egzaminów językowych na sprawdzianie szóstoklasisty i egzaminie gimnazjalnym, w tym wprowadzenie pytań otwartych, podwyższenie progu zdawalności na egzaminie maturalnym, wprowadzenie egzaminów ustnych na każdym etapie edukacji szkolnej (obecnie dopiero na maturze), ujednolicenie egzaminów i powstrzymanie corocznych zmian, podniesienie rangi nauczania języków obcych w szkołach (ze względu na coraz większe wymogi pracodawców wobec pracowników), zmianę postrzegania nauki języków obcych przez MEN (obecnie brak osób odpowiedzialnych za ten dział nauki w MEN) oraz udział MEN w debatach na temat nauki języków obcych w polskich szkołach.


Stowarzyszenie PASE jest organizacją pozarządową, której celem jest podwyższanie jakości w nauczaniu języków obcych w Polsce. Wspiera szkoły językowe w osiąganiu wysokich standardów nauczania, umożliwia wymianę doświadczeń lektorów i kadry administrującej szkołami językowymi, ułatwia wybór profesjonalnej szkoły językowej.



/informacja prasowa/


 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej