Manipulacja MEN? Ogólnopolskie egzaminy z języków obcych w 2015 roku - niski poziom i zaniżone kryteria ocen! PASE apeluje o pilne zmiany w systemie egzaminowania!
![Manipulacja MEN? Ogólnopolskie egzaminy z języków obcych w 2015 roku - niski poziom i zaniżone kryteria ocen! PASE apeluje o pilne zmiany w systemie egzaminowania! Manipulacja MEN? Ogólnopolskie egzaminy z języków obcych w 2015 roku - niski poziom i zaniżone kryteria ocen! PASE apeluje o pilne zmiany w systemie egzaminowania!](_upload/_news/small/3063.png)
Wyniki tegorocznych ogólnopolskich egzaminów z języków obcych (szóstoklasisty, gimnazjalny i maturalny) pokazują fałszywy obraz znajomości języków obcych polskich uczniów i są efektem manipulacji Ministerstwa Edukacji Narodowej - wynika z analizy Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych. PASE podsumowało rezultaty uczniów, które zgodnie z danymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej powinny świadczyć o dobrej znajomości języków obcych, tymczasem egzaminy okazały się źle skonstruowane i pokazały dużo lepsze wyniki niż faktyczne umiejętności wielu uczniów. PASE apeluje o pilne zmiany w systemie egzaminowania języków obcych w polskich szkołach.
– Wyniki analiz są zatrważające i potwierdzają nasze przypuszczenia o zaniżaniu poziomu testów, by wykazać dużo lepsze rezultaty polskich uczniów niż ich faktyczne umiejętności. To oczywiście nie oznacza, że nie ma dzieci, które dobrze mówią w językach obcych, ale do tej grupy należą te, które bardzo dobrze się uczą i najczęściej korzystają z dodatkowych, prywatnych lekcji. Czy na tym ma polegać polska edukacja w tym zakresie zwłaszcza w sytuacji, gdy głównym kryterium kompetencyjnym pracodawców jest dobra znajomość języka obcego? To niedopuszczalne, by MEN po macoszemu traktowało tak ważny dział edukacji – podkreśla Jacek Członkowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych.
W ocenie PASE egzamin szóstoklasisty był zbyt łatwy, zawierał wyłącznie tzw. pytania zamknięte i trzy wersje odpowiedzi do wyboru. Niektóre pytania nie wymagały nawet znajomości języka obcego, czego przykładem może być egzamin z języka niemieckiego i pytanie:
![PASE egzaminy](/_upload/image/zdjecia/2015_07/pase_egzaminy.png)
– Gdyby przyjąć międzynarodowe standardy, które uznaje PASE, czyli 60-procentowy próg zdawalności egzaminu z języka obcego, nie zdałoby go aż 64% polskich gimnazjalistów, czyli prawie 2/3 uczniów! W przypadku matur próg zdawalności wprowadzono, ale ten jest zaledwie na poziomie 30% punktów. Taka znajomość języka obcego nie świadczy o umiejętnościach komunikacyjnych, a osoby z takim wynikiem dostają się na poważne kierunki studiów, gdzie lektorzy rozkładają ręce, gdy muszą pilnie uzupełniać braki językowe studentów – dodaje Jacek Członkowski.
PASE wyliczyło, że gdyby przyjąć wspomniane, międzynarodowe standardy w ocenianiu uczniów, czyli 60-procentowy próg zdawalności, egzaminu maturalnego z języka obcego na poziomie rozszerzonym nie zdałoby 80% maturzystów! Ponadto, należy podwyższyć poziom egzaminów, gdyż egzamin maturalny na poziomie podstawowym był zbyt łatwy, z większością tzw. pytań zamkniętych oraz trzema wersjami odpowiedzi do wyboru lub z możliwością zaznaczenia opcji: prawda/fałsz.
– System egzaminowania polskich uczniów musi szybko się zmienić. Manipulacja MEN nie może przysłaniać braku reform nauczania, co jest głównym źródłem fatalnej sytuacji w całym systemie nauki języków obcych w szkołach publicznych w Polsce – apeluje prezes PASE.
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych wnosi o: podwyższenie poziomu egzaminów językowych na sprawdzianie szóstoklasisty i egzaminie gimnazjalnym, w tym wprowadzenie pytań otwartych, podwyższenie progu zdawalności na egzaminie maturalnym, wprowadzenie egzaminów ustnych na każdym etapie edukacji szkolnej (obecnie dopiero na maturze), ujednolicenie egzaminów i powstrzymanie corocznych zmian, podniesienie rangi nauczania języków obcych w szkołach (ze względu na coraz większe wymogi pracodawców wobec pracowników), zmianę postrzegania nauki języków obcych przez MEN (obecnie brak osób odpowiedzialnych za ten dział nauki w MEN) oraz udział MEN w debatach na temat nauki języków obcych w polskich szkołach.
Stowarzyszenie PASE jest organizacją pozarządową, której celem jest podwyższanie jakości w nauczaniu języków obcych w Polsce. Wspiera szkoły językowe w osiąganiu wysokich standardów nauczania, umożliwia wymianę doświadczeń lektorów i kadry administrującej szkołami językowymi, ułatwia wybór profesjonalnej szkoły językowej.
/informacja prasowa/
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14