Komentarz ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego do wybranych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy "Prawo oświatowe" z 16 września 2016 roku
Większą uwagę warto zwrócić na tematy dotyczące: zarządzania szkołą, relacji szkoły z otoczeniem, wewnętrznej struktury organizacyjnej szkoły, a także relacji nauczyciel – uczeń oraz nauczyciel – rodzic, kształcenia nauczycieli, awansu zawodowego, dydaktyki, zakresu autonomii nauczyciela w tworzeniu programów autorskich czy wreszcie podstawy programowej i aspektu wychowawczego – twierdzą eksperci Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego ds. edukacji, odnosząc się do wybranych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy “Prawo oświatowe”.
Ich zdaniem propozycja likwidacji gimnazjów nie jest, jak wynika z badań, rozwiązaniem optymalnym. – Ważne są jednak podjęte przez MEN zmiany w zakresie przywrócenia charakteru ogólnokształcącego liceów i dopasowania do wymagań współczesności kształcenia zawodowego – podkreślają eksperci.
Według nich projekt ustawy kładzie zbyt duży nacisk na nadzór systemu oświaty. – Łączenie funkcji doradczych i kontrolnych w ramach jednej instytucji – kuratoriów oświaty – musi być nieefektywne, gdyż powoduje konflikty interesów i ogranicza wzajemne zaufanie współpracujących jednostek – twierdzą. – Tym niemniej diagnoza stawiana przez MEN, mówiąca, że szkoły otrzymują zbyt mało wsparcia metodycznego, jest z pewnością słuszna i zapowiedź zwiększenia liczby doradców warto ocenić pozytywnie.
Autorzy komentarza do projektu ustawy zauważają też, że brakuje w niej zapisów, które przedstawiałyby szkołę w kontekście szerszego systemu, pewnej sieci. Chodzi o sieć współpracy na rzecz ciągłego wzrostu pomiędzy szkołami, organami prowadzącymi czy instytucjami szkolnictwa wyższego.
Zdaniem ekspertów CA KJ przede wszystkim jednak brakuje w projekcje ustawy zapisów dotyczących samych nauczycieli, a przecież autorytet instytucji oświatowych, jakość edukacji, a przede wszystkim rozwój ucznia, budują dobrze przygotowani do swej roli nauczyciele. Rozwój nauczycieli jest ważny w obszarze:
- merytorycznym (przedmiotowym);
- dydaktycznym ‒ uwzględniając metody i narzędzia angażujące ucznia w proces edukacyjny i wspierające jego integralny rozwój;
- wychowawczym ‒ uwzględniając między innymi: budowanie relacji z uczniem i otoczeniem, zarządzanie procesem grupowym, rozwiązywanie konfliktów, wsparcie uczniów w odnajdywaniu talentów i rozwijaniu osobowości.
W przygotowaniu oferty programu doskonalenia nauczycieli należy rozważyć konieczność:
- kształcenia przez odpowiednio przygotowane do tego ośrodki, uwzględniające w procesie dokształcania i przygotowywania do zawodu trzy powyższe obszary;
- stworzenia “szkół klinicznych” – miejsca dłuższej praktyki przygotowującej do zawodu połączonej z tutoringiem, w ramach którego przyszły nauczyciel będzie mógł omówić swoje problemy i wzmocnić się na przyszłej drodze zawodowej;
- zmiany zasad oceny pracy nauczycieli oraz wprowadzenia nowego programu dotyczącego awansu zawodowego.
– W projekcie brakuje też zapisów o autonomii w zakresie tworzenia własnych programów przez nauczycieli. Poczucie autonomii nauczyciela wpływa znacząco na jego kreatywność, a przede wszystkim na jego motywację w pracy z uczniami. Nauczycielowi, który w znikomym stopniu zostaje przez system obdarzony zaufaniem, będzie ciężej obdarzyć nim uczniów – podsumowują eksperci z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
autorzy komentarza:
Dominika Hofman (red.), Mikołaj Herbst, Barbara Strycharczyk, Sylwia Sysko-Romańczuk
O autorce: | ||
Dominika Hofman-Kozłowska
|
||
|
źródło: Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego
Skojarzone pliki: | |
Komentarz ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego do wybranych rozwiązań zawartych w projekcie ustawy "Prawo oświatowe" z 16 września 2016 roku - pełna treść [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14