KE: Wynagrodzenia nauczycieli w Europie zaczynają rosnąć

W latach 2013–2014 wynagrodzenia nauczycieli wzrosły w 16 europejskich państwach (w Belgii, Danii, Niemczech, Estonii, Francji, Chorwacji, Luksemburgu, na Węgrzech, Malcie, w Austrii, Słowacji, Finlandii, Zjednoczonym Królestwie, Norwegii, Macedonii, Turcji) w porównaniu z ubiegłym rokiem szkolnym, zgodnie ze sprawozdaniem Eurydice, przygotowanym dla Komisji Europejskiej. Wzrost wynagrodzeń wynikał głównie z przeprowadzonych reform płac oraz dostosowań do kosztów utrzymania. Analiza dotyczy nauczycieli i dyrektorów w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W około połowie z 33 europejskich państw uwzględnionych w sprawozdaniu siła nabywcza nauczycieli[1] w 2014 r. jest wciąż na poziomie niższym od poziomu w 2009 r.
W niektórych państwach – w Belgii (region Flandrii), Danii (szkoły podstawowe i gimnazjalne), na Litwie, w Luksemburgu, Austrii, Finlandii (szkoły podstawowe i gimnazjalne) oraz we Włoszech (szkoły ponadgimnazjalne) – zmniejszenie siły nabywczej jest względnie niewielkie i wynosi poniżej 3 proc., natomiast na Cyprze, we Włoszech (szkoły podstawowe i gimnazjalne), w Holandii, Portugalii, Rumunii (szkoły podstawowe) oraz w Zjednoczonym Królestwie przedmiotowa siła nabywcza zmniejszyła się od 5 do 10 proc. W Irlandii, Hiszpanii, Rumunii (szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne), Słowenii i Islandii wartość siły nabywczej nauczycieli spadła o 13 do 17 proc. Największy jej spadek odnotowano w Grecji – 40 proc.
– Podnoszenie świadomości na temat zawodu nauczyciela jest niezbędne, aby stworzyć silne kadry, które będą dysponować umiejętnościami niezbędnymi w XXI w. – stwierdziła europejska komisarz ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży Androulla Vassiliou. – Jakość kształcenia i umiejętności, które nauczyciele przekazują naszym młodym pokoleniom, będą mieć długotrwały wpływ na przyszłe prace i wzrost gospodarczy. W czasie gdy Unia Europejska wychodzi z kryzysu gospodarczego państwa członkowskie powinny uważnie zastanowić się nad rolą wynagrodzenia i warunków pracy nauczycieli w zachęcaniu najlepszych kandydatów do podjęcia pracy w tym zawodzie i pozostania w nim.
W sprawozdaniu pt. "Wynagrodzenia i świadczenia nauczycieli i dyrektorów szkół w Europie (2013/2014)" wskazuje się, że podstawowe płace początkujących nauczycieli w szkolnictwie podstawowym i gimnazjalnym są niższe od PKB na mieszkańca[2] w około trzech czwartych zbadanych państw (poza Niemcami, Hiszpanią, Cyprem, Maltą, Portugalią, Zjednoczonym Królestwem–Szkocją, Czarnogórą i Turcją). W przypadku większości z państw powyższa sytuacja ma miejsce również w odniesieniu do wynagrodzeń nauczycieli w szkołach ponadgimnazjalnych.
W sprawozdaniu wskazuje się również na fakt, że w przypadku znacznej większości państw płace nauczycieli wzrastają wraz z długością stażu pracy. Jednak poziom wzrostu wynagrodzeń i tempo tego wzrostu różnią się. W niektórych przypadkach podwyżki są stosunkowo niskie, ale względnie szybko dochodzi się do najwyższego poziomu w siatce płac (Dania, Estonia, Łotwa, Malta, Finlandia, Zjednoczone Królestwo–Szkocja), natomiast w innych państwach wysokie podwyżki otrzymuje się jedynie pod koniec długiego okresu zatrudnienia (Grecja, Węgry, Austria, Portugalia, Rumunia).
Podstawowe wynagrodzenia nauczycieli mogą również rosnąć ze względu na świadczenia wynikające z dodatkowych kwalifikacji, oceny ich pracy lub z uwagi na nauczanie dzieci specjalnej troski.
Zachęty tego rodzaju mogą przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności zawodu nauczyciela poprzez zmianę podejścia do rozwoju kariery – z kariery opartej na stażu pracy w kierunku kariery uwzględniającej rozwój, wyniki i wydajność. Połączenie zdobywania nowych umiejętności oraz stosowania lepszych metod nauczania z rozwojem kariery posłuży prawdopodobnie jako zachęta dla całej nauczycielskiej społeczności, a w szczególności dla młodych nauczycieli, w tym tych, którzy zdecydowali się na podjęcie pracy w zawodzie nauczyciela po rozpoczęciu kariery zawodowej w innym sektorze działalności.
Kontekst
Szczegółowe informacje na temat poszczególnych państw dotyczą następujących kwestii:
- organów decyzyjnych odpowiedzialnych za kształtowanie płac nauczycieli/dyrektorów szkół;
- ustaleń w zakresie wynagrodzeń w sektorze prywatnym;
- minimalnych i maksymalnych rocznych podstawowych wynagrodzeń brutto w pełni wykwalifikowanych nauczycieli/dyrektorów szkół zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w szkołach państwowych;
- wzrostu wynagrodzenia w zależności od stażu pracy;
- informacji na temat wzrostu/spadku wynagrodzenia w ciągu ostatniego roku;
- różnego rodzaju świadczeń i organów decyzyjnych odpowiedzialnych za ich przyznawanie.
* * *
[1] Porównanie wynagrodzeń w 2009 r. i 2014 r. w warunkach rzeczywistych i w walutach krajowych pokazuje, że pogorszenie koniunktury gospodarczej wywarło bezpośredni wpływ na minimalne podstawowe wynagrodzenia nauczycieli w większości państw. Zmiany w wynagrodzeniach podstawowych wynikają głównie z reform płac w sektorze edukacyjnym, dostosowań wynagrodzeń nauczycieli mających na celu dotrzymanie kroku wzrastającym kosztom utrzymania oraz z ogólnych zmian w wynagrodzeniach w sektorze publicznym. Bezwzględne zmiany w wynagrodzeniach nie zawsze powodują zmiany rzeczywiste płac, ponieważ koszty utrzymania również się zmieniają. W mniej więcej połowie europejskich państw obcięto lub zamrożono płace pracowników sektora publicznego w latach 2009–2014 na co najmniej rok, w związku z czym siła nabywcza nauczycieli zmalała.
[2] PKB (produkt krajowy brutto) na mieszkańca określa standard życia w danym państwie.
źródło: http://europa.eu/
Skojarzone pliki: |
|
[EN] Wynagrodzenia i świadczenia nauczycieli i dyrektorów szkół w Europie (2013/2014) [pdf] | |
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14