KE: Nowa wizja kształcenia i szkolenia do 2020 r. bardziej sprzyjająca włączeniu społecznemu

W opublikowanym 1 września projekcie wspólnego sprawozdania Komisja Europejska apeluje o zacieśnienie współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia do 2020 r., w szczególności o propagowanie idei włączenia społecznego.
Komisja zaproponowała zacieśnienie współpracy na szczeblu europejskim w dziedzinie kształcenia i szkolenia do 2020 r. Komisja i państwa członkowskie opublikowały 1 września projekt wspólnego sprawozdania, w którym apelują o to, by europejskie systemy kształcenia i szkolenia bardziej sprzyjały włączeniu społecznemu, w ramach szerzej zakrojonych starań w kierunku przeciwdziałania radykalizacji postaw po atakach w Paryżu i Kopenhadze w 2015 r.
Komisja i państwa członkowskie proponują, by w polityce położono większy nacisk na skuteczniejsze rozwiązywanie najbardziej palących problemów, z którymi zmaga się nasze społeczeństwo. W sprawozdaniu wyznaczono sześć nowych priorytetów, m.in. podniesienie umiejętności oraz poprawę szans na zatrudnienie, a także sprzyjanie tworzeniu otwartych, innowacyjnych i cyfrowych środowisk edukacyjnych oraz pielęgnowanie podstawowych wartości: równości, niedyskryminacji i aktywnego obywatelstwa.
Tibor Navracsics, komisarz UE ds. edukacji, kultury, młodzieży i sportu, stwierdził: Młodzi Europejczycy stoją przed podobnymi wyzwaniami, które wymagają podjęcia wspólnych działań. Zagrożenie, jakim jest radykalizacja postaw, pokazuje, że musimy w trybie pilnym poprawić dostęp do edukacji we wszystkich naszych społecznościach. Razem z ministrami edukacji będziemy wspólnie podejmować wzmożone działania w kierunku ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki, przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz wspierania zróżnicowanych klas w całej Europie.
Marianne Thyssen, komisarz UE ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników, dodała: Zatrudnienie młodzieży jest nadrzędnym priorytetem obecnej Komisji. Odpowiednie i wysokie umiejętności jeszcze nigdy nie odgrywały tak ważnej roli przy szukaniu pracy jak obecnie. Lepsza współpraca w dziedzinie kształcenia i szkoleniapomoże podnieść kwalifikacje i kompetencje, by móc przeciwdziałać niedopasowaniu umiejętności, i tym samym pomoże młodym Europejczykom pomyślnie wejść na rynek pracy.
Rada ma przyjąć sprawozdanie pod koniec tego roku. W sprawozdaniu zaproponowano również ustalenie nowych priorytetów na pięć lat, zastępując tym samym poprzednie trzyletnie cykle, tak aby umożliwić długoterminowe oddziaływanie. Komisja zaproponowała sześć nowych priorytetów:
- odpowiednie i wysokiej jakości umiejętności i kompetencje, z naciskiem na wyniki, sprzyjające zdolności do zatrudnienia, innowacji i aktywnemu obywatelstwu;
- edukacja integracyjna, równość, niedyskryminacja i propagowanie kompetencji obywatelskich;
- otwarte i innowacyjne kształcenie i szkolenie, m.in. poprzez pełne wykorzystanie zdobyczy epoki cyfrowej;
- silne wsparcie dla nauczycieli;
- przejrzystość oraz uznawanie umiejętności i kwalifikacji w celu wspierania mobilności edukacyjnej i zawodowej oraz
- trwałe inwestycje, wyniki i efektywność systemów kształcenia i szkolenia.
Przebieg procedury
Strategiczne ramy ET 2020 obejmują wszystkie formy kształcenia i wszystkie poziomy procesu uczenia się przez całe życie, począwszy od wczesnej edukacji i edukacji szkolnej aż po szkolnictwo wyższe, kształcenie i szkolenie zawodowe oraz uczenie się dorosłych.
W 2014 r. Komisja i państwa członkowskie przystąpiły do śródokresowego przeglądu ram ET 2020, by ocenić postępy poczynione od 2012 r. i pomóc wyznaczyć kolejne priorytety współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na poziomie europejskim. W ramach tego przeglądu w 2014 r. dokonano niezależnej oceny, sporządzono szereg sprawozdań krajowych oraz przeprowadzono konsultacje z urzędnikami krajowymi, europejskimi partnerami społecznymi oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w kształcenie i szkolenie. Wyniki tej analizy zostały uwzględnione w projekcie wspólnego sprawozdania na temat ET 2020, zaprezentowanego 1 września przez Komisję.
W listopadzie Komisja przedstawi monitor kształcenia i szkolenia za 2015 r., który stanowi roczną analizę postępów w kierunku osiągnięcia celów w dziedzinie kształcenia, określonych w strategii „Europa 2020”. Główne cele odnoszą się do wskaźnika w zakresie przedwczesnego kończenia nauki i odsetka osób uzyskujących wykształcenie wyższe.
Wkrótce Komisja przedstawi również projekt sprawozdania UE na temat młodzieży, w którym omówi współpracę na szczeblu europejskim w dziedzinie młodzieży w latach 2013–2015. W sprawozdaniu podjęte zostaną priorytetowe kwestie, takie jak bezrobocie młodzieży, włączenie społeczne i uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym.
/informacja prasowa/
Skojarzone pliki: |
|
[EN] Wspólne sprawozdanie na temat ET 2020 [pdf] [EN] Dokument roboczy służb Komisji na temat ET 2020 [pdf] Konkluzje Rady z maja 2009 r. na temat ET 2020 [pdf] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14