Aktualności
Nabór kin do Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej
9 marca rusza nabór kin i domów kultury, które chciałyby wziąć udział w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej [NHEF] w kolejnym roku szkolnym – od października 2020 roku do kwietnia 2021 roku. NHEF to program edukacyjny realizowany obecnie w blisko 74 miastach w Polsce, w którym co miesiąc uczestniczy 58 tysięcy uczniów. Oferane w ramach programu filmy dostosowane są do konkretnych grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1-3, 4-6, 7-8, szkoła ponadpodstawowa).
Matematyka do poprawy - NIK o nauczaniu matematyki w szkołach
Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki: w latach 2015 - 2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu. Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli 2. Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.
Mity i fakty na temat edukacji seksualnej z perspektywy RPO
O tym jak uczyć o seksualności możemy dowiedzieć się z najnowszej publikacji dotyczącej edukacji seksualnej opracowanej przez UNESCO i WHO w 2018 r. RPO zapytał o najnowsze rekomadacje po tym, jak przeciwnicy warszawskiej „Deklaracji LGBT+” zaczęli się odwoływać w debacie do wcześniejszych dokumentów WHO. Przy okazji WHO przesłało Polsce zestaw materiałów na temat sposobów prowadzenia edukacji seksualnej w różnych państwach świata oraz aktualne dane potwierdzające pozytywne skutki tych działań.
RPD pisze do MEN ws. reformy edukacji
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak w wystąpieniu skierowanym do Ministra Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej zwrócił uwagę na problemy uczniów klas siódmych w związku z wejściem w życie reformy edukacji.
Po co w szkole filozofia?
Czy uczyć w szkołach filozofii? Jak nauczanie tego przedmiotu wygląda w polskiej szkole? Czy nauczyciele są przygotowani, aby uczyć filozofii na poziomie rozszerzonym? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak ten przedmiot jest nauczany w polskiej szkole.
RPD w sprawie zajęć "Wychowanie do życia w rodzinie"
10 lutego 2015 roku Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak (fot. Jola Lipka) zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej w sprawie realizacji zajęć edukacyjnych "Wychowanie do życia w rodzinie". Z formalnego punktu widzenia organizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie w szkołach nie powinna budzić zastrzeżeń (nauczyciel prowadzący przedmiot jest zobowiązany poinformować rodziców na początku roku szkolnego o sposobie prowadzenia zajęć, a rodzic może zgłosić dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację z udziału dziecka w tych lekcjach). Konieczne jest jednak wypracowanie stanowiska, w jakiej formie powinny być prowadzone zajęcia przekazujące uczniom wiedzę o wartościach rodzinnych, życiu seksualnym człowieka, zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji.
Raport Eurydice: Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w Europie
17 czerwca sieć Eurydice opublikowała tegoroczną aktualizację opracowania "Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe" (Czas przeznaczony na nauczanie poszczególnych przedmiotów w szkolnictwie obowiązkowym w Europie). Publikacja zawiera dane dotyczące liczby godzin nauczania poszczególnych przedmiotów w roku szkolnym 2013/14 na poziomie szkolnictwa obowiązkowego w 32 krajach wchodzących w skład sieci Eurydice. Dane są przedstawione na diagramach w układzie krajowym i w podziale na poszczególne przedmioty.
Raport "Nauka programowania w szkołach. Czas na upgrade?"
"Mitem jest […] przeświadczenie o technologicznej biegłości młodych ludzi. Nie zmienia tego obecność lekcji informatyki w gimnazjach i szkołach średnich czy zajęć komputerowych w szkole podstawowej." – przeczytać można we wstępie opracowanego przez Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, raportu pt. "Nauka programowania w szkołach. Czas na upgrade?". (Przynajmniej częściową) Diagnozę przyczyn takiego stanu rzeczy przynosi tenże sam wstęp – bo trudno się nie zgodzić ze stwierdzeniem, że "szkoła nie zawsze jest atrakcyjnym miejscem dla programistów". Tymczasem przykłady z całego świata pokazują, że nauka podstaw programowania jest możliwa już od wczesnych etapów nauczania i to właśnie wówczas przynosi najlepsze efekty. Choć polska podstawa programowa dla zajęć komputerowych w szkole podstawowej przewiduje lekcje dotyczące rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji z wykorzystaniem komputera, to dość rzadko sprowadzają się one do nauki programowania nawet w najprostszych językach. Prezentowany raport ma na celu przedstawienie idei powszechnej nauki programowania dla dzieci i młodzieży oraz kontekstu realizowania tego rodzaju programów.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14