Egzamin gimnazjalny - jutro część humanistyczna

Już jutro (tj. 21.04.2013 r.) o godz. 9.00 blisko 365 tys. gimnazjalistów (wg danych opublikowanych przez CKE dokładnie 363 895 uczniów z 6 890 szkół) przystąpi do egzaminu z przedmiotów humanistycznych (historia i wiedza o społeczeństwie oraz język polski). W tym roku egzamin gimnazjalny przeprowadzany będzie w dniach 21-23 kwietnia (wtorek-czwartek); na kolejne dni (22. i 23.04.) zaplanowano odpowiednio części: przyrodniczą i językową.
Harmonogram egzaminu gimnazjalnego
Dzień | Przedmiot(y) | Godzina rozpoczęcia |
Czas trwania |
21 kwietnia, wtorek |
historia i wiedza o społeczeństwie | 9:00 | 60 minut |
przerwa | |||
język polski | 11:00 | 90 minut | |
22 kwietnia, środa |
biologia, chemia, fizyka, geografia | 9:00 | 60 minut |
przerwa | |||
matematyka | 11:00 | 90 minut | |
23 kwietnia, czwartek |
język obcy (poziom podstawowy) | 9:00 | 60 minut |
przerwa | |||
język obcy (poziom rozszerzony) | 11:00 | 60 minut | |
W przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, czas pracy z poszczególnymi arkuszami może zostać przedłużony:
- o 20 minut – w przypadku historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych oraz języka obcego na poziomie podstawowym
- o 30 minut – w przypadku języka obcego na poziomie rozszerzonym oraz
- o 45 minut – w przypadku języka polskiego i matematyki.
Na tegoroczny egzamin gimnazjalny Centralna Komisja Egzaminacyjna we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przygotowała 175 różnego rodzaju arkuszy, w tym:
- 83 arkusze z historii i wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego, przedmiotów przyrodniczych i matematyki w języku polskim, litewskim i ukraińskim
oraz
- 92 arkusze i 37 płyt z języków obcych nowożytnych.
Największa grupa gimnazjalistów (85%) zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 80% zdających przystąpi również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym. Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym przystąpi 12% gimnazjalistów, a do egzaminu na poziomie rozszerzonym – prawie 4%. W przypadku pozostałych języków obcych wybory kształtowały się następująco:
- język francuski: poziom podstawowy (PP) – 0,3%; poziom rozszerzony (PR) – 0,1%
- język hiszpański: PP – 0,1%; PR – 0,05%
- język rosyjski: PP – 2,4%; PR – 0,8%
- język włoski: PP – 0,03%; PR – 0,003%.
Prace gimnazjalistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki przysłane do szkół przez okręgową komisję egzaminacyjną. Ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego będą ogłoszone 19 czerwca br. Tego samego dnia swoje wyniki poznają uczniowie, natomiast zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego uczniowie otrzymają w dniu zakończenia roku szkolnego wraz ze świadectwem szkolnym.
E-ocenianie na egzaminie gimnazjalnym z matematyki
W tym roku rozwiązania zadań otwartych z matematyki uczniów gimnazjów z terenu czterech okręgowych komisji egzaminacyjnych: w Jaworznie, w Krakowie, w Łodzi i we Wrocławiu zostaną ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniania (tzw. e-ocenianie).
Podczas egzaminu – podobnie jak to miało miejsce w latach poprzednich – uczniowie zapiszą rozwiązania zadań otwartych na wyznaczonych stronach w arkuszu egzaminacyjnym. Po egzaminie jednak – odmiennie od tego, jak egzaminatorzy pracowali wcześniej – w tym roku rozwiązania zadań nie trafią do nich w wersji papierowej. Rozwiązania zadań otwartych zostaną zeskanowane w komisji okręgowej, a egzaminatorzy będą oceniali poprawność rozwiązań, korzystając ze skanów i specjalnego oprogramowania (scoris® Assessor) na ekranie komputera. W związku z tym bardzo ważne jest, aby uczniowie zapisywali rozwiązania zadań wyraźnie czarnym tuszem lub atramentem.
Przed wprowadzeniem elektronicznego systemu oceniania na tegorocznym egzaminie przeprowadzone zostały dwa pilotaże systemu e-oceniania (w 2012 r. i 2013 r.), a w marcu 2015 r. odbyła się sesja próbna. Wzięli w niej udział wszyscy ci egzaminatorzy, którzy będą oceniać rozwiązania zadań z matematyki tegorocznych gimnazjalistów.
Egzaminatorzy z wszystkich komisji okręgowych – zarówno tych czterech, w których odbędzie się e-ocenianie, jak i pozostałych czterech, które w tym roku przeprowadzą ocenianie na dotychczasowych zasadach – przejdą takie samo merytoryczne szkolenie przed przystąpieniem do oceniania prac. Wszyscy egzaminatorzy będą pracować w zespołach, których pracami będzie kierował przewodniczący. Prace wszystkich zespołów będzie koordynował centralny zespół ekspertów, kierowany przez eksperta CKE.
Dzięki wprowadzeniu e-oceniania egzaminatorzy będą mogli pracować w domach, w dogodnym dla siebie terminie, nie tracąc przy tym opieki merytorycznej sprawowanej przez przewodniczącego, z którym mogą konsultować sposób postępowania w przypadku nietypowych rozwiązań. E-ocenianie stwarza również lepsze możliwości monitorowania jakości pracy egzaminatorów.
Aby przeprowadzić e-ocenianie, konieczne było nieznaczne zmodyfikowanie struktury arkusza egzaminacyjnego i sposobu kodowania arkusza przez zdających, o czym można przeczytać tutaj.
źródło: www.cke.edu.pl
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14