Dzieci imigrantów częściej trafiają do biedniejszych szkół - wyniki nowego raportu
Dzieci, które niedawno przybyły do danego kraju, częściej padają ofiarą segregacji i są umieszczane w szkołach dysponujących mniejszymi zasobami – tak wynika z nowego badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej. Skutek to gorsze wyniki w szkole i wysokie prawdopodobieństwo zbyt wczesnego kończenia nauki. W badaniu zaproponowano, żeby państwa członkowskie zapewniły wsparcie w kształceniu dzieci imigrantów – na przykład specjalnie przygotowanych nauczycieli czy dbające o ich integrację sieci wsparcia ze strony rodziców i społeczności lokalnych.
W raporcie przeanalizowano politykę w zakresie wspierania nowo przybyłych dzieci w 15 krajach, do których dotarły w ostatnim czasie duże fale imigrantów. Są to: Austria, Belgia (wspólnota flamandzka), Cypr, Czechy, Dania, Francja, Grecja, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Szwecja, Wielka Brytania i Włochy. Z badania wynika, że najlepszy model funkcjonuje w Danii i Szwecji – opiera się on na oferowaniu dostosowanego do potrzeb wsparcia i zapewnieniu szkołom rozsądnego poziomu niezależności. Pozostałe kraje zazwyczaj skupiają się wyłącznie na jednym z tych aspektów, co uniemożliwia im osiągnięcie lepszych rezultatów w integracji dzieci imigrantów.
Androulla Vassiliou, komisarz UE ds. edukacji, kultury, wielojęzyczności i młodzieży oznajmiła: – Każde dziecko – nieważne, z jakiego środowiska pochodzi – zasługuje na szansę, jaką jest edukacja, która zapewni mu umiejętności potrzebne w życiu i dobre perspektywy zawodowe. Musimy poprawić sytuację pod tym względem w Europie i zapewnić większe wsparcie grupom w trudnej sytuacji. Musimy odejść od schematów postępowania, które nadal obowiązują w zbyt wielu szkołach. To uczniowie, którzy wychowali się w danym kraju, powinni jako pierwsi wyjść naprzeciw dzieciom imigrantów. Musimy ich zachęcać do otwierania się na dzieci ze środowisk imigranckich, a do tego konieczne jest zaangażowanie rodziców. Jeśli nic z tym nie zrobimy, możemy doprowadzić do sytuacji błędnego koła – brak szans będzie skutkował słabymi wynikami w nauce, a te z kolei będą zwiększać prawdopodobieństwo bezrobocia i ubóstwa.
W badaniu podkreślono znaczenie zapewnienia szkołom niezależności i opracowania kompleksowego podejścia do wspierania kształcenia nowo przybyłych dzieci imigrantów, obejmującego pomoc w nauce języka i przedmiotów szkolnych, zaangażowanie ze strony rodziców i społeczności lokalnych oraz edukację międzykulturową. Zgodnie z raportem szkoły powinny unikać segregacji dzieci i wczesnego dzielenia uczniów na grupy ze względu na ich zdolności, gdyż stawia to w niekorzystnej sytuacji dzieci imigrantów, które dopiero uczą się nowego języka. W badaniu podkreślono również konieczność usprawnienia procesu monitorowania i gromadzenia statystyk dotyczących dostępu do oświaty, uczęszczania do szkół i wyników w nauce dzieci ze środowisk imigranckich.
Wyniki raportu znajdują odzwierciedlenie w statystykach udostępnionych w ramach prowadzonego przez OECD programu międzynarodowej oceny umiejętności uczniów, który polega na sprawdzaniu umiejętności i wiedzy piętnastolatków. Z badań OECD wynika, że w 2010 r. 25,9 proc. urodzonych za granicą uczniów europejskich szkół przedwcześnie porzuciło naukę, podczas gdy w przypadku uczniów urodzonych w danym kraju było to zaledwie 13 proc.
Badanie Komisji pokazuje, że w większości krajów szkoły albo zostały pozostawione same sobie i postępują według ogólnych krajowych wytycznych dotyczących dysponowania funduszami, albo nie mają wystarczającej autonomii, aby dostosować wsparcie do konkretnych potrzeb, a krajowe wytyczne – do sytuacji na poziomie lokalnym.
W badaniu rozróżniono 5 typów systemów wspierania edukacji:
- Model wsparcia kompleksowego (przykłady: Dania, Szwecja)
Udzielane jest stałe wsparcie w obszarach mających największe znaczenie pod kątem integracji nowo przybyłych dzieci imigrantów: pomoc w nauce języka i przedmiotów szkolnych, zaangażowanie rodziców, edukacja wielokulturowa i przyjazne otoczenie szkolne.
- Model wsparcia doraźnego (przykłady: Włochy, Cypr, Grecja)
Wsparcie charakteryzuje przypadkowość. Strategie nie zawsze są jasno sformułowane, poparte odpowiednimi zasobami czy skutecznie wdrażane. Nauczyciele, rodzice i społeczności lokalne są pozostawieni bez wyraźnych instrukcji.
- Model wsparcia wyrównawczego (przykłady: Belgia, Austria)
Obejmuje on wszystkie rodzaje strategii wsparcia, w tym stałą naukę języka nowego kraju. Minusy to raczej minimalna pomoc w nauce, wczesna ocena zdolności dzieci i wczesne dzielenie ich na grupy pod względem zdolności. Wsparcie to jest „wyrównawcze”, bo służy zmniejszeniu istniejących różnic, a nie rozwiązaniu problemu nierównych szans.
- Model integracyjny (przykład: Irlandia)
Cechują go dobrze rozwinięta współpraca i strategie edukacji międzykulturowej. Kontakt między szkołą, rodzicami i społecznością lokalną jest regularny, a temat międzykulturowości jest dobrze zintegrowany z programem nauczania i promowany w szkole na co dzień. Wsparcie nie skupia się na nauce języka.
- Model wsparcia scentralizowanego (przykłady: Francja, Luksemburg)
Model ten opiera się na scentralizowanym przyjmowaniu dzieci imigrantów i zapewnianiu wsparcia w nauce. Obejmuje on dopracowane, dostosowane do potrzeb programy pomocy dla uczniów ze słabymi wynikami, a także pomoc w nauce języka (i inne formy pomocy) dla rodziców.
To niezależne badanie przeprowadził na zlecenie Komisji litewski Instytut Polityki Publicznej i Zarządzania.
W ramach swojej strategii na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia Unia Europejska zachęca państwa członkowskie do intensywniejszego inwestowania w edukację, co pozwoli wzmocnić gospodarkę, a młodym ludziom umożliwi zdobycie umiejętności potrzebnych na rynku pracy. Kraje UE zobowiązały się do 2020 r. zmniejszyć odsetek młodych ludzi z niskimi umiejętnościami podstawowymi (czytanie, matematyka, nauki przyrodnicze) oraz odsetek uczniów przedwcześnie kończących naukę. Uzgodniły, że do 2020 r. odsetek piętnastolatków z niewystarczającymi umiejętnościami w zakresie czytania, matematyki i nauk przyrodniczych nie powinien przekraczać 15 proc., odsetek osób przedwcześnie kończących naukę powinien wynosić mniej niż 10 proc., a odsetek osób w wieku 30–34 lat posiadających wykształcenie wyższe powinien stanowić przynajmniej 40 proc.
Od 1960 r. imigracja do Europy wzrosła trzykrotnie. Nauczanie dzieci imigrantów staje się coraz poważniejszą kwestią – dla przykładu w roku szkolnym 2009/2010 w austriackich szkołach było zarejestrowanych ponad 17,6 proc. uczniów, dla których język niemiecki nie był pierwszych językiem. W Grecji odsetek uczniów pochodzących z innych krajów w szkołach podstawowych i średnich wzrósł w ciągu ostatnich pięciu lat z 7,3 proc. do 12 proc.
źródło: europa.eu
Skojarzone pliki: |
|
[EN] Study on educational support for newly arrived migrant children [pdf] | |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14