Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Debata: Po co komu matematyka?

Redakcja portalu, 18 Październik 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Debata: Po co komu matematyka?

- Rzadko co rozpala emocje jak to, czy matematyka jest potrzebna czy nie. Bez przerwy się o tym dyskutuje: matura z matematyki czy nie, uczyć matematyki czy nie, czy wystarczy komputer czy nie - mówiła dr Zuzanna Toeplitz, dyrektor Festiwalu Nauki, otwierając debatę "Po co komu matematyka?". Na postawione w tytule pytanie próbowali odpowiedzieć matematyk prof. dr hab. Paweł Strzelecki, pedagożka prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, informatyk dr hab. Bartosz Klin, matematyk prof. dr hab. Jacek Miękisz oraz architektka dr inż. Anna Tofiluk.

Debatę rozpoczął Paweł Strzelecki. Matematyk zreferował dyskusję, która od dłuższego czasu prowadzona jest na temat sensu nauczania matematyki. Przypomniał w tym kontekście artykuł Jarosław Mikołajewskiego "Moja szkolna utopia" w "Gazecie Wyborczej". Sugerował on m.in. aby nauczanie algebry w szkole zastąpić lekturą książki Janusza Korczaka "Bankructwo małego Dżeka", która zawiera wykład z przedsiębiorczości, "czyli z praktyki życia codziennego, w tym z matematyki stosowanej". "Książka byłaby dobrą trampoliną do wykładu o świecie współczesnym", pisał autor wspomnianego artykułu. Strzelecki w kontrze do tej opinii przywołał stwierdzenie angielskiego matematyka, wybitnego popularyzatora nauki prof. Iana Stewarda. Proponował on naklejać na przedmiotach codziennego użytku etykietę "to jest matematyka", by uświadomić, że ich skonstruowanie nie byłoby możliwe bez zastosowania wiedzy matematycznej. Kontynuując tę myśl, Strzelecki podsumował swoje wystąpienie stwierdzeniem, że "matematyka jest niezauważalnym szkieletem kultury naszej cywilizacji".

Kolejny głos zabrał Jacek Miękisz. Reprezentant matematyki stosowanej przekonywał, że wszyscy jesteśmy otoczeni przez liczby. Na ich podstawie codziennie podejmujemy decyzje, które powinny być poparte racjonalnym rozumowaniem. Do tego właśnie potrzebna jest matematyka. Odpowiadając na tezę postawioną w artykule Jarosława Mikołajewskiego, przywołał polemiczny tekst prof. Łukasza A. Turskiego. Jego autor stwierdził, że "trójmian kwadratowy nie gryzie się z Michałem Aniołem". Miękisz polemizował też ze zwolennikami tezy, że stworzenie "teorii wszystkiego" będzie oznaczało koniec matematyki. Po jej sformułowaniu matematyka miałaby stać się zbędna, bo maszyny wyposażone w kompletne algorytmy będą w stanie wszystkie problemy rozwiązać same. Prelegent wyraził pogląd, że nawet gdyby opracowanie takiej teorii było możliwe, to i tak matematyka pozosanie uniwersalnym językiem komunikacji między uczonymi reprezentującymi różne dziedziny wiedzy, np. fizykami i biologami.

Anna Tofiluk mówiła o swoich osobistych doświadczeniach z nauką matematyki. Architektka stwierdziła, że w codziennej pracy i życiu zupełnie wystarcza jej wiedza matematyczna na poziomie wymaganym na maturze (sama zdała na 6!). Stwierdziła jednocześnie, że dostrzega problem z nauczaniem matematyki w szkole. Jej wydział organizuje specjalne "douczki" dla studentów, bo nie dają sobie rady z matematyką na pierwszym roku, choć całkiem dobrze zdali wcześniej maturę.

Bartosz Klin przekonywał, że matematyki nie można uczyć intuicyjnie. Choć byłoby to znacznie prostsze, bo ludziom znacznie łatwiej rozwiązywać problemy matematyczne, gdy myślą o znanych sobie rzeczach niż symbolach matematycznych. Informatyk wyjaśnil jednak, że musimy nauczyć się operować symbolami. Jest to bowiem jedyny język, w którym możemy się skomunikować z komputerami.

Zasadniczą część dyskusji zamknęło wystąpienie Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Pedagożka dużą część życia poświęciła na badanie kompetencji matematycznych uczniów. Prelegentka mówiła, że więcej niż połowa dzieci może odnosić sukcesy w edukacji matematycznej. Znaczniej mniej - 1/5 w grupie pięciolatków i 1/6 w grupie szcześciolatków - wykazuje szczególne uzdolnienia matematyczne. Gruszczyk-Kolczyńska wyraziła pogląd, że tym szczególnie uzdolnionym dzieciom szkoła szkodzi. Dzieje się tak w wyniku procesu socjalizacji, której poddawne są w szkole. Program nauczania jest bowiem skrojony na potrzeby średniego ucznia. Dzieci wybitnie uzdolnione się w szkole rozleniwiają, bo nie znajdują dla siebie umysłowych wyzwań.

Na koniec pedagożka opowiedziała o swoim programie poszukiwania talentów matematycznych wśród dzieci z niepełnosprawnością słuchu, mowy czy narządów ruchu. Jak bowiem stwierdziła, gdy spojrzy się na historię nauki, to wielkie osiągnięcia matematyczne były udziałem ludzi, którzy współcześnie zostaliby uznani po urodzeniu za "dzieci specjalnej troski". Profesor w badanej przez siebie grupie 16 dzieci z niepełnosprawnościami znalazła 3 szczególnie matematycznie uzdolnione. Gruszczyk-Kolczyńska przekonywała, że program ten jest szczególnie ważny i poszukuje do jego realizacji sojuszników. Jak bowiem zauważyła, należy szukać wśród nich uzdolnień, które w przyszłości pozwolą im "zarabiać na życie umysłem, a nie niesprawnymi rączkami".

Po wystąpieniach zaproszonych prelegentów głos zabierali widzowie zgromadzeni na sali. Pytali m.in. o definicję matematyki, minimalny "wspólny mianownik" wiedzy matematycznej dla ogółu społeczeństwa czy poziom polskich uczelni wyższych. Z całością dyskusji można zapoznać się na filmie z debaty. Zapraszamy do oglądania.

 

Dyskusja z udziałem prof. dr. hab. Pawła Strzeleckiego, prof. dr hab. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej,
dr. hab. Bartosza Klina, prof. dr. hab. Jacka Miękisza oraz dr inż. Anny Tofiluk,
XIX Festiwal Nauki w Warszawie, Aula Starej Biblioteki Uniwersyteckiej, 19 września 2015

 


źródło:
wszechnica.org.pl
licencja: Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska



* * *


Inicjatywa organizacji Festiwali Nauki w Warszawie, zapoczątkowana przez prof. Davida Shugara (fizyka i biologa molekularnego, twórcy polskiej szkoły biofizyki molekularnej) narodziła się w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) UW we wrześniu 1996 roku. Dokumentem formalnie powołującym Festiwal było Porozumienie podpisane w grudniu 1996 roku przez Rektorów Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej i Prezesa Polskiej Akademii Nauk. Dyrektorem Festiwalu Nauki w Warszawie został dr hab. Maciej Geller z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Od stycznia 2006 roku Festiwal nie jest już związany organizacyjnie z ICM. Jego animatorami są Wydział Fizyki UW i Instytut Biochemii i Biofizyki PAN, a oficjalnym reprezentantem, na mocy porozumienia Sygnatariuszy Porozumienia, pozostaje od początku Uniwersytet Warszawski. Od 2010 roku tytuł animatora otrzymał także Wydział Fizyki Politechniki Warszawskiej. W 2014 roku nowym dyrektorem Festiwalu została dr Zuzanna Toeplitz, związana z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.



źródło: festiwalnauki.edu.pl


 

Podziel się
KOMENTARZE
foto

klamerka(Gość) z: http://www.klamerka.pl/33-1-swiateczne.html, 20 Październik 15 07:50

" Dzieci wybitnie uzdolnione się w szkole rozleniwiają, bo nie znajdują dla siebie umysłowych wyzwań." - jaka to bolesna prawda.

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej