Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


35. rok Programu Pomocy Wybitnie Zdolnym

Redakcja portalu, 30 Październik 17 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

W sobotę 28 października na Zamku Królewskim w Warszawie społeczność Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci zainaugurowała kolejny – 35. już – rok pracy z najzdolniejszymi uczennicami i uczniami z całej Polski.


W wyniku bardzo pracochłonnej procedury kwalifikacyjnej, w której latem brały udział dziesiątki ekspertów z różnych dziedzin, na ten rok szkolny do udziału w organizowanych przez siebie zajęciach Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci zdecydował się zaprosić 539 nastolatków. 353 z nich to Młodzi Naukowcy, 150 – Młodzi Muzycy, a 36 – Młodzi Plastycy. Ponad 150 osób przyjęto do programu po raz pierwszy i to właśnie ta grupa spotkała się w Warszawie.

W powitaniu nowych stypendystów wzięło udział grono członków i współpracowników stowarzyszenia, w tym – wielu dawnych stypendystów, dziś już z doktoratami, habilitacjami, tytułami profesorskimi. 


Czym jest Fundusz?

Z tej całej naszej nazwy słowo „fundusz” najlepiej funkcjonuje i chciałabym się na nim dzisiaj skupić. Wydawać się może, że to nie jest najlepsze słowo, bo operacji finansowych tutaj się nie przeprowadza. Wybitny fizyk profesor Grzegorz Białkowski mówił, że jak się człowiek dzieli chlebem, to go ubywa. Ale jak się dzieli wiedzą, to tej wiedzy przybywa. A jaka jest idea funduszu? Fundusz to jakieś wspólne przedsięwzięcie, w które bardzo różne podmioty – osoby i instytucje – wkładają  jakiś zasób. I pomnażają go, właśnie dzięki temu, że działają wspólnie – mówiła do nowych stypendystów Maria Mach, dyrektor biura stowarzyszenia i również dawna stypendystka.

W naszym funduszu mamy potężnych „udziałowców” w postaci wspaniałych uniwersytetów, jednostek badawczych, znakomitych profesorów – sławnych i rozpoznawalnych. Mamy też drobnych udziałowców, takich, jakimi Wy teraz się stajecie. Każdy z nas coś do tej wspólnej kasy wnosi. Oczywiście ten wkład profesorów i instytucji jest większy, ale ten Wasz jest niezwykle ważny – wkład entuzjazmu, zaangażowania, pewnej świeżości, pewnej odwagi (która czasem wynika z niewiedzy)... To jest kapitał gotowości do pojęcia wysiłku. I co więcej, mam rzeczywiście poczucie, że wszyscy „udziałowcy” Funduszu czerpią z niego zyski – podkreśla Maria Mach. – Prowadzący zajęcia sami wielokrotnie przyznają, że to im daje właśnie nowe spojrzenie na to, co sami robią, zapał do pracy, nowe możliwości, i wreszcie – że mogą wychowywać przyszłych swoich studentów, doktorantów i następców. Fundusz polega więc na wspólnym pomnażaniu talentów – dla wspólnej korzyści. Mówię oczywiście o kapitale naukowym – o zasobie wiedzy, o umiejętnościach, o metodologii. Ale to jest też kwestia przekazywania sobie wiedzy o tym, czym jest nauka i sztuka – jaka jest rola naukowca i artysty w społeczeństwie, jaka jest odpowiedzialność naukowca i artysty za to co robi - względem pozostałych ludzi. To są szalenie ważne zasoby, jakie gromadzimy i pomnażamy w Funduszu.


Zaufanie i odpowiedzialność

Zdaniem Marii Mach społeczność Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci – stypendystów, członków stowarzyszenia, sympatyków i współpracowników – jest niezwykłą wyspą kapitału społecznego i wysokiego zaufania do siebie nawzajem, w morzu głębokiej nieufności do innych, jakim od lat jest niestety polskie społeczeństwo.

Działalność Funduszu – oparta na wolontariacie i współpracy wielu instytucji naukowych i kulturalnych, które udostępniają uczniom swój czas i często bardzo cenny sprzęt – nie była by możliwa bez zaufania. A z drugiej strony – bez odpowiedzialności stypendystów biorących udział w zajęciach, a kilka lat później – współpracujących z Funduszem jako tutorzy, prowadzący zajęcia i gospodarze warsztatów badawczych i staży.

 – Mam więc wrażenie, że jeszcze jedną formę kapitału bardzo skutecznie w Funduszu pomnażamy – kapitał społeczny – mówiła Maria Mach.

W trakcie sobotniej uroczystości o swoich badaniach opowiedzieli między innymi młoda astronomka z Torunia Zosia Kaczmarek (od października studentka Uniwersytetu Warszawskiego) i licealista Tymon Radzik z Warszawy, który zajmuje się między innymi prawem, współpracując jako doradca społeczny z Ministerstwem Cyfryzacji. Krótki koncert dla swoich nowych koleżanek i kolegów zagrali flecista Daniel Mieczkowski z Warszawy i skrzypaczka Emilia Szłapa z Jaworzna.


Pierwsze zajęcia

Po spotkaniu na Zamku Królewskim nowi stypendyści wzięli udział w zajęciach z różnych dziedzin zorganizowanych na Uniwersytecie Warszawskim. Już w listopadzie ruszają warsztaty badawcze i seminaria zorganizowane dla wszystkich uczestników programu. Kolejne zajęcia, obozy naukowe, koncerty, wystawy i rozmaite projekty służące rozwojowi talentów będą trwały do końca lata.


/informacja prasowa/






 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
Kategorie
Technologia
NAJNOWSZE ARTYKUłY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej