W wyniku efektywnego wdrażania e-learningu, pojawiła się konieczność stworzenia dedykowanych narzędzi, które wspomogłyby proces nauczania on-line. Edukacyjnym narzędziem ICT może być każde narzędzie, służące do tworzenia i dostarczania treści nauczania dla innych, lub narzędzie użyte dla własnego uczenia się.
Twitter jest darmową aplikacją internetową założoną w marcu 2006 r., służącą do mikroblogowania, łączącą w sobie zalety blogu, serwisu społecznościowego i komunikatora. Ta forma komunikacji, pozwala użytkownikom pozostać w kontakcie w czasie rzeczywistym z zainteresowanymi odbiorcami poprzez krótkie wiadomości tekstowe.
Użytkownik może wysyłać i otrzymywać aktualizowane informacje od innych użytkowników poprzez wiadomości SMS, nieprzekraczające 140 znaków, poprzez Internet, telefon, czat lub e-mail, a nawet z aplikacji innych producentów, takich jak Twitterrific, Facebook, Twitterlicious, Twinkle, i wiele innych.
Jego zastosowanie w edukacji może być niezwykle inspirujące:
1. Szkoła posiadająca konto na
Twitterze może bardzo szybko przekazywać komunikaty rodzicom i uczniom.
2.Nauczyciel dzięki dostępowi do sieci społecznościowej ma dostęp do specjalistów o podobnych zainteresowaniach i tym samym możliwość szybkiego rozwiązania problemu.
3.
Twitter umożliwia tworzenie osobistych sieci uczenia się, dzięki czemu każdy uczeń może zaplanować swój osobisty rozwój, korzystać z zasobów edukacyjnych i otrzymywać wsparcie od innych użytkowników.
YouTube to usługa internetowa, która umożliwia użytkownikom zamieszczanie plików wideo i dzielenie się nimi z innymi ludźmi. YouTube uruchomił również portal dla uczniów i nauczycieli Ykanał edukacyjny
/ http://www.youtube.com/channels/science_education/, który umożliwia wykorzystywanie na lekcjach filmów edukacyjnych. Kanał edukacyjny pomaga zarówno nauczycielom jak i uczniom zarządzać materiałami edukacyjnymi, zamieszczonymi filmami edukacyjnymi, a także filtruje przekazywane treści i odrzuca te, które mogą być obraźliwe i rozpraszać uczniów. Powstanie tego kanału jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku edukacyjnego na ciekawe materiały dydaktyczne do wykorzystania w trakcie lekcji.
Google Docs to usługa internetowa, pozwalająca tworzyć, przechowywać i udostępniać dokumenty, arkusze kalkulacyjne i prezentacje oraz formularze charakteryzująca się możliwością pracy grupowej. Dokumenty są automatycznie zapisywane na serwery Google, gdzie są przechowywane zarówno dane jak i historia zmian. Z usługi Google Docs można korzystać w najnowszych wersjach przeglądarek: Firefox , Internet Explorer , Safari i Chrome, pracujących w systemie Microsoft Windows, Apple OS X i Linux.
Google Docs służy jako grupowe narzędzie do edycji dokumentów w czasie rzeczywistym. Dokumenty te mogą być udostępniane, otwierane i edytowane przez kilku użytkowników jednocześnie. Szkoły wykorzystywać to narzędzie zarówno do komunikacji jak
i współpracy do całej społeczności uczniowskiej. Uczniowie i nauczyciele mogą dzielić się pomysłami i pracować bardzo efektywnie wykorzystując możliwości Google Docs. Dodatkową zaletą tego narzędzia jest fakt, że nie wymaga ono dodatkowego oprogramowania do zainstalowania i utrzymania, ponieważ cały proces pracy grupowej realizowany jest za pośrednictwem standardowej przeglądarki internetowej.