Reforma czy transformacja??
Dzisiaj chciałbym przybliżyć Wam pewną postać, o której istnieniu dowiedziałam się parę dni temu, a która myślę, że dzięki swojemu, jakże innemu, doświadczeniu edukacyjnemu, jest ważnym głosem w sprawie toczących się dyskusji na temat systemu edukacji, szkolnictwa, nauki.
Co jest w nim szczególnego?
Typowy tydzień z życia młodego Andre
Tak oto wyglądał zwykły tydzień 12-letniego Andre: malowanie w terenie, kursy w różnych dziedzinach: 2 x 3 godziny obróbki metalu, 4 godziny fotografii (technika i laboratorium), 2 x 2 godziny tańca, 2 godziny przeznaczone były na treningi sportów walki, pozostałe kursy dotyczyły obróbki materiału oraz garncarstwo, algebra. Był także stałym bywalcem wieczorków autorskich poświęconych tematyce egiptologii, średniowiecza i socjologii. Edukacja Andre polegała przede wszystkim na oddawaniu się swoim pasjom, rozwijaniu swoich talentów, pogłębianiu swojej wiedzy w dziedzinach, które go interesowały. Wtedy mógł im poświęcać naprawdę wiele godzin w ciągu dnia.
Obserwując swoich rówieśników i inne dzieci zauważył, że na ich życie składa się przebywanie w szkole, podzielone na krótkie jednostki lekcyjne, niekoniecznie pokrywające się z ich zainteresowaniami. Jak mało oni wiedzą o prawdziwym życiu i jak mało tego prawdziwego życia jest w ich codziennym życiu...
Andre jest wdzięczny swoim rodzicom za to, że takie życie mu wybrali. Nie zamieniłby go na żadną inną szkołę.
Czy są jakieś minusy?
Podsumujmy
Patrząc codziennie na uczniów, obserwując ich, pracując z nimi często metodą projektu w ich i moim wolnym czasie, widząc ile frajdy im to sprawia i jak wiele uczą się w trakcie tych spotkań i działań – myślę sobie, że właśnie tego im trzeba. Uczenia się z frajdą, w trakcie działania, z wykorzystaniem ich talentów i indywidualnych zainteresowań. Tylko tyle i aż tyle!
Czy jest to w ogóle możliwe???
Inspiracją do napisania tekstu był artykuł w Beliner Zeitung oraz wywiad z Andre.
Tekst pierwotnie ukazał się na blogu: superbelfrzy.edu.pl
0
Zgadzam się, że nasz system oświaty potrzebuje raczej kompletnej transformacji dostosowanej do przemian XXI wieku, szczególnie w kwestii globalizacji, która wpływa na nasze życie każdego dnia, tylko nie zdajemy sobie z tego sprawy, albo nie myślimy o tym. Indywidualne podejście do każdego z uczniów jest jednym z elementów tej transformacji, gdyż wtedy pobudzamy młodych ludzi do większej kreatywności i samodzielności w sytuacjach wymagających tego. Nie powinniśmy brać przykładu z systemów kształcenia, które dążą do poróżniania ludzi, a raczej zachęcają do współpracy i szacunku wobec innych, jak również uświadomienia o wadze społecznej odpowiedzialności. W naszym systemie edukacji, Rząd wraz z MENem próbują wprowadzać pojedyncze reformy, które często są nietrafione i tak się zastanawiam, kto im dał prawo do eksperymentowania, które niesie za sobą zarówno duże koszty finansowe, jak poważne, często nieodwracalne negatywne zmiany wpływające na sposób myślenia młodych ludzi, którzy już niedługo będą wraz z nami, tworzyć wspólną rzeczywistość. Jeżeli brakuje im kompetentnych ludzi, którzy faktycznie chcieliby coś poprawić, a nie tylko spełnić się zawodowo, zachłystując realizacjami swoich często nietrafionych pomysłów, to może warto zmienić sposób myślenia i strategię w kwestii usprawniania efektywności naszej edukacji. A jeśli to się okaże niemożliwe (jest to bardzo trudne) to może warto wymienić pracowników na bardziej świadomych i inteligentnych, którzy wiedzą, co należy zmienić bądź wymienić w naszym systemie oświaty. Dyplomy i znajomości w kręgach urzędniczych bądź akademickich nie są receptą na lepsze jutro. Może warto czasami włożyć do kieszenie swoją dumę i otworzyć się bardziej na kooperację ze specjalistami również z innych krajów, w których system "trybi", a nie zgrzyta. Ale do tego trzeba wyczyścić hardware i zmienić software w głowie.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14