Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Ocenianie opisowe młodzieży - I PO CO?

Jarosław Bloch, 20 Czerwiec 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Jeszcze raz przekonuję się, że powiedzenie "jeśli nie wiesz co zrobić - zrób cokolwiek" jest prawdopodobnie nadrzędną dewizą MEN. W czasach gdy polskiej oświacie potrzebny jest spokój i działania zmierzające do naprawy błędów reformujących ją (przez ostatnich 15 lat) polityków, MEN brnie dalej, miesza niemiłosiernie, komplikuje to, co jeszcze nie jest skomplikowane. Sensu w tym mało.
 

Takim działaniem pozornym, wpisującym się w strategię MEN jest wprowadzenie ocen opisowych (funkcjonujących dotychczas w kl. 1-3) dla wszystkich poziomów nauczania. Choć jest to rozwiązanie opcjonalne, pytam się PO CO? Przecież z oceniania opisowego starają się nawet wybrnąć nauczyciele nauczania wczesnoszkolnego wprowadzając literki od A do D, by rodzic mógł zrozumieć czy dziecko potrafi czy nie. Mało tego, w ocenianiu opisowym posługują się często gotowymi szablonami, gdyż do każdej oceny napisać zindywidualizowany opis byłoby czasowo niemożliwe (stąd literki). W końcu od czego są konsultacje z rodzicami, na które rodzic może przyjść i zapytać o szczegóły, jeśli po lekturze zeszytów i ćwiczeń jeszcze nie wie.

Po co taka ocena na wyższych poziomach? Nie wiem. Przecież powinniśmy uczyć młodego człowieka autorefleksji. Sam na podstawie oceny liczbowej, uczestnicząc w zajęciach i wiedząc czego jest uczony, powinien bez problemu dojść do tego co potrafi, a czego nie. I TAK SIĘ DZIEJE! Nasi uczniowie to nie idioci! Jeśli nie będą wiedzieli za co dostali ocenę, to podejdą i zapytają (co przecież się dzieje obecnie). Ocena opisowa stwarza za to pole do popisu dla nadgorliwych dyrektorów i rodziców, aby jeszcze dowalić papierologii. Przecież zbyt mało mamy biurokracji... No i rodzi się kolejny papier do kontrolowania przez Kuratoria. Polska Rzeczpospolita Biurokratyczna... Na szczęście większość rodziców myśli zdroworozsądkowo i wystarczy im prosta informacja w skali od 1 do 6.

Chociaż... właściwie dlaczego by nie? Będę robił opisówki, tylko niech klasa liczy 10 osób... Robienie opisówek w klasach 20-30 osobowych to fikcja, nie ma na to czasu. No chyba, że MEN zapłaci za nadgodziny. Oczywiście napierniczam się teraz z MEN w żywe oczy, bo ani 10 osobowych klas, ani nadgodzin nie będzie. Powstaje kolejny martwy przepis, powstaną kolejne gotowce, zużyte zostaną tony papieru, zadowolony zostanie urzędnik, który będzie miał poczucie, że coś zrobił (choć w rzeczywistości zepsuł).

No chyba że MEN chciał w ten sposób podnieść poziom polskiego czytelnictwa, gdyż wg badań czytamy mało i preferujemy teksty bardzo krótkie, jednozdaniowe. Ale żeby uczyć naród czytać na ocenach opisowych? Tego nawet Stalin by nie wymyślił.

 

* * *
 
 
 O autorze:
Wojciech Książek  

Jarosław Bloch
(ur. 1975 w Katowicach)

Z wykształcenia geograf, absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego. Obecnie nauczyciel i wychowawca w VI Liceum Ogólnokształcącym w Katowicach. Prowadzi bloga o tematyce edukacyjnej pt. "Co z tą edukacją?". 

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu "Co z tą edukacją?"

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej