Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


MoodleMoot - panel praktyków szkolnego e-learningu

Szymon Konkol, 24 Maj 16 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Jak dopasować szkoły do realiów XXI wieku? Recepta wydaje się prosta; zamiast centralnie marnować wielomilionowe granty można oddolnie przeprowadzać edukacyjną rewolucję, sprawiając że nasze szkoły będą jeszcze lepsze a proces nauczania i uczenia się łatwiejszy i bardziej wydajny. O tym mówiono ma tegorocznej edycji międzynarodowej konferencji Moodle Moot.

 

W dniach 19-20 maja 2016 w Podlesiach koło Częstochowy odbyła się polska edycja międzynarodowej konferencji Moodle Moot. Konferencja ta poświęcona jest wykorzystaniu technik i technologii e-learningu w edukacji i biznesie ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania platform Moodle. Organizatorami tego wydarzenia byli: Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki Politechniki Częstochowskiej, Edukacja-Online oraz Fundacja Smarter Klaster.

Na tegorocznym Moodle Moocie miejsce miało szereg prezentacji i prelekcji koncentrujących się na problematyce administracji kursów prowadzonych on-line, projektowaniu efektywnych szkoleń, metodyce oraz przykładach wzorcowych praktyk kształcenia na odległość. Wśród prelegentów znaleźli się specjaliści z zakresu e-learningu akademickiego, korporacyjnego i szkolnego.

Wśród wielu interesujących sesji, na szczególna uwagę zasługuje panel poświęcony kształceniu na odległość w szkołach zawodowych. E-learning szkolny w naszym kraju to rzadkie zjawisko możliwości są ogromne. Potwierdziły to prelekcje praktyków prezentujących dobre przykłady wykorzystania platform Moodle oraz innych zasobów sieciowych w szkołach zawodowych.

Na panelu, który miałem sposobność moderować spotkali się Halina Peta dyrektor Akademii Szkolnictwa AS w Inowrocławiu, Marzanna Nowacka – Duda dyrektor Zespołu Szkół nr 6 we Wrocławiu, Damian Szcześniewski administrator szkolnych platform Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu oraz Piotr Halama konsultant Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile.
 

MoodleMoot

Panel praktyków szkolnego e-learningu - moderator: Sz. Konkol / fot. Agnieszka Halama


Wśród wielu poruszanych tematów na pierwszy plan wysunęły się zagadnienia obrazujące możliwości jakie daje nauczanie w środowisku sieciowym ujete przez pryzmat wyrównania szans uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i kompensacji trudności wynikających z niepełnosprawności. Aspekt ten jest pomijany w dyskusjach o nowoczesnej edukacji a zdaniem prelegentów i uczestników dyskusji powinien być kluczowy również debacie o stosowaniu narzędzi i technik e-learningu. Zespół Szkół nr 6 we Wrocławiu jest szkoła integracyjną, gdzie w zespołach klasowych znajdują się grupy uczniów niepełnosprawnych. Marzanna Nowacka – Duda zwróciła uwagę na swoiste trudności w integracji społeczności osób niepełnosprawnych w szkolnej grupie rówieśniczej a w następstwie również w społeczeństwie.
 

MoodleMoot

"E-learning w szkole integracyjnej" - M. Nowacka-Duda / fot. Agnieszka Halama


Interesującym przykładem innowacyjnego wykorzystania platformy Moodle jest projekt „Szkoła Moodle” (www.szkolamoodle.pl) zaprezentowany przez Piotra Halamę. Celem projektu jest stworzenie darmowej przestrzeni na platformie szkołom i nauczycielom zainteresowanym wdrażaniem edukacyjnego elearningu. Na platformie udostępniana jest także darmowa przestrzeń plus pakiet pomocy technicznej i merytorycznej dla organizacji sektora NGO. Działania prowadzone w ramach tej inicjatywy są przykładem doskonałej korelacji pomiędzy środowiskiem edukacyjnycm a podmiotami gospodarczymi i instytucjami samorządowymi i pozarządowymi.
 

MoodleMoot

"E-learning w edukacji, czyli wprowadzamy po nowemu Moodle do szkół" - P. Halama / fot. Agnieszka Halama


Poza prezentacją kursów udostępnianych uczniom i słuchaczom na szkolnych platformach Moodle, uczestnicy konferencji mieli okazję poznać również inne rozwiązania opierające się o ideę Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Prelegenci wskazali możliwości jakie daje blogosfera edukacyjna tworzona przez nauczycieli szkół, specjalistów merytorycznych jak i samych uczniów. Tak redagowane zasoby stają się prawdziwą skarbnicą wiedzy i co godne podkreślenia mogą być łatwo edytowane i uaktualniane. Interesującym przykładem takich zasobów może być portal EDUTIKON (www.edutikon.blogspot.com) powstały z inicjatywy Akademii Szkolnictwa AS w Inowrocławiu gromadzący i udostępniający treści edukacyjne kierowane do uczniów szkół zawodowych oraz kształcenia ogólnego.
 

MoodleMoot

"OZE w placówkach edukacyjnych - przykłady dobrych praktyk" - H. Peta i D. Szcześniewski / fot. Agnieszka Halama


Szkoły w Inowrocławiu i Raciążu są prekursorami w dziedzinie cyfryzacji i jako jedyne podjęły się na własną rękę digitalizacji podręczników szkolnych. W placówkach tych zrezygnowano z użytku podręczników drukowanych udostępniając uczniom „Wirtualne Biblioteki” udostępniające e-podręczniki do wszystkich nauczanych w tych szkołach przedmiotów. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszyscy uczniowie mają dostęp do zalecanych przez szkołę podręczników nie ponosząc z tego tytułu żadnych kosztów. Warto zwrócić uwagę na oddolny aspekt tego przedsięwzięcia i finansowanie go ze środków własnych szkoły. 

Mając na uwadze gigantyczne kwoty grantów przeznaczane przez władze oświatowe i mizerne efekty finansowanych projektów, przytaczane tutaj przykłady oddolnych inicjatyw mogą stać się wskazówką dla decydentów. Są to bowiem prostsze, tańsze i bardziej efektywne działania zmierzającego do dopasowania polskiej szkoły do realiów XXI wieku.


Więcej informacji o konferencji Moodle Moot - na stronie organizatora: www.moodlemoot.pl

 



* * *
 

 
 O autorze:
Szymon Konkol  

Szymon Konkol 

Nauczyciel dyplomowany,  magister pedagogiki, mistrz cukierniczy, wielokrotny laureat wyróżnień branżowych i edukacyjnych, inicjator oraz koordynator projektów edukacji zawodowej, w tym Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego (www.mamz.pl), autor subiektywnego bloga o edukacji EDUfabryka (www.edufabryka.blogspot.com) , współzałozyciel portalu społecznościowego Republika Edukacji (www.republikaedukacji.pl) oraz członek redakcji serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły (www.nowymodelszkoly.edu.pl). Pracuje jako nauczyciel zawodu w szkołach w województwie śląskim.

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu autora w serwisie INN Poland

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

Poznaliśmy laureatów I edycji ogólnopolskiego Konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 19 Lipiec 2021

Rusza konkurs "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 10 Maj 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej