Moodle nie tylko w e-learningu
Moodle to najpopularniejsze narzędzie do tworzenia platform e-learningowych i prowadzenia kursów kształcenia na odległość. Jednak jak się okazuje Moodle ma znacznie więcej zastosowań a jego funkcjonalność umożliwia implementację i zarządzanie treściami eksponowanymi w różnych formach i technologiach. Jak efektywnie wykorzystać możliwości jakie daje Moodle oraz gdzie szukać pomocy w samodzielnej instalacji i konfiguracji platform odpowiadają eksperci i pasjonaci Moodle.
Moodle w edukacjiPiotr Halama |
|
Edukacyjny (szkolny) e-learning zdecydowanie różni się od e-learningu akademickiego czy też korporacyjnego. Głównym czynnikiem determinującym odmienność edukacyjnego e-learningu prowadzonego z wykorzystaniem platformy Moodle są uwarunkowania prawne. Brak jasnych uregulowań dotyczących zastosowania e-learningu w formach szkolnych sprawia, że należy go traktować jako metodę wspomagającą proces nauczania - uczenia się.
To podejście warunkuje strukturę kursu i metodykę pracy. Klasyczny kurs (kontent) e-learningowy zastępowany jest przez repozytoria e-zasobów, osadzonych na platformie i wspomaganych narzędziami służącymi do ewaluacji wiedzy i umiejętności. Zdecydowanie mniejszą funkcję spełniają narzędzia komunikacyjne, typu czat czy forum. Edukacyjny e-learning w swej istocie ma być efektywny i prosty, na płaszczyźnie przygotowania e-zasobów przez nauczyciela, a także jasny i przyjazny w odbiorze dla ucznia.
Podstawową barierą wdrożenia e-learningu w szkole jest brak platform e-learningowych. Potrzebujemy wydajnego serwera, a to generuje koszty oraz administratora gwarantującego sprawne i bezpieczne funkcjonowanie platformy. Próbą rozwiązania tego problemu było utworzenie w 2012 roku platformy Szkoła Moodle. Projekt Fundacji Marchewkowe Pole ma na celu udostępnienie darmowej przestrzeni na platformie szkołom i nauczycielom, zainteresowanym wdrażaniem edukacyjnego e-learningu. Jest tu udostępniana także darmowa przestrzeń oraz pakiet pomocy technicznej i merytorycznej dla organizacji pozarządowych.
Od połowy 2015 r. segment szkolny został przeniesiony na bliźniaczą platformę Szkolenia Online Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile.
Szkołę Moodle w większym stopniu dedykowano sektorowi NGO. Współpraca pomiędzy Fundacją i CDN w Pile realizowana jest w ramach wspólnego przedsięwzięcia E-learning w Edukacji.
Moodle w administracjiPiotr Brzózka |
|
E-learning jest pojęciem bezpośrednio kojarzonym z kształceniem zdalnym. W podobny sposób odbierane są e-learningowe platformy edukacyjne, do których zaliczamy również platformę Moodle.
Okazuje się, że jej możliwości to nie tylko bezpośrednie wsparcie procesów związanych z kształceniem - platformę możemy skutecznie wykorzystywać jako wsparcie procesów administracyjnych w placówce edukacyjnej. Do dyspozycji mamy narzędzia pozwalające na komunikację, takie jak: forum, głosowanie, ankieta czy informacja zwrotna. Przemyślane zarządzanie użytkownikami platformy pozwala w pełni wykorzystać wspomniane narzędzia. Administracja nadal wiąże się niestety z obiegiem dużej ilości dokumentów, jednak także i w tej sytuacji rozwiązania platformy okazują się niezwykle pomocne. W jaki sposób? Przykładowo aktywność „Zadanie” możemy zastosować jako sposób składania dokumentacji. Nie bez znaczenia jest fakt, że sam proces jest imienny - wiemy kto i kiedy dostarczył dokument.
Kolejnymi rozwiązaniami, które możemy zastosować są quiz i ankieta, jako formy pozwalające na potwierdzenie zapoznania się z wybranym regulaminem lub dokumentem. Jeżeli mamy odrobinę więcej czasu możemy sięgnąć również po rozwiązania, takie jak śledzenie ukończenia. Do przechowywania danych możemy z powodzeniem zastosować zasób „Baza”. Jest to stosunkowo proste rozwiązanie bazodanowe, ale o naprawdę dużych możliwościach. Poza możliwością stworzenia pewnej struktury, w której przechowujemy dane, możemy również stworzyć system formularza, ułatwiającego wprowadzanie oraz wyszukiwanie informacji. W efekcie otrzymujemy uproszczoną formę MS Access.
Jednym z większych dylematów związanych z obiegiem dokumentów, szczególnie w dobie ochrony danych, jest “dawkowanie” praw dostępu. W tym zakresie mamy dosłownie “pełnię szczęścia”. Użytkowników platformy możemy dzielić na grupy przypisując im odpowiednie uprawnienia związane z dostępem do określonych informacji. Warto pamiętać, że Moodle w dużej mierze jest silnie rozwiniętym systemem CMS.
Ilość dostępnych darmowych tematów graficznych dedykowanych platformie Moodle sprawia, że może ona śmiało konkurować w tym zakresie z innymi rozwiązaniami typu CMS. To tylko mozliwości zastosowania platformy e-learningowej jako narzędzia wspierającego administracyjne zadania placówki edukacyjnej, ale jak wygląda proces wdrożenia takiego rozwiązania? Technicznie bardzo prosto, jednak dużo większy problem stanowi mentalność osób, które mają z tego rozwiązania w pełni korzystać. Problem wdrożeniowy stanowią zazwyczaj pracownicy, którzy muszą przyzwyczaić się i przekonać do nowego rozwiązania, ale jest to problem z jakim poradzić musi sobie każde nowe wdrożenie. Tak czy inaczej, warto rozważyć możliwości jakie daje kompleksowe wdrożenie zaawansowanej platformy e-learningowej.
Społeczność MoodleTomasz Walasek |
|
Wraz z powstawaniem rosnącej szybko społeczności deweloperów, administratorów i użytkowników platformy Moodle na świecie, zrodziła się potrzeba wymiany doświadczeń, poznania się, nawiązania kontaktów i doskonalenia swoich umiejętności.
Na całym świecie organizowano konferencje tematyczne pod wspólną nazwą MoodleMoot. Do grona moot’ów w 2009 roku dołączyła również Polska z coroczną konferencją Polski MoodleMoot (#mootPL, http://moodlemoot.pl). Od początku nie była to zwykła, czy też standardowa konferencja. Uczestnicy zawsze podkreślali - i podkreślają - niezwykłą atmosferę koleżeństwa, współpracy i luzu, która tworzy się na spotkaniach. Spowodowało to, że w zeszłym roku w kuluarach mówiło się nie o konferencji lecz o „antykonferencji”, a bardzo często padającym słowem zeszłorocznej edycji był „Edupunk”.
Szósty Polski MoodleMoot 2015 był skierowany w sposób szczególny do nauczycieli i dyrektorów szkół każdego stopnia, zainteresowanych już nie tylko e-learningiem i platformą Moodle, ale szeroko pojętym wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji. Obecne więc były na konferencji e-podręczniki, drukarki 3D, zestawy Adruino, tablety i smartfony.
W tym roku MoodleMoot wraca do korzeni. Skupimy się na platformie i jej możliwościach oraz dydaktyce nauczania za pomocą Moodle. Oczywiście znowu będzie to antykonferencja, a Edupunk będzie duchem straszącym w kuluarach i na salach wykładowych. Tegoroczny MoodleMoot odbędzie się w salach Politechniki Częstochowskiej i odbędzie się w dniach 19-20 maja 2016 r.
Tutoriale i poradniki MoodleNorbert Oruba |
|
Wiele informacji poświęconych tematyce oprogramowania Moodle można znaleźć w serwisach edukacyjnych. Doskonałym przykładem jest międzynarodowa platforma WikiVid.
W polskiej wersji platformy znajduje się kilka kanałów zawierających poradniki oraz tutoriale poświęcone instalacji, konfiguracji i administracji Moodle. Autorzy tych materiałów dokładnie wyjaśniają możliwości, jakie oferuje oprogramowanie oraz wskazują ich praktyczne zastosowanie. Dzięki takim zasobom, każda osoba może zupełnie za darmo nabyć praktyczną wiedzę, a następnie wykorzystać ją samodzielnie, instalując Moodle oraz konfigurując i prowadząc swoje kursy.
Uważam, że rozwój e-learningu w dużym stopniu jest zależny od jakości narzędzi przyczyniających się do umacniania jego pozycji w szeroko rozumianej edukacji oraz merytorycznych treści gromadzonych na platformach. Wierzę, że połączenie jednego z drugim doprowadzi do stworzenia spójnego środowiska edukacyjnego.
Niestety, w wielu przypadkach model ilościowy nadal bierze górę nad jakościowym, czego przykładem jest serwis YouTube. Właśnie dlatego wiele wartościowych materiałów pozostaje w cieniu. Korzystanie z gotowych rozwiązań, które nie zostały opracowane pod e-learning, bardzo rzadko przyczynia się do jego rozwoju. WikiVid jest platformą, która dba nie tylko o użytkowników, lecz również o wartość merytoryczną kontentu. Obok zasobów ułatwiających posługiwanie się Moodle, znajdujemy materiały audiowizualne mogące stać się częścią kursów czy wręcz ich główną składową.
Z cytowanych wypowiedzi widać, że narzędzia do niedawna wykorzystywane wyłącznie w e-learningu z powodzeniem stosować można również w innych dziedzinach. Rozwiązania takie jak Moodle znacząco pomóc mogą w publikacji, edycji, zaradzaniu i kolportażu treści w internecie. Moodle to również społeczność wzajemnie się inspirująca i wspierająca. Rozpoczynając swą przygodę z e-learningiem lub inną formą działalności w sieci warto rozważyć zastosowanie tego wolnego i otwartego oprogramowania.
* * *
O autorze: | ||
Szymon Konkol |
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14