Mam mało zdolne dziecko... bo jeszcze nie odkryło, że jest genialne
Dziecko. Długo oczekiwane, czasem niespodziewane, lecz w głębi serca jak już się pojawi to każdy rodzic chciałby, aby było jego chlubą i dumą. A co zrobić jeśli wraz z wiekiem okazuje się, że nasz "mały skarb" nieco odbiega od rówieśników? Więcej czasu zajmuje mu nazwanie różnych przedmiotów, poznawanie liter, liczenie, pisanie, czytanie, itp.?
I co dalej? Jak można pomóc naszym najmłodszym odnaleźć własną drogę do sukcesu, którego początkowym wyznacznikiem jest nabycie podstawowych umiejętności i radość z ich wykorzystywania?
Oto kilka wskazówek, które pomogą nam wpłynąć na rozwój i przyswajanie wiedzy u dzieci.
Jako trener mnemotechnik i szybkiego czytania, lecz przede wszystkim jako matka dwójki chłopców odkryłam prawdę, która mnie "przeraziła", ale i napełniła siłą i wiarą w możliwości naszego umysłu:
Pierwsze nad czym należy się skupić to przełamanie w młodym człowieku schematów myślenia, którymi jest otaczany i "karmiony" w sytuacji przyswajania norm i zasad wychowania. Często katalog zachowań akceptowanych i tych, za które dziecko jest karane przenosi się również na schematy w myśleniu, np. niebo zawsze jest niebieskie, a słońce musi być żółte. Szablonowość i przewidywalność pewnych zjawisk jest odtwórcza i zostawia mało miejsca na rozbudzanie wyobraźni, a przez to zostawia nikły ślad w pamięci. To co jest dziwne, śmieszne i ruchome, a przy tym wywołuje emocje, na długo pozostaje w naszym umyśle.
Kolejną rzeczą, nad którą warto się zastanowić jest to, czy aby na pewno chcemy żeby nasze dzieci podczas nauki i poznawania świata były zawsze wyciszone, spokojnie siedziały przy biurku i nie zadawały pytań. Słowo, do którego dodamy ekspresję, zostanie zakodowane w naszym ciele wieloma zmysłami. Efekt będzie zdecydowanie lepszy, jeśli np. podczas nauki przyimków z języka angielskiego, zamiast odtwórczego powtarzania poruszymy nasze ciało siadając "na" czymś lub chowając się "pod" czymś. Bo to jest jak "jazda na rowerze" – ciało zapamięta.
Dziecko nie lubi nudy, nasz mózg nie lubi monotonii, ale czy to oznacza, że tylko poprzez nieustanne dostarczanie silnych bodźców można się rozwijać? Równowaga, koncentracja i skupienie się na wykonywaniu jednej czynności – również są gwarancją sukcesu. Zaczyna się od drobnych spraw – nasze dziecko układa klocki, a właśnie TERAZ my chcemy, aby przyniosło nam talerz lub wyrzuciło śmieci. To my, dorośli nie pozwalamy młodemu człowiekowi dokończyć jednej czynności, odrywamy od – naszym zdaniem – mało ważnych zajęć, które właśnie ono wykonuje. Nie pozwalamy dokończyć procesu, któremu dziecko poświęciło się do końca... Jak reagować w takich sytuacjach? Wystarczy poinformować, że jak skończy zadanie to poprosimy je by wykonało dla nas daną czynność.
Łączenie procesów, za które odpowiada prawa i lewa półkula poprzez ich koordynację to klucz do otwarcia się na wiedzę, świat i przełamywanie schematów myślowych.
I właśnie tego uczę dziecko - spojrzeć na materiał szkolny, używając technik poznanych na warsztatach "Ucz się inteligentnie", technik efektywnej nauki. Pokazuję mu jak łączyć pojęcia rzeczywiste, nazwane i poselekcjonowane w taki sposób, by nie było problemem zapamiętać kilkanaście wyrazów w różnej kolejności, albo przyswajać języki obce. Moje dziecko jest twórcze, a o jego geniuszu świadczy pokonywanie własnych ograniczeń, wychodzenie poza szablonowość i ciekawość świata. Jeśli rodzic doceni trud, który jego "skarb" wkłada w pracę nad własnym umysłem, to z pewnością będzie dumny ze swojego genialnego dziecka.
O autorce: | ||
Maja Kempińska |
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14