Jak Cyfrowa Szkoła wspiera proces uczenia się i nauczania? - cz. I
Wdrożenie cyfryzacji do szkół stwarza ogromne możliwości dla uczniów i nauczycieli. Pod warunkiem, że…
Sieć to "rozproszona inteligencja" - zdemokratyzowana wiedza. Obecnie nawet niewielkie przedsiębiorstwa mogą konkurować z wielkimi korporacjami będąc w Internecie. Technologia wyrównuje szanse na rynku pracy i w biznesie.
Tymczasem system edukacyjny opiera się na modelu sprzed 50 lat. Siedem godzin dziennie przez 32 tygodnie w roku – taki system przypomina bardziej kalendarz rolniczy. Najwyższa pora skorzystać z mocy techologii, aby naprawdę zindywidualizować nauczanie i pozwolić uczniom szukać informacji i zdobywać wiedzę w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie.
Cyfrowe nauczanie może zrewolucjonizować edukację – JEŻELI sprecyzujemy oczekiwane rezultaty – i umiejętnie wykorzystamy technologię, aby te rezultaty osiągnąć.
Pamiętajmy jednak, że to nie technologia sama w sobie się liczy, a to, w jaki sposób ją wykorzystujemy. Jakikolwiek jest poziom technologiczny, efektywne nauczanie i uczenie się zawsze opiera się na pięciu istotnych, niezmiennych, elementach, którymi są:
- Nauczyciel dbający o pozytywne relacje: między samymi uczniami, a także na linii: nauczyciel-uczeń i nauczyciel-uczeń-rodzic.
- Nauczyciel inspirujący do działania i „zarażający” uczniów swoją energią i entuzjazmem.
- Nauczyciel podchodzący do programu nauczania indywidualnie i wydający spersonalizowane polecenia skierowane do poszczególnych uczniów.
- Nauczyciel zapewniający uczniom szybką informację zwrotną na temat popełnionych błedów czy niezrozumienia tematu w taki sposób, aby każdy uczeń we własnym tempie w pełni opanował wszystkie elementy programu nauczania i mógł kontynuować naukę bez żadnych zaległości.
- Nauczyciel, który potrafi wpleść w treść lekcji nowoczesne techniki uczenia się, tak, aby uczniowie uczyli się także metod uczenia się i myślenia, jednocześnie poznając materiał zawarty w programie nauczania. To, czego się uczą, może się zdezaktualizować. Natomiast umiejętność zapamiętywania i efektywnej nauki pozostanie na zawsze.
Nowoczesne techonologie powinny pomóc nam uczyć innych i siebie w sposób angażujący emocje. Indywidualizacja procesu nauczania uczy współpracy, rozwija kreatywność i ułatwia uczenie się i myślenie, dzięki czemu uczniowie stają się bardziej niezależni i świadomi swoich umiejętności.
Myślę, że właśnie to jest celem Cyfrowej Szkoły - powinniśmy oceniać wartość nowych technologii przez pryzmat wymienionych wyżej pięciu kryteriów.
Nauka we własnym tempie – w dowolnym czasie i miejscu!
Uczniowie już korzystają z cyfrowego nauczania wszędzie, tylko nie w szkole! Grają, wysyłają wiadomości i posty w Internecie, oglądają instruktażowe filmiki na YouTube. Potrzebują jedynie możliwości zastosowania tych cyfrowych umiejętności w szkole.
Jeszcze kilka lat temu zapewnienie każdemu polskiemu uczniowi zindywidializowanego nauczania pozostawało w sferze marzeń.
Dzisiaj technologia może urzeczywistnić te marzenia.
Uczniowie mogą oglądać nagrania z wykładów, słuchać podcastów od inspirujących nauczycieli z całego świata. Mogą opanować skomplikowane teorie - matematyczne i z innych nauk ścisłych - grając na komputerze i oglądając filmy. Cyfrowe nauczanie pozwala im uczyć się poprzez słuchanie, czytanie i działanie – angażując wszystkie zmysły.
Dzięki technologiom uczniowie mogą uczyć się w sposób dla nich najefektywniejszy i we własnym tempie. Interaktywne technologie pozwalają dostosować poziom nauczania do ich możliwości, stawiając im mniejsze lub większe wyzwania w zależności od stopnia opanowania tematu. W momencie kiedy uczeń rozumie kluczowe elementy, treści stają się nieco trudniejsze. Trudność materiału jest dostosowywana sukcesywnie do stopnia nabywania kompetencji, co pozwala uniknąć zaległości w nauce.
Natychmiastowa informacja zwrotna zwiększa zdolności nauki
Nauka we własnym tempie oznacza, że najzdolniejsi uczniowie nie będą się nudzić, a ci z większymi trudnościami dostaną dodatkowy czas oraz wsparcie – poczucie kontroli własnego procesu nauczania doda im skrzydeł! To nauczanie ukierunkowane na ucznia, a nie na klasę. Bezpośrednio angażuje uczniów w ich własną edukację, wykorzystując taki typ technologii i działania, jaki lubią.
Nauczanie cyfrowe wyrównuje szanse uczniów z różnych środowisk społecznych i geograficznych. Niezależnie od pochodzenia czy statusu materialnego – wszyscy otrzymują dostęp do wiedzy i zindywidualizowanego procesu nauczania wysokiej jakości.
Cyfrowe nauczanie oznacza oszczędność dla szkoły i więcej swobody dla naczycieli
Nakłady na zapewnienie odpowiedniego sprzętu i oprogramowania zwrócą się dzięki osiągniętym oszczędnościom w kolejnych latach. Rzeczywiście, niejeden z amerykańskich rejonów szkolnych zbiera pieniądze na tablice interaktywne i iPady dla wszystkich uczniów – kalkulują, że poniesione koszty zwrócą się dzięki oszczędnościom na podręcznikach i innych materiałach.
Inspirujący nauczyciele wychowują zmotywowanych uczniów. Cyfrowe nauczanie daje każdemu wychowawcy dostęp do inspirujących aplikacji i animacji, a także zapewnia wsparcie wirtualnego „asystenta nauczyciela-mistrza” w danym przedmiocie. A nowy – inny - sposób wytłumaczenia tego samego materiału ułatwia proces zapamiętywania.
Wreszcie - cyfrowe nauczanie daję większą swobodę samym nauczycieli. Uczenie z zastosowaniem nowoczesnych technologii, które pozwala uczniom uczyć się więcej w domu – tzw. blended learning czy jego zaawansowana odmiana – „odwrócona klasa” (z ang. flipped learning) – wymaga, by uczniowie samodzielnie opanowali podstawowe fakty przy pomocy tableta lub komputera, a praca na lekcji stanowi już poszerzenie i pogłębienie zdobytej w swój własny sposób wiedzy. Gdy uczniowie przychodzą na lekcję, rolą nauczyciela jest poprawienie wszelkich błędów w zrozumieniu, sprowokowanie dyskusji oraz rozszerzenie wiedzy uczniów. Nauczyciel staje się przewodnikiem - mentorem, a nie wykładowcą.
To nie czysta teoria – to naprawdę się dzieje w niektórych szkołach na całym świecie! A dzięki inicjatywie Cyfrowej Szkoły – ten rewolucyjny model edukacji może zacząć działać w Polsce.
A zatem – wszystko jest już gotowe i załatwione?
Po pierwsze, niemal wszystkie zalety nowych technologii zakładają, że uczniowie są niezależni, samodzielni i że naprawdę są w stanie wykorzystać filozofię „nauka zawsze i wszędzie we własnym tempie”, która stoi za pomysłem cyfrowej szkoły.
Właśnie dlatego tak mocno wierzę, że każda szkoła musi zainwestować w program rozwoju umiejętności uczenia i myślenia prowadzony równolegle do wprowadzania cyfrowych narzędzi. Dlatefgo też obecnie tworzę filmy instruktażowe oparte na Szkoleniu dla Nauczycieli uzupełniający Cyfrową Szkołę. W ramach Akademii Cyfrowej Szkoły prezentuję 20 najefektywniejszych strategii nauczania i uczenia się – ranking ten stworzono w oparciu o największe meta-badania wszechczasów, których wyniki pokazują, jak wykorzystywać te strategie, używając nowoczesnych technologii.
Zatem zwolnijmy nieco i przyjrzyjmy się szczegółom, a także skorzystajmy z doświadczenia tych, którzy nas wyprzedzają (często ledwie o kilka miesięcy).
Cdn...
* * *
O autorze: | ||
Colin Rose |
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14