Edukacja szyta na miarę
Ciekawym pomysłem na oddolny przewrót kopernikański na poziomie jednej placówki jest udostępnienie uczniom i nauczycielom wolnego dostępu do zasobów dydaktycznych gromadzonych przez szkołę. Od kilku miesięcy w Akademii Szkolnictwa w Inowrocławiu trwają przygotowania do nowego roku szkolnego, który ma być rokiem przełomu w technikach nauczania i uczenia się a również rewolucją cyfrową tej szkoły.
W AS w Inowrocławiu, od listopada 2014 powstają i są testowane edukacyjne platformy e-learningowe dla wszystkich typów kształcenia zawodowego umożliwiające uczniom i nauczycielom tej szkoły prowadzenie zajęć z wykorzystaniem narzędzi kształcenia na odległość.
Szkoła nie pozostaje bierna wobec oczekiwań uczniów i wyzwań nowoczesnej edukacji XXI wieku. Od czerwca wchodzi bowiem w nowy etap projektu cyfryzacji. Do września poza platformami e-learningowymi powstaną tu również opracowane specjalnie na potrzeby uczniów placówki multimedialne e-podręczniki, do których dostęp uczniowie otrzymają za darmo.
Rok szkolny 1015/2016 będzie rokiem rewolucyjnych przemian w procesach uczenia się i nauczania. Rozpoczęły się prace nad tworzeniem multimedialnej biblioteki elektronicznych woluminów. W bibliotece tej znajdą się docelowo wszystkie podręczniki zalecane do nauki w szkole zawodowej. E-podręczniki umożliwią naukę każdemu, wszędzie i o każdej porze. Wystarczy zalogować się biblioteki by pobrać każdy z podręczników na własne urządzenie stacjonarne lub mobilne oraz korzystać z jego wersji on-line na lekcji lub w domu.
Jednym z podręczników będących w zestawie biblioteki jest multibook do nauki zawodu cukiernik.
Elektroniczny podręcznik do nauki zawodu cukiernik "Cukiernik. Wyroby gotowe w cukiernictwie"
Nazwa kwalifikacji, której efekty kształcenia zostały uwzględnione w multibooku: T.4. Produkcja wyrobów cukierniczych, kwalifikacja wyodrębniona w zawodach technik technologii żywności 314403 oraz cukiernik 751201.
Multibook zawiera charakterystykę produkcji wyrobów cukierniczych sporządzanych z następujących ciast cukierniczych: ciasta drożdżowe, ciasta półfrancuskie, ciasta francuskie, ciasta kruche, ciasta biszkoptowe, ciasta biszkoptowo-tłuszczowe, ciasta parzone, ciasta bezowe, ciasta piernikowe. W opracowaniu treści merytorycznych wziął udział zespół technologów cukiernictwa firm EcoTrade oraz AKO pod kierunkiem mgr Szymona Konkola. Podręcznik ten posiada rekomendację Almanachu cukierniczo–piekarskiego.
Aby wzbogacić treści teoretyczne w formie podającej dodano do e-podręcznika wiele tutoriali wideo oraz videocastów obrazujących opisywane zagadnienia technik i technologii. Materiały audiowizualne osadzone są w pliku woluminu i umieszczonymi w treści e-booka aby ułatwić korelację treści podających z zasobami oglądowymi.
Wykorzystane multimedia, pozyskane zostały poprzez porozumienie z WikiVid publikującym na wolnych licencjach różnego zakresu tutoriale edukacyjne w formie krótkich filmów wideo. WikiVid jest to nowa interaktywna platforma edukacyjna dostępna obecnie w Niemczech i Polsce a niebawem będą z niej mogli korzystać także Szwajcarzy i Austriacy. Inicjatywa ta szybko się rozwija i już wkrótce stanie nieocenioną skarbnicą wiedzy fachowej.
Z nowymi podręcznikami zintegrowane są już działające w szkole platformy e-learningowe zbudowane w oparciu o technologię oprogramowania MOODLE. Platformy te są obudową do wprowadzanych e-podręczników i zawierają narzędzia umożliwiające prowadzenie zajęć z uczniem w środowisku sieciowym oraz stacjonarnie w klasie. Jest to nieocenione narzędzie umożliwiające zarówno pracę samodzielną ucznia w domu jak i prowadzenie zajęć lekcyjnych w naszej szkole.
Platformy te zawierają materiały uzupełniające treści podręcznika oraz wydzielone strefy dla nauczyciela i uczniów z danego zawodu. Nauczyciele mają tu możliwość publikacji własnych materiałów i zadań dla uczniów. Uczniowie mogą natomiast za pośrednictwem platformy przesyłać swe prace i uczestniczyć w dyskusjach w postach. Również z płaszczyzny platform możliwy jest dostęp do zasobów w postaci e-podręczników czy też filmoteki. Platformy nasze umożliwiają również samoocenę postępów w nauce poprzez możliwość poddania się wirtualnym testom sprawdzającym.
Nowe podejście do zasobów edukacyjnych i kompleksowe wdrożenie nowatorskich rozwiązań technicznych znacząco ułatwi zdobywanie wiedzy i kwalifikacji zawodowych uczniom. Wspólne działania całej społeczności szkoły z pewnością przyczynią się do znaczącego podniesienia jakości procesu dydaktycznego i ułatwią oraz uatrakcyjnią naukę uczniów Akademii Szkolnictwa w Inowrocławiu.
Być może, ten kolejny już przykład oddolnej rewolucji edukacyjnej będzie inspirujący również dla innych szkół, którym bliska jest idea nowoczesnej, otwartej edukacji.
* * *
O autorze: | ||
Szymon Konkol |
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14