E-podręczniki przed debatą
ORE nawet oficjalnych wyników na ekspertów nie raczył podać, choć już miesiąc od zakończenia postępowania konkursowego minął.
Całe szczęście, że nie wszyscy chcą o tym projekcie zapomnieć. Gazeta Wyborcza organizuje debatę, poświęconą e-podręcznikom, którą poprowadzi Ola Pezda.
Rozkład jazdy
Program debaty:
Redakcja „Gazety Wyborczej” , ul. Czerska 8/10, Warszawa (wejście od ul. Czerniakowskiej)
PROGRAM | |
12.00 | Powitanie: Jarosław Kurski, I zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej” |
Część I - Cyfrowa Szkoła - co słychać? | |
12.10 | Panel z udziałem Krystyny Szumilas, ministera edukacji narodowej, Michała Boniego, ministra administracji i cyfryzacji, Piotra Dmochowskiego-Lipskiego, dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji odpowiedzialnego za wprowadzenie cyfrowych podręczników, i Jacka Strzemiecznego, prezesa zarządu Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej - organizatora szkoleń dla e-nauczycieli |
13.00 | Dyskusja |
13.30 | Poczęstunek |
Część II - Jakie będą cyfrowe podręczniki? | |
14.00 | Ten sam podręcznik na laptop, czytnik, komputer stacjonarny i komórkę - czy to się uda? - Damian Niemir, Poznańskie Centrum Cyfrowo Komputerowe |
14.15 | Cyfrowa matematyka - w czym jest lepsza od analogowej? - dr Jacek Stańdo, Politechnika Łódzka |
14.30 | Po co cyfrowy podręcznik dla klas 1-3? - Piotr Treszczotko, prezes Grupy Edukacyjnej S.A. |
14.45 | Cyfrowy podręcznik - co dziś proponują wydawcy - Piotr Marciszuk, przewodniczący sekcji wydawców edukacyjnych Polskiej Izby Książki |
14.55 | Jak tworzyć i udostępniać materiały edukacyjne z różnych źródeł? Rekomendacje Baku Światowego - Kamil Śliwowski, Koalicja Otwartej Edukacji |
15.10 | Dyskusja |
15.45 | Podsumowanie debaty |
16.00 | Zakończenie |
Obowiązuje wcześniejsza rejestracja pocztą elektroniczną na e-mail: szkola2.0@gazeta.pl
Więcej informacji na www.wyborcza.pl/szkola20
Jak na razie projekt e-podręczniki jest jedną wielką niewiadomą i szczerze mówiąc, nie mam głębokiej wiary, że po tej debacie będę wiedział więcej, ale spróbuję zadać kilka pytań, które uważam, za niezwykle istotne dla powodzenia tego projektu.
- E-podręcznik czyli co? „Wypasiony, śpiewający pdf”? Czy może spełnią się słowa Krzysztofa Wojewodzica, że e-podręcznik nie będziem pdf-em na sterydach, lecz będzie to w pełni interaktywny, od początku zaplanowany jako cyfrowy i multimedialny zasób?
- Czy zatem będą wspólne dla wszystkich partnerów merytorycznych standardy e-podręcznika, czy też każdy będzie opracowywał je wedle swoich wizji?
- Czy jest przewidziana opcja e-podręcznika of-line? I jaka jest przewidywana pojemność e-podręczników, czyli jak dużo wolnego miejsca na dysku w swoim urządzeniu musi mieć uczeń, aby zmagazynować tam swoje e-podręczniki?
- Czy e-podręczniki będzie można używać na Androidzie, Linuksie czy tylko w systemie Windows?
- Jakie będą losy e-podręczników po zakończeniu projektu? Czy będzie możliwość uzupełniania ich treści i kto będzie czuwał nad jakością nowych materiałów?
- Ile będzie podręczników dla poszczególnych etapów kształcenia? Projekt przewiduje 18 podręczników do 14 przedmiotów, a wiemy tylko, że będą 3 podręczniki do matematyki…..
- We wrześniu 2013 roku mają być 3 e-podręczniki oraz wersja beta platformy epodreczniki.pl. Czy ten termin jest realny?
- Rok później, we wrześniu 2014 roku mają być pierwsze gotowe e-podręczniki. Czy będzie można je testować i czy partnerzy merytoryczni będą uwzględniać uwagi zgłaszane przez nauczycieli i uczniów?
- Czy będą kompleksowe szkolenia dla wszystkich chętnych nauczycieli, chociażby on-line z metodyki pracy z e-podręcznikiem?
- Czy istnieje pomysł na wyposażenie nauczycieli w nowoczesne narzędzia pracy np. tablety? Jeśli projekt ma się udać, to nauczyciel musi mieć do swojej dyspozycji odpowiednie narzędzie pracy.
- Zgodnie z zapowiedziami MEN do czerwca 2015 roku mają być dostępne wszystkie e-podręczniki. Warto jednak pamiętać, że szkoły do 15 czerwca podają do wiadomości szkolne zestawy podręczników. A zatem, jeśli nauczyciele mają w roku szkolnym 2015/2016 korzystać z e-podręczników, to musza one powstać najpóźniej do kwietnia 2015 roku! Czy podpisywane umowy z partnerami to gwarantują?
- Pilotaż i co dalej? Czy MEN ma pomysł na kompleksową informatyzację i cyfryzację szkół?
Ufff! To tylko najważniejsze pytania jakie mi się nasuwają. Mam jednakże przedziwne uczucie, że największym przeciwnikiem tego projektu będzie czas, a dokładnie rzecz ujmując, jego brak!
P.S.
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14