Czy zadania domowe muszą być problemem?
Wielu rodziców twierdzi, że z powodu zadań domowych popołudnia zamieniają się w codzienny koszmar. Znaczna grupa uczniów tych zadań robić nie chce. Praca nad lekcjami ciągnie się długimi godzinami, a dzieci dłużej walczą niż rzeczywiście pracują. Warto zadać sobie pytanie, dlaczego tak się bronią przed lekcjami? Czy to z nimi jest coś nie tak, czy może problemem są oferowane im zadania?
Wszystko wskazuje na to, że problemem jest nuda. Najpierw uczniowie nudzą się w szkole, a potem do domu dostają kolejną porcję schematycznych ćwiczeń, które nie budzą ich ciekawości. (Gdy wracają do domu, a rodzice pytają „Co było w szkole?”, często w odpowiedzi słyszą: „Nic”.) Nauczycie mogą tu zapytać, skąd mają wziąć nieschematyczne i budzące fascynację zadania. Pytanie jest jak najbardziej zasadne, bo tradycja tworzenia materiałów dydaktycznych kieruje uwagę ich autorów na sprawy formalne, a nie na to, by budziły fascynacje czy rozwijały kreatywność.
Jedno jest pewne, spędzanie kilku godzin nad książkami, zmuszanie dzieci do robienia zadań, których te robić nie chcą, mija się z celem. W takich warunkach dziecko niczego się nie nauczy, a jedynym efektem jest budowanie niechętnego stosunku do nauki. „Musisz!” zabija „Chcę!”. Zmuszanie do odrabiania zadań to najskuteczniejsza metoda zabijania motywacji do nauki.
Mamy dwie możliwości:
- Możemy nic nie zmieniać. Nie zmieniamy materiałów dydaktycznych i dalej zmuszamy dzieci do pracy. Dla wielu rodzin to perspektywa kolejnych lat bez normalnego życia rodzinnego. To kolejne roczniki dzieci tracących ciekawość świata i motywację do nauki.
- Uznajemy, że trzeba zmienić podejście do zadań domowych (i materiałów dydaktycznych w ogóle). Szukamy nowych rozwiązań, dajemy dzieciom wybór, nie zmuszamy do pracy, a zapraszamy i ogólnie redukujemy czas poświęcony w domu na odrabianie zadań. Dzieci też ludzie i mają prawo do odpoczynku, powinny mieć czas na rozmowy z rodzicami, na spacery, sport, przyjaciół …
W czasie warsztatów, które odbyły się w ramach konferencji 4 października, rozmawialiśmy m.in. o zadaniach domowych. Problem nie rozwiąże się sam, a zrażanie uczniów do nauki nie wydaje się dobrym rozwiązaniem.
* * *
O autorce: | ||
Marzena Żylińska
|
||
Teskt ukazał się pierwotnie na blogu autorki w serwisie www.budzacasieszkola.pl |
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14