Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Czekając na Godota - czyli edukacyjne "zrób to sam"

Szymon Konkol, 02 Czerwiec 15 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Wielu nauczycieli edukacji zawodowej z niecierpliwością czeka na wprowadzenie radykalnych zmian uzdrawiających szkolnictwo zawodowe. I jeszcze sobie długo poczeka...
 

Pomimo zapewnień MEN "Rok Zawodowców" jednak nie przyniósł ze sobą widocznej zmiany jakości edukacji zawodowej. Miało być tak pięknie, a jest jak zwykle...

Pozostaje nam czekać na nową perspektywę finansową i raczej mało prawdopodobne wskrzeszenie dławionego przez lata kształcenia zawodowego.

Pozostaje nam czekać lub (wyręczając system) zmienić ten stan rzeczy u samych jego podstaw.

Daleki jestem od namawiania kogokolwiek do wyręczania systemu edukacji od jego podstawowych obowiązków... Jednak świadom misji nauczyciela czuję się zobligowany do zachęcenia koleżanek i kolegów po fachu do wzięcia spraw w swoje ręce. Zgodnie z dewizą "zrób to sam" spróbujmy nadać edukacji zawodowej nowy wymiar.

Jednym z motorów postępu światowych potęg są wolne zasoby edukacyjne umożliwiające każdemu, wszędzie i zawsze nabywać wiedzę i umiejętności, dzięki którym może rozwijać się zgodnie z indywidualnymi potrzebami i w odniesieniu do zmian zachodzących na rynku pracy. Gromadzenie i udostępnianie takowych zasobów może być motywowane przez władze oświatowe jednak w naszych realiach trudno na taki stan rzeczy liczyć. Nie oznacza to jednak ze działania takie są z góry skazane na porażkę!

Tworzenie baz wiedzy – nazywanych roboczo zasobami edukacyjnymi, odbywać się może już na poziomie pojedynczej szkoły. Stworzenie platform, blogosfery edukacyjnej czy nawet e-podręczników wcale nie musi wiązać się z poniesieniem ogromnych kosztów. Wystarczy chcieć, choć chcieć to już bardzo wiele...

Jednym z przykładów placówki, która postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i nie czekając na nagły zwrot koniunktury wyposażyć swych uczniów w swobodny, darmowy dostęp do zasobów edukacyjnych jest Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu. W szkole tej, w przeciągu zaledwie kilku miesięcy powstały platformy edukacyjne dla wszystkich typów kształcenia zawodowego a również opracowane zgodnie z potrzebami uczniów multimedialne e-podręczniki. Co ciekawe zasoby te powstały z oddolnej inicjatywy bez jakiegokolwiek wsparcia finansowego czy pomocy z zewnątrz.

Pozwolę sobie zaprezentować jeden z przykładowych e-podręczników wprowadzanych w tej placówce znajdujący się w zbiorach multimedialnych woluminów wirtualnej biblioteki udostępnianej uczniom tej szkoły.

E-podręczniki do kształcenia zawodowego z zakresu kwalifikacji A.61 (Technik usług kosmetycznych)

Jak podwoić długość rzęs? Co to są oczy płaskie? Jakie są kształty ust? Jaki makijaż jest odpowiedni na randkę, a jaki do biura? Co to jest bronzer? Jak się robi smoky eye?

Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w najnowszej odsłonie biblioteki multibooków do kształcenia zawodowego ZSSTO w Raciążu. Zapraszam do zapoznania się z opracowaniem "Zabiegi upiększające twarz" znajdującym się w wirtualnej bibliotece podręczników.

Nazwa kwalifikacji, której efekty kształcenia zostały uwzględnione w multibooku: A.61. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych twarzy, kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie technik usług kosmetycznych 514207. Pozycja kierowana jest do uczniów i słuchaczy szkół zawodowych oraz placówek kształcenia ustawicznego przygotowujących do pracy w zawodzie technik usług kosmetycznych.
 

Kosmetyka okładka

 
E-podręcznik pracowano na podstawie materiałów przygotowanych wcześniej w ramach projektu "Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie" przez KOWEZiU. Kontent ten został zatwierdzony przez MEN i jest ogólnodostępny i umożliwiający implementację na wolnych licencjach. Treści merytoryczne zostały tak dobrane by były zgodne z realizacją podstawy programowej dla zawodu, dla którego są adresowane.
 

Kosmetyka - spis treści


Aby wzbogacić treści teoretyczne w formie podającej dodano do e-podręcznika wiele tutoriali wideo oraz wideocastów obrazujących opisywane zagadnienia technik i technologii. Materiały audiowizualne osadzone są w pliku woluminu i oznaczone ikonami umieszczonymi na marginesach e-booka tak by nie ingerowały w treść i skład podręcznika.
 

Kosmetyka - treść


Wykorzystane multimedia, w tym przypadku pozyskane zostały poprzez porozumienie z WikiVid publikującym na wolnych licencjach różnego zakresu tutoriale edukacyjne w formie krótkich filmów wideo. WikiVid jest to nowa interaktywna platforma edukacyjna dostępna obecnie w Niemczech i Polsce a niebawem będą z niej mogli korzystać także Szwajcarzy i Austriacy. Inicjatywa ta szybko się rozwija i już wkrótce stanie nieocenioną skarbnicą wiedzy fachowej.
 

Kosmetyka - film


W budowie multibooka nie zapomniano również o jego wszechstronnym zastosowaniu. Jest on dostosowany do większości urządzeń i systemów operacyjnych. Dzięki temu uczniowie mogą korzystać z elektronicznych woluminów zarówno na tabletach podczas lekcji jak i w domu na komputerach stacjonarnych czy smartfonach. Do dyspozycji uczniów szkoła przekazała ponadto tablety wyposażone w aplikację z zawartymi w niej wszystkimi podręcznikami. Z każdym e-podręcznikiem zintegrowana jest dedykowana poszczególnym zawodom platforma edukacyjna stworzona w oparciu o mechanizmy blogowe.
 

Kosmetyka - platforma


Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest interakcja pomiędzy nauczycielem a uczniem również poza murami szkoły. Platformy te zawierają materiały uzupełniające treści podręcznika oraz wydzielone strefy dla nauczyciela i uczniów z danego zawodu. Nauczyciele mają tu możliwość publikacji własnych materiałów i zadań dla uczniów. Uczniowie mogą natomiast za pośrednictwem platformy przesyłać swe prace i uczestniczyć w dyskusjach w postach. Również z płaszczyzny platform możliwy jest dostęp do zasobów w postaci e-podręczników czy też filmoteki.
 

Kosmetyka - platforma podręcznik


Na zakończenie dodam ze w budowie przytoczonych innowacji wykorzystano wyłącznie darmowe i narzędzia i zasoby udostępniane na wolnych licencjach. Wystarczy chcieć... a chcieć to już bardzo wiele.



* * *
 

 
 O autorze:
Szymon Konkol  

Szymon Konkol 

Nauczyciel dyplomowany,  magister pedagogiki, mistrz cukierniczy, wielokrotny laureat wyróżnień branżowych i edukacyjnych, inicjator oraz koordynator projektów edukacji zawodowej, w tym Małej Akademii Mistrzostwa Zawodowego (www.mamz.pl), autor subiektywnego bloga o edukacji EDUfabryka (www.edufabryka.blogspot.com) , współzałozyciel portalu społecznościowego Republika Edukacji (www.republikaedukacji.pl) oraz członek redakcji serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły (www.nowymodelszkoly.edu.pl). Pracuje jako nauczyciel zawodu w szkołach w województwie śląskim.

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



ZOBACZ TAKŻE
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej