Czekając na Godota - czyli edukacyjne "zrób to sam"
Wielu nauczycieli edukacji zawodowej z niecierpliwością czeka na wprowadzenie radykalnych zmian uzdrawiających szkolnictwo zawodowe. I jeszcze sobie długo poczeka...
Pomimo zapewnień MEN "Rok Zawodowców" jednak nie przyniósł ze sobą widocznej zmiany jakości edukacji zawodowej. Miało być tak pięknie, a jest jak zwykle...
Pozostaje nam czekać na nową perspektywę finansową i raczej mało prawdopodobne wskrzeszenie dławionego przez lata kształcenia zawodowego.
Pozostaje nam czekać lub (wyręczając system) zmienić ten stan rzeczy u samych jego podstaw.
Daleki jestem od namawiania kogokolwiek do wyręczania systemu edukacji od jego podstawowych obowiązków... Jednak świadom misji nauczyciela czuję się zobligowany do zachęcenia koleżanek i kolegów po fachu do wzięcia spraw w swoje ręce. Zgodnie z dewizą "zrób to sam" spróbujmy nadać edukacji zawodowej nowy wymiar.
Jednym z motorów postępu światowych potęg są wolne zasoby edukacyjne umożliwiające każdemu, wszędzie i zawsze nabywać wiedzę i umiejętności, dzięki którym może rozwijać się zgodnie z indywidualnymi potrzebami i w odniesieniu do zmian zachodzących na rynku pracy. Gromadzenie i udostępnianie takowych zasobów może być motywowane przez władze oświatowe jednak w naszych realiach trudno na taki stan rzeczy liczyć. Nie oznacza to jednak ze działania takie są z góry skazane na porażkę!
Tworzenie baz wiedzy – nazywanych roboczo zasobami edukacyjnymi, odbywać się może już na poziomie pojedynczej szkoły. Stworzenie platform, blogosfery edukacyjnej czy nawet e-podręczników wcale nie musi wiązać się z poniesieniem ogromnych kosztów. Wystarczy chcieć, choć chcieć to już bardzo wiele...
Jednym z przykładów placówki, która postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce i nie czekając na nagły zwrot koniunktury wyposażyć swych uczniów w swobodny, darmowy dostęp do zasobów edukacyjnych jest Zespół Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Raciążu. W szkole tej, w przeciągu zaledwie kilku miesięcy powstały platformy edukacyjne dla wszystkich typów kształcenia zawodowego a również opracowane zgodnie z potrzebami uczniów multimedialne e-podręczniki. Co ciekawe zasoby te powstały z oddolnej inicjatywy bez jakiegokolwiek wsparcia finansowego czy pomocy z zewnątrz.
Pozwolę sobie zaprezentować jeden z przykładowych e-podręczników wprowadzanych w tej placówce znajdujący się w zbiorach multimedialnych woluminów wirtualnej biblioteki udostępnianej uczniom tej szkoły.
E-podręczniki do kształcenia zawodowego z zakresu kwalifikacji A.61 (Technik usług kosmetycznych)
Jak podwoić długość rzęs? Co to są oczy płaskie? Jakie są kształty ust? Jaki makijaż jest odpowiedni na randkę, a jaki do biura? Co to jest bronzer? Jak się robi smoky eye?
Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w najnowszej odsłonie biblioteki multibooków do kształcenia zawodowego ZSSTO w Raciążu. Zapraszam do zapoznania się z opracowaniem "Zabiegi upiększające twarz" znajdującym się w wirtualnej bibliotece podręczników.
Nazwa kwalifikacji, której efekty kształcenia zostały uwzględnione w multibooku: A.61. Wykonywanie zabiegów kosmetycznych twarzy, kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie technik usług kosmetycznych 514207. Pozycja kierowana jest do uczniów i słuchaczy szkół zawodowych oraz placówek kształcenia ustawicznego przygotowujących do pracy w zawodzie technik usług kosmetycznych.
E-podręcznik pracowano na podstawie materiałów przygotowanych wcześniej w ramach projektu "Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie" przez KOWEZiU. Kontent ten został zatwierdzony przez MEN i jest ogólnodostępny i umożliwiający implementację na wolnych licencjach. Treści merytoryczne zostały tak dobrane by były zgodne z realizacją podstawy programowej dla zawodu, dla którego są adresowane.
Aby wzbogacić treści teoretyczne w formie podającej dodano do e-podręcznika wiele tutoriali wideo oraz wideocastów obrazujących opisywane zagadnienia technik i technologii. Materiały audiowizualne osadzone są w pliku woluminu i oznaczone ikonami umieszczonymi na marginesach e-booka tak by nie ingerowały w treść i skład podręcznika.
Wykorzystane multimedia, w tym przypadku pozyskane zostały poprzez porozumienie z WikiVid publikującym na wolnych licencjach różnego zakresu tutoriale edukacyjne w formie krótkich filmów wideo. WikiVid jest to nowa interaktywna platforma edukacyjna dostępna obecnie w Niemczech i Polsce a niebawem będą z niej mogli korzystać także Szwajcarzy i Austriacy. Inicjatywa ta szybko się rozwija i już wkrótce stanie nieocenioną skarbnicą wiedzy fachowej.
W budowie multibooka nie zapomniano również o jego wszechstronnym zastosowaniu. Jest on dostosowany do większości urządzeń i systemów operacyjnych. Dzięki temu uczniowie mogą korzystać z elektronicznych woluminów zarówno na tabletach podczas lekcji jak i w domu na komputerach stacjonarnych czy smartfonach. Do dyspozycji uczniów szkoła przekazała ponadto tablety wyposażone w aplikację z zawartymi w niej wszystkimi podręcznikami. Z każdym e-podręcznikiem zintegrowana jest dedykowana poszczególnym zawodom platforma edukacyjna stworzona w oparciu o mechanizmy blogowe.
Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest interakcja pomiędzy nauczycielem a uczniem również poza murami szkoły. Platformy te zawierają materiały uzupełniające treści podręcznika oraz wydzielone strefy dla nauczyciela i uczniów z danego zawodu. Nauczyciele mają tu możliwość publikacji własnych materiałów i zadań dla uczniów. Uczniowie mogą natomiast za pośrednictwem platformy przesyłać swe prace i uczestniczyć w dyskusjach w postach. Również z płaszczyzny platform możliwy jest dostęp do zasobów w postaci e-podręczników czy też filmoteki.
Na zakończenie dodam ze w budowie przytoczonych innowacji wykorzystano wyłącznie darmowe i narzędzia i zasoby udostępniane na wolnych licencjach. Wystarczy chcieć... a chcieć to już bardzo wiele.
* * *
O autorze: | ||
Szymon Konkol |
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14