Cyfryzacja edukacji po polsku - czyli ratujmy co się da...
Każda kolejna ekipa rządząca wdraża w życie własne wizje dobrych zmian, mających polepszyć funkcjonowanie systemu edukacji i unowocześnić procesy uczenia się i nauczania. Jedną z recept jest wprowadzanie do szkół szeroko rozumianych technik i technologii informacyjno – komunikacyjnych.
Jednym z przykładów cyfryzacji edukacji jest opracowanie i udostępnienie otwartych zasobów edukacyjnych w sieci Internet. Przedsięwzięcia te, są zbieżne z dyrektywami Unii Europejskiej i łatwo pozyskać granty na ich finansowanie z czego chętnie korzystają organizacje rządowe, ośrodki akademickie oraz liczne fundacje. Na przestrzeni kilkunastu lat w Polsce powstało wiele platform, e-podręczników i innych innowacyjnych narzędzi edukacyjnych. Na ich przygotowanie wydano ogromne kwoty lecz większość tych projektów została zaniechana niemal natychmiast po ich ukończeniu i nigdy nie doczekała się upowszechnienia. Czemu tak się stało?
Aby odpowiedzieć na pytanie o przyczyny takiego stanu rzeczy, przyjrzyjmy się kilku projektom realizowanym pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Repozytorium modułowych programów nauczania i pakietów edukacyjnych
W ramach projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego w latach 2000–2008 przygotowane zostały między innymi tak zwane pakiety edukacyjne, zawierające zestawy poradników do kształcenia zawodowego. W repozytorium znajduje się 3428 kilkudziesięciostronicowych opracowań zawierających treści merytoryczne dla kształcenia w 186 zawodach. Są to opracowania podręcznikowe adresowane uczniom szkół zawodowych oraz poradniki dydaktyczne dla nauczycieli przedmiotów zawodowych. Pomimo wysokiej jakości i doskonałych recenzji, zasoby te praktycznie nigdy nie trafiły do szkół. Ukończenie prac nad Repozytorium zbiegło się z wprowadzeniem zmian w systemie edukacji, marginalizacją szkolnictwa zawodowego i wdrożeniem nowych podstaw programowych kształcenia zawodowego. Zmiana ta wymusiła wprowadzenie nowych podręczników i tym samym cyfrowy księgozbiór uznany został za nieaktualny. Produkty tego projektu znaleźć jeszcze można w archiwalnych materiałach zamieszczonych na stronach Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (http://www.koweziu.edu.pl/programy-modulowe).
Model systemu wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość w uczeniu się przez całe życie
Wkrótce po zakończeniu wspomnianego wyżej projektu, rozpoczęto prace nad wprowadzeniem nowych zasobów edukacyjnych dla kształcenia zawodowego. Celem projektu realizowanego w latach 2009–2014 było upowszechnianie i promowanie kształcenia na odległość w kształceniu zawodowym i ustawicznym. Głównym rezultatem projektu było przygotowanie 169 kursów e-learningowych dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych w oparciu o nową podstawę programową kształcenia w zawodach. Opublikowane w sieci i udostępnione do pobrania kursy są interaktywnymi platformami zawierającymi setki e-booków, filmów i testów, które w znaczący sposób mogą ułatwić zdobywanie wiedzy i kompetencji w zawodach wszystkich branż. Pomimo dostępności tak obszernych materiałów i narzędzi, szkoły zawodowe nie są zainteresowane korzystaniem z nich. Przyczyną tego faktu jest forma „kursów” wymuszająca proces instalacji platform na serwerach szkół i ich obsługę techniczną i administracyjną. Kolejną trudnością są zapisy prawa oświatowego uniemożliwiające szkołom prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość. Kursy e-learningowe przygotowane w projekcie są dostępne pod adresem: http://www.kno.koweziu.edu.pl. Jak zapowiada MEN, w roku 2017 ma nastąpić kolejna zmiana podstaw programowych i kwalifikacji w zawodach i zasoby platform zostaną wycofane z użytku szkolnego. Otworzy to drogę do już planowanych prac nad opracowaniem nowych zasobów edukacyjnych i e-podręczników do kształcenia zawodowego.
E-podręczniki do kształcenia ogólnego
Sztandarowym projektem ministrów edukacji dwóch poprzednich kadencji są cyfrowe podręczniki dla szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych udostępnionych na platformie epodręczniki.pl (http://www.epodreczniki.pl/begin). E-podręczniki do kształcenia ogólnego to komponent rządowego programu "rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – Cyfrowa szkoła”. W projekcie koordynowanym prze Ośrodek Rozwoju Edukacji, powstały cyfrowe zasoby mające zastąpić podręczniki drukowane. Zgodnie z założeniami projektu w latach 2012–2015 powstała nowoczesna platforma edukacyjna do tworzenia i udostępniania e-podręczników na zasadach pełnej otwartości (materiały zawarte w tych podręcznikach będą publikowane na wolnych licencjach). Projekt ten miał radykalnie zmienić obraz polskiego szkolnictwa – tak się jednak nie stanie. Decyzja o likwidacji gimnazjów i zmianach w edukacji wczesnoszkolnej musi pociągnąć za sobą również zmiany w zakresie materiałów dydaktycznych dopuszczonych do użytku szkolnego, a e-podręczniki trafią do „zniszczarki”.
Ratujmy co się da...
Na przełomie sierpnia i września 2016 roku, kilkunastoosobowa grupa młodych informatyków, uczniów wywodzących się z Zespołu Szkół nr 4 w Tychach podjęła się zadania archiwizacji i upowszechnienia zasobów powstałych w ramach opisywanych projektów. 15 sierpnia 2016 w sieci pojawiła się platforma E-podręczniki do kształcenia w zawodzie, a pierwszego września swą premierę miała platforma E-podręczniki do kształcenia ogólnego. Celem tej oddolnej inicjatywy jest uchronienie treści opracowań merytorycznych przed ich zniszczeniem i udostępnienie ich internautom w prostej do odbioru formie. Aby to było możliwe połączono ze sobą kilkadziesiąt stron internetowych redagowanych przez różnych autorów w formie blogów, na których publikowane są udostępnione na wolnych licencjach treści. W chwili obecnej na platformie prezentującej zasoby dla kształcenia zawodowego znajdziemy e-podręczniki dla większości popularnych zawodów, natomiast platforma dla kształcenia ogólnego zawiera komplet e-podręczników dla szkoły średniej (ponadgimnazjalnej). Docelowo poszczególne blogi mają być udostępnione do pobrania umożliwiając każdemu łatwy eksport treści na własną stronę i dowolną edycję udostępnionych materiałów. Platformy dostępne są pod adresami: http://epodreczniki-ogolne.blogspot.com oraz http://epodreczniki-zawodowe.blogspot.com. Być może przykład wypływający od beneficjentów edukacyjnych projektów, stanie się impulsem dla decydentów jak można racjonalnie gospodarować środkami i potencjałem jaki mają polskie środowiska edukacyjne.
* * *
O autorze: | ||
![]() |
Szymon Konkol |
|
Tekst ukazał się pierwotnie na blogu autora w serwisie INN Poland |
0
![]() |
![]() |
![]() |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14